Inhouden motor / Ploffen uitlaat
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Aangezien ik nieuw op het forum ben zal ik mij netjes voorstellen.
Ik ben Marijn (Temmink is mijn nickname, don't ask), 27 jaar en woon in Putten, Gelderland. Ik heb geen technische kennis van auto's en ben dan ook volledig blanko in deze hobby gestapt. Tot nu toe met veel plezier en leer telkens weer bij.
Sinds 2 jaar ben ik de eigenaar van een Amazon sedan uit 1966 met een B20 motor. Ben er zeer tevreden mee. Ik heb de auto voor een kleine prijs gekocht met de bedoeling hem rijdend te houden, en bij alles wat ik aanpas hem telkens een stukje mooier te maken. Zo heb ik vorig jaar een mooie rvs bumperset gemonteerd, meteen een hele ander gezicht!
Ik heb echter een vraag over het motorische gedeelte van de auto, vandaar deze post. Allereerst ploft de uitlaat erg veel. Daarnaast merk ik dat als ik een continue snelheid aanhoud, de auto licht schokt, alsof de benzinetoevoer niet regelmatig is. Als de motor koud is en ik belast hem wat meer, zeg maar volgas dan houd hij ook erg in. Bij een warme motor is dit niet het geval.
Ook heb ik vaak dat als de motor warm is dat deze slecht start. Uiteindelijk lukt dat wel maar het kost hem moeitje. Ik rijd op 98 met loodvervanger.
Ik heb al flink wat rondgeneust op dit forum en vind van allerlei oorzaken, echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat er iets aan de afstelling van de motor niet klopt. Mijn vraag, hoe en in welke volgorde zouden jullie beginnen met troubleshooten?
Hoop dat jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven.
Groet,
Marijn
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Raf Soef
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
Backfire in de uitlaat kan komen doordat je ontsteking verkeerd afgesteld staat. Controleer even met een voelermaat de afstand tussen de contactpuntjes, check of de bougies niet gaar zijn, maak het kapje op de distributeur eens proper (die koperen contactjes oxideren vrij snel, de groene oxidatielaag kan je eraf schrapen met een mesje). Laat daarna het ontstekingstijdstip in een garage met de stroboscoop afstellen. Laat dan gelijk ook de carbu afstellen zodat het mengsel juist zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
De bougies heb ik vandaag eens bekeken en die waren netjes lichtbruin. Ze zagen er ook niet uit alsof ze er al lang in zaten.
De rest van de tips zal ik op gaan pakken. Hartstikke bedankt!
Groet,
Marijn
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
Welkom bij de Volvo Amazon Rijders! Wij zijn eigenaren van auto's (maar wat voor auto's) die zo'n vijftig jaar oud zijn en waar dus steeds wat mee is. De motor is het hart van onze koetsen en verdient derhalve m.i. de meeste aandacht.
Onverwoestbaar de B18/B20 is (vrij naar Joda). Bij klachten is er maar één manier: KISS ( keep it simple stupid); met andere woorden: systematiek kan u redden.
Indien een motor intern gezond is (geen lagerschade/goed gestelde kleppen/zuigerveren oké) blijven er maar twee echte zaken over: mengsel en ontsteking.
Interne motorproblemen die van betekenis zijn genereren meestal geluid en dat is "bad news baby". Een gezonde motor heeft een goede compressie. Als die in orde is heb je meestal van het blok zelf weinig te vrezen en een compressietest zou eigenlijk onderdeel van iedere aankoop moeten uitmaken.
Ontsteking is makkelijk te testen: kijk gewoon de bougies na en controleer het tijdstip. Heb je centjes over, dan is een 123Ignition een aanrader. Als er een Nobelprijs was voor Old-Timer Technology dan kreeg deze firma hem van mij uitgereikt.
Ik heb bewust mengsel genoemd en niet carburatie omdat het al begint bij de tank. Simpel is om gewoon voor de carburateur het aanbod te checken door de benzineslang los te maken, de startmotor te laten lopen en te kijken of er genoeg aanbod is.
Als dat alles in orde is komt pas de carburateur(s) zelf aan bod.
Resumé: check Compressie/Ontsteking/Benzine. Dan heb je jouw motor in beeld en kunnen we verder denken om de problemen op te lossen. Voor een amateur cq starter is zoiets een dagje werk, maar geeft veel inzicht en van inzicht komt zelfvertrouwen. Van zelfvertrouwen komen vele fijne en lange ritten!
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Genoeg voor mij om mee te beginnen.
Als ik het zo hoor is een compressietest altijd een aanrader. Ik zal daar mee beginnen (met hulp van een ervaren persoon uiteraard). Uiteraard voorafgaand de kleppen stellen. Als dat in orde is kan ik het verder zoeken in de mengsel en ontsteking.
Hopelijk kan ik jullie snel meer vertellen!
Groet, Marijn
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Raf Soef
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 45
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
"Raf Soef" schreef:
Compressie testen : motor moet warm zijn en kleppen juist gesteld, trek de ontsteking uit, draai de bougies 1 voor 1 los telkens je er eentje test. Om compressie te testen druk je de meter op het open bougiegat, en iemand anders "start" de auto terwijl deze persoon het gaspedaal volledig onder houdt. Na enkele omwentelingen van de motor heb je het resultaat. Zorg dat de batterij in goede conditie is zodat deze niet al leeg is tegen het einde van de test.
Bij Brezan verkopen ze al een meter voor een tweetal tientjes, deze is van het inschroef type, kun je alleen compressie testen. En blijven starten tot de meter niet meer oploopt, meestal zo'n zes/zeven omwentelingen.
Succes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Na 5 youtubefilmpjes, oneindig veel googlen en jullie tips had ik de moet om het eens te proberen. Dus netjes de ontsteking onklaar gemaakt, bougies eruit (eerst even de volgorde van de bougiekabels uitgetekend) meter erop en met volgas ongeveer 8 omwetelingen gemaakt. Het resultaat is: 11-11-12-12. (allemaal precies rond)
Naar alles wat ik gelezen heb kan ik concluderen dat dit netjes is. Wat is jullie mening?
Later zal ik verder gaan met de andere tips, ik laat het jullie weten!
Groet,
Marijn
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.