De veteraan - LPG, SU's,...

Lees meer
06-04-2014 00:57 #139422 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Nee, ik vind het inderdaad wel fijn om lekker door te werken. :mrgreen:

Inmiddels is het beugeltje klaar. Grondlak, zwart en clear. Dat zal voorlopig wel mooi blijven.



Ook heb ik vandaag de eerste nieuwe delen gelast. De lassen moeten nog even afgewerkt worden, maar dat maakt nu te veel herry. Maar voorlopig zitten de eerste twee nieuwe stukken er in.
Het lassen valt trouwens nog niet mee zeg, in oud plaatwerk. Dat is toch even wat anders dan lassen met vers schoon materiaal. Het feit dat ik niet dagelijks (ook niet jaarlijks) las, zal ook niet meehelpen. Penetratie is wel volledig, dus vast zit het gelukkig wel.



En..... vandaag is het kenteken binnen gekomen. Zeer snel mag ik wel zeggen. Dat had ik niet verwacht. De blauwe platen zijn inmiddels besteld. Als ik klaar ben met lassen kan ik dus direct de weg op met de auto. Heerlijk. Nu al zin in!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 08:41 #139464 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Afgelopen weekend hard doorgewerkt. Het laswerk aan de linker vleugel is klaar en alles staat in de RX5 inmiddels.
Wat een werk, maar zeker voldaan met het resultaat.









Verder naar voren zat ook nog een slechte plek. Onder het ruitensproeier reservoir. Volgens mij is dit ook een bekende "rotte" plek.





Foto's zijn genomen vóór het behandelen met RX5.

RX5 zit ook in de holle ruimtes waar ik gelast heb. Dit moet natuurlijk ook behandeld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 09:41 #139466 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Zo, je gaat lekker door! En netjes hoor! Je kunt duidelijk niet wachten om te gaan rijden, dat geeft veel motivatie he? ;)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2014 10:31 #139467 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Dat geeft inderdaad motivatie. Haha.. Gelukkig is het weer nu niet zo heel mooi, anders zou het nog meer haast hebben! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2014 22:14 #139569 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Dat is een goed begin, maar ik hoor je zeggen dat je er eerst een tijdje lekker in wil gaan rijden....
Dat begrijp ik helemaal, daar zijn ze voor bedoeld, echter er is een maar.....
De tectyllaag, en ook de kit, is na 40 jaar uitgedroogd en door de barstjes komt water achter deze beschermende laag, gevolg roestvorming welke je niet ziet.
Dat moet er dus allemaal af.
Inmiddels hebben we vier Amazones volledig ontdaan van de tectyllaag, dan schrik je van de vele plaatsen waar het metaal begint te roesten.
Het is een monnikenklus, maar ik raad iedereen aan om dit te doen, om zicht te krijgen op de staat van de beschermlaag.
Dit is m.i. de beste investering om nog lang met je Amazon te kunnen rijden.

Ook in de kokerbalken van binnen bekijken levert vaak een beeld van veel lossen delen, zand en roest.

Inmiddels heb ik een braadspit gemaakt om de Amazon carrosserie in te hangen en te kunnen draaien, heel handig voor zowel het proces van tectyl verwijderen, maar ook voor het lassen en vervolgens spuiten.
Mijn 123GT hebben we de kokerbalken doorgeblazen met lucht, en gaan we op zijn kop de holle ruimtes met RX5 vol spuiten, dit laten we een dag drogen, daarna weer terugdraaien en een tweede behandeling met RX5.
Als alle delen zijn gespoten volgt een laatste RX7 voor de holle ruimtes en RX10 voor de onderzijde, in de bruine RAL kleur welke Volvo origineel gebruikte.

Er zijn inmiddels nog maar weinig 123GT's over, dus laten we extra zuinig zijn op die er nog over zijn en op tijd de tectyl verwijderen.
Je laswerk ziet er overigens prachtig uit

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2014 23:04 #139572 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Hej Ed, bedankt voor je reactie.
Ik begrijp jouw standpunt volledig, en als ik je zo hoor pak je de restauratie van jouw 123GT (en alle andere auto's die je onder handen neemt) erg grondig aan. Daarvoor niets dan hulde. Als ik heel eerlijk ben, ben ik het dan ook volledig met je eens. De auto moet eigenlijk helemaal kaal en alle slechte plekken moeten er zo snel mogelijk uit gehaald worden. Dat zou de meest wenselijke weg zijn om te volgen. Het vergt ook behoorlijk wat zelfdiscipline om niet steeds meer uit elkaar te halen. Ik moet echt tegen mezelf zeggen, STOP hier nu.
Maar, als ik realistisch ben is het voor mij gewoon heel erg simpel. Mijn situatie laat het momenteel niet toe om zo grondig te werk te gaan (en geloof me, ik zou niets liever doen) als jullie doen in Arnhem. Ik heb er simpelweg niet de (financiële) ruimte voor. Zo simpel is het. Ik heb eerder al een Amazon volledig uit elkaar getrokken en daar heb ik uiteindelijk nooit plezier van gehad. Dat gaat me niet nogmaals gebeuren.
Maar nogmaals, ik ben het volledig eens met jouw standpunten en diep in mijn hart zou ik het liefst de auto helemaal uit elkaar trekken. Ik heb er echter heel bewust voor gekozen om dat (nog) niet te doen.
Hoe het ook zij, ik stel jouw input en die van alle mede-forummers zeer op prijs.

Dus, vanavond heb ik RX10 aangebracht op de gelaste delen. Binnenkant motorruimte wordt voorzien van verf in de kleur van de auto.





En... vandaag nog iets anders moois gekregen. Het is officieel!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2014 13:08 #139579 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Het stuur is heel erg lelijk. De rand is mooi, maar iemand wist niet dat de claxon eruit gedrukt kan worden van achteren.
Dus, zwarte deel in het midden is helemaal gebarsten, rondom voorzien van schroevendraaier markeringen en andere ellende.





Niet heel knap dus.
In eerste instantie wilde ik het lijmen e.d. maar dat zou niet helemaal netjes worden. Dus eerst het zwarte (dat eromheen gegoten is ofzo) er maar af gehaald.



Dat zwart spuiten is ook niet mooi. Dus volgende optie is nieuwe behuizing maken. Zwart plastic staf hadden we niet in de juiste maat maar alu wel.



Het is nog niet klaar, maar het resultaat wordt wel mooi denk ik. Zelfs zo mooi dat ik twijfel of ik het nog zwart maak. Ik denk dat ik het geborsteld laat, hetzelfde als de spaken van het stuur.





Mooi het verschil te zien. De uitsparingen van de spaken moeten er nog uit zodat hij helemaal mooi aansluit en dan de achterkant nog maken en dan is er iets ontstaan... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2014 14:15 #139581 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Beste Sertons, waarom heb je geen brons of koper genomen en dat mooi poetsen?

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2014 15:14 #139585 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Hej Johan,

Ik vind dat niet echt passen. Bij de oudste typen, waar ook het koper/goudkleurige Amazon logo op zat had het een ander verhaal geweest.
Dus vandaar...

Gr. Ted

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2014 17:20 #139591 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Mooi glanzend zwart maken en dan is het perfect! Mooi dat je kunt draaien! Kan ik niet boehoe :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.