Motorblok / versnellingsbak vragen.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
09-12-2015 20:09 #156441 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Motorblok / versnellingsbak vragen. is gemaakt door Jeroen Kuizenga (GAST)
Hallo, zoals een aantal van jullie weten ben ik hier nieuw, nieuw als lid, nieuw als Volvo Amazon eigenaar.
Een tijd terug heb ik een Amazon aangeschaft. Wat mij opviel is dat de meeste amazon's een lange versnellingspook hebben, mijne heeft dit niet. Ik kreeg hier al wat opmerkingen over dat het of een 5 bak zou moeten zijn of een 4bak met overdrive. Kan iemand mij helpen om erachter te komen wat voor versnellingsbak en blok dit is?

De vorige eigenaar gaf aan dat het een B1800 blok is, maar over de versnellingsbak kon hij geen informatie verder over geven.

De korte pook:


Geen overdrive hendel aan het stuur:


Blok met dubbele carburateur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 20:27 #156442 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Hallo Jeroen,

we zouden meer over de versnellingsbak kunnen zeggen als je een foto daarvan ipv de motor enz. plaatst. ;)
Het enige wat de pook laat zien, is dat het een bak uit een 240 of zo zal zijn.
Of het een 5-bak is kun je trouwens heel makkelijk met schakelen vaststellen.
Het is zeker wat werk geweest deze bak te plaatsen: tunnel aanpassen en een aangepast (of zeldzaam origineel) koppelinghuis,

groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 21:50 #156444 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Of een M40/41 bak uit een latere 140, heeft een korte pook en zelfde koppelingshuis, dan hoeft alleen de tunnel te worden aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 23:20 #156446 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
De pook is duidelijk later dan 140: de achteruitversnelling-vergrendeling is met een ring onder de pookknop vrij te maken, hoort bij M45, M46, M47.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2015 23:28 #156448 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
De lange pook is nu juist een van de aantrekkelijke zaken van de Amazon. Ik geniet bij iedere schakeling. De eerste 140-ers hadden hem ook. De latere niet meer.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 00:04 #156452 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.

"Rudi Dortangs" schreef:
De pook is duidelijk later dan 140: de achteruitversnelling-vergrendeling is met een ring onder de pookknop vrij te maken, hoort bij M45, M46, M47.

Dat is inderdaad ook mijn beeld.
De knop is niet heel scherp in beeld, maar er lijkt geen knopje in het midden te zitten dus valt M46 af.
Verder lijkt de knop nog het meest op die van een M45
De M47 knop heeft een los plaatje met het schakelpatroon.
Maar als het een M45 is roept het de vraag op: Waarom zoveel inhouw moeite voor uiteindelijk een vierbak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 00:23 #156454 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Als ik de pook bekijk is het hetzelfde als bij mijn amazone een aangepaste tunnelbak (kun je zien als je de matten optilt) en een M41 versnellings bak.
Maar wat ook nog kan en dat kom je zeldzaam of nooit tegen er waren in die tijd coversie setjes verkrijgbaar om van een lange pook naar een korte te gaan.
Je schroefde de korte poot op de tunnelbak en met een stang meganisme ging je naar de aansluiting van de lange pook.
Ik heb ooit een keer zo een set je gezien van iemand bij ons in de club op dit forum (tekening met onderdeelnr).
Heb je de conversie uitvoering heb je goud te pakken, meestal is het een aangepaste tunnelbak.

En ik moet zeggen ik verkies de korte pook boven de lange maar smaken verschillen.

gr

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 06:59 #156457 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Dat was dit topic Shorshifter Volvo Amazon (katterug en vroege 140?)
In dit geval verraad de achteruit ontgrendeling zoals Rudi opmerkte dat het vermoedelijk niet om een M40/M41 gaat (of de vergrendeling moet buiten gebruik zijn).
Maar een foto van de bak aan de onderzijde van de auto zal uitsluitsel geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 09:30 #156458 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Onze eerste amazon had ook een korte pook , dit was een pook uit een 140 met m40 bak.
dit is een pook uit een vroege 240 van 75"-77" o.i.d.
de vroege 240 van 75" was er ook met de b20 motor. , ik denk dat deze pook/bak hier van is.
de lange pook was in de 70" en 80" er jaren echt uit de tijd.
deze modificatie past in de rij van de vele modificaties die vaak in de loop der jaren werden uitgevoerd om
oude auto's met de tijd mee te laten gaan.
net als rembekrachtigers , rolgordels en hoofdsteunen e.d.
persoonlijk vind ik de m40 met de korte pook het fijnst schakelen , fijner als de latere m46/m47.
het is niet origineel in een amazon maar zeer functioneel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 17:41 #156466 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Motorblok / versnellingsbak vragen.
Ik heb een M46 met dezelfde pookknop in mijn 145 geplaatst, een gladde pookknop (dus zonder schakelaar erin) vind ik aangenamer en ziet er niet zo modern uit. De originele met schakelaar is vaak onderaan, waar hij om de pook klemt, gescheurd.
Maar even afwachten op een eventueel succesvolle poging in de vijfde versnelling te schakelen of op een foto van de bak.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.