Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
11-02-2013 01:33 - 14-02-2016 21:53 #123337 door Wessel Renken
Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project is gemaakt door Wessel Renken
Hoi, ik ben Wessel 20 jaar en wil graag met jullie mijn project delen waarmee ik pas aan ben begonnen.
Alvast een mededeling voor de 'orgineel liefhebbers', zo ben ik totaal niet en probeer graag andere dingen uit met mijn auto.


bij aankoop, lak zit er voor z'n leeftijd nog prachtig op en nouwelijks roestplekken te vinden, bodem ook in topconditie
eigenlijk is er vrij weinig op te merken aan z'n uiterlijk

toen ik dit met een beetje koekeloeren op google had gevonden was ik op slag verliefd en moest en zou ik mijn auto op die manier verlagen met dat soort velgen.

al gauw daarna een set 10j witte fabrieksvelgen op de kop getikt van een jeep wrangler (de witte coating leek me nogal een gok maar uiteindelijk toch tevreden mee)

even testpassen, past precies zonder ook maar iets te raken met het sturen :D

natuurlijk te breed, dus de wielkasten moeten uitgerold worden
zou sowiezo al moeten aangezien ik de auto nog een stukje wil laten zakken

mede dankzij een luchtkanon toch nog 225/50 bandjes op 260mm brede velgen kunnen leggen

resultaat

en het uiteindelijke resultaat, had verwacht dat dit zwaarder zou sturen maar raar genoeg stuurd dit bijna 2 keer zo soepel
dit setje velgen en banden vergroten trouwens enorm je grip en wegligging, eerder helde de auto altijd over als malle met de orginele set

na enkele maanden zo rond gereden te hebben al sparende voor een verlagingssetje en voor het verbreden van mijn wielkasten gebeurde dit..


motor warm gelopen.. zucht, gelukkig kwam supermoeders te hulp schieten en deed een goed woordje bij de anwb (aangezien ik met mijn stomme kop nog geen lid was :roll: )

op naar huis!

na een tijdje zoeken uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de waterpomp niet werkte
daarna advies gevraagt aan een kennis die automonteur is en wees mij erop een ander blok op te gaan zoeken als goedkoopste optie, dus eruit met dat ding
uiteindelijk flink gezocht voor een vervangende b18

ondertussen veel tegenslagen gehad in mijn priveleven, een goede vriendin (18 jaar) van mij waar ik mee was opgegroeid was overleden aan een lekkende hartklep..
daar moest ik natuurlijk dus iets voor doen en heb uiteindelijk dit voor haar gemaakt

de vervangende b18 goud gespoten als een gebaar voor mijn vriendin als een 'gouden hart'

ondanks de tegenslagen toch wat sneeuwpret gehad en de nieuwe parkeerplaats uitgeprobeerd
en natuurlijk moet ook het nadeel van sneeuw erbij komen :roll:

gelukkig niet in mijn nadeel
ik ben in een flauwe bocht stapvoets rechtdoor gegleden en daarna is een gloednieuwe volkswagen passat net achter mijn portier in gegleden
schade:
volkswagen 2 a 3000 euro
volvo een klein krasje en 45 cent voor een blikje cola op de terugweg
dit krijg je dus als je plastic met metaal vergelijkt :mrgreen:

zo heb ik ongeveer 4 maanden rondgereden en ben tot de conclusie gekomen dat de krugaskeringen lek raakten en de motor overdreven veel olie lekte, aangezien de zuigers en cillinderkop ook niet meer in een beste staat waren leek me revisie een nogal dure oplossing, dus zat ik te bedenken om er een andere motor in te gooien, eentje met wat meer kracht en pit
aangezien het opvoeren van een b18 of b20 ook erg prijzig is ging ik kijken naar een andere type motor, een die er veel op leek en toch standaard meer vermogen had

na een tijdje zoeken vond ik dit idee en dacht bij mezelf ''dat moet ik ook kunnen''
na lang zoeken vond ik een verdwaalde advertentie van een verrotte volvo 164 met een b30 injectie motor die 175 pk opleverde
daar ben ik naar wezen kijken en motorisch was hij in topstaat, en hij liep als een trein dus ik was meteen verkocht
toch voor 200 euro even een autotje op de kop getikt :mrgreen:

het chassis e.d. word gebruikt als opknapper door een vriend van mij (als dat uberhaupt haalbaar is met al die roestgaten overal en nergens) dus dat staat al niet meer in de weg

nu ben ik druk bezig met het blok demonteren en de elektra,computer e.d. zorgvuldig verwijderen en te labelen om straks weer te in te pluggen
ik hoop voor het eind van de week het blok eruit te hebben
planning voor wat komen gaat:
-blok uit de 164 halen
-blok overspuiten en fatsoeneren
-elektra uitzoeken
-blok uit de amazon halen
-cardanas inkorten in een draaibank voor zo min mogelijk speling en trillingen
-gasinstallatie overzetten
-schutbord van m'n amazon aanpassen
-een eventuele oplossing zoeken voor mijn verwarming aangezien die in de weg zit
ik zal vast nog dingen zijn vergeten op te noemen

verdere updates en foto's worden natuurlijk later gepost
tips en hints worden altijd gewaardeerd!

UPDATE 12-2-'13 (wel een kleintje :mrgreen: )

de afgelopen 3 dagen druk geweest met beide motorblokken loskoppelen enzovoord om eruit getakeld te kunnen worden.
nu is het wachten alleen nog op een motortakel die ik deze week kan lenen.

dus ondertussen eventjes de antenne van de 164 afgehaald, opgepoetst en op mijn amazon gezet, aangezien ik er nog geen had. staat best goed al zeg ik het zelf (:

verdere foto's en updates volgen!

UPDATE 13-2-'13 (weer een kleintje :roll: )

aangezien ik nogsteeds aan het wachten ben tot een motortakel beschikbaar komt, vandaag maar eens bezig geweest met mijn raammechanismes aangezien mijn beide ramen naar beneden kwamen.

dit is dus de rede waarom, de houders aan beide kanten waren zo verrot als maar kan.
dus gelijk 2 nieuwe gemaakt! en dat met een kettingkast sierlijst van een fiets na een tijdje improviseren haha.


zo goed als nieuw! en de raampjes gaan weer perfect op en neer (:

trouwens ook nog een superdik idee gevonden voor het uitlaatsysteem wat ik ga maken voor mijn b30


verdere updates en foto's volgen!

UPDATE 17-2-2013

onder het wachten tot ik een takel tot mijn beschikking kon krijgen nog een beetje bezig geweest met m'n uitlaat

zo was hij, heb hem een stuk ingekort zodat hij onder mijn amazon zou kunnen passen, dus bijna 1/3e uitlaat weggeslepen wat lege ruimte was. nog wel een stuk overgelaten zodat de lucht er normaal door kan komen natuurlijk.

rechte pijp aangemaakt, en heb een T splitsing gemaakt voor de dubbele uitlaat
trouwens een vrij voor de hand liggende tip, gebruik geen elektroden met uitlaten lassen, zit wel dicht maar ziet er niet uit :mrgreen:

daarna EINDELIJK een takel kunnen regelen!!
dus hup gelijk die mikmak eruit


morgen flink aan de slag met het schoonmaken en spuiten van het blok (:


nu zat ik nog met het probleem dat de schakelpook van de B30 veelste lang was, dus gelijk de schakelpook van de b18 erop gezet, past precies! moest alleen de 3 veertjes die in de schakelstangen vallen iets inkorten zodat hij soepel schakeld.
scheeld weer een hoop werk dus.
b18 blok en chassis van de 164 verkocht aan een maat van me dus dat staat ook al niet meer in de weg


vandaag dus heerlijk opgeschoten! (:
morgen druk aan de slag met spuiten!

verdere foto's en updates volgen! (IN DE REACTIES)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 02:15 - 11-02-2013 05:37 #123339 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
He Wessel, ruige bak hoor met die brede knuffels. Mooi ook wat je voor je vriendin hebt gemaakt, een gouden hart in de ruimste zin van het woord. Over de motor wissel is al het nodige gescheven op dit forum. Als ik het goed begrijp ga je gas inbouwen en daarna naar de RDW? Kijk even goed naar de datum van de tank, deze mag niet ouder dan 10 jaar zijn en er moet een certificaat bij zijn maar misschien wist je dit al. Verder kan de RDW problemen hebben met je motor omdat er een 4 cylinder op je kenteken staat, zomaar 6 cylinders erin proppen daar worden de mannen niet blij van. Verder kan een APK keurmeester de zelfde vragen gaan stellen en je wagen afkeuren omdat de motor niet klopt bij het kenteken. Volgens mij loop je zelfs nog de kans dat de verzekering moeilijk gaat doen bij schade of ongeval als blijkt dat je wagen aanpassingen heeft die niet op het kenteken staan. Vraag het dus even na voordat je er uren werk in steekt en de RDW/APK of verzekering er later een stokje voor steekt :(

K'ben benieuwd naar de foto's, succes met je project.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 02:21 #123340 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Nog een klein p.s.je. Je kunt de gril en bumper laten zitten als je de motor uit een Amazon tilt, gewoon even de motorkap eraf, de radiator en het plaatje voor de radiator :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 10:23 #123345 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Hoi Rob, bedankt voor je reactie en tips! ja dat klopt ik was van plan hem eventueel te herkeuren bij het rdw ivm de 2 cilinders meer. de gasinstallatie is een paar jaar geleden in de amazon gebouwd, deze zou ik alleen op de gasverdeler moeten aansluiten van de 164 die ik over moet zetten lijkt mij. alleen was ik nog benieuwd of er wat aan de remmerij gedaan zou moeten worden voor de herkeuring? aangezien het gewicht tussen de 50 en 100 kilo toeneemt en het vermogen ook bijna verdubbeld. niemand zou hier uiteindelijk een stokje voor steken aangezien ik net zolang doorga tot de auto helemaal piekfijn in orde is! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 22:36 #123372 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Wessel, voor mijn gevoel zouden de remmen het wel aan kunnen, als je een ongeremde aanhanger achter je wagen hangt dan zit al snel boven die 100 kg. Maar als je dan toch goed bezig bent en extra veiligheid wilt dan zou je kunnen overwegen om een gescheide remsysteem te bouwen. Misschien dat je zelfs delen van de 164 kunt gebruiken. Mogelijk zijn er wel andere leden die hiermee ervaring hebben. Hou er wel rekening meer dat als je remschijven om gaat zetten van de 164 dat de boutsteek van je velg anders wordt. Als alternatief zou je dan misschien de schijven van een 69'er Amazon moeten nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 23:18 #123374 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Hoi Wessel,

Leuk dat zo'n jong iemand een amazon heeft. Persoonlijk vindt ik brede velgen wel mooi staan onder een amazon mits het binnen de verhoudingen blijft en die van jou zijn wel erg breed en zou niet mijn keuze zijn en niet alleen maar omdat ze erg breed zijn maar ik heb meerdere redenen om zulke brede velgen niet onder een amazon te doen. Het verbeteren van de wegligging kun je op verschillende manieren verbeteren, niet alleen maar door zulke brede sloffen te monteren. Heb je wel is gedacht wat er nu met je ophanging en lagers gebeurt.

Wat betreft een grotere motor voor meer PK zou ik kiezen voor een B230 FK van een 940 LPT, deze heeft standaard al 135 PK en met een MBC en chiptuning zit je gauw op 200 PK met weinig kosten en het schijnt zuiniger te lopen als een standaard 135 pk. Je moet wel het blok rechtop in de amazon zien te krijgen maar daar zijn ook spullen voor te koop, koppel hem aan een 5 bak en je hebt een beest van een auto. Daarnaast is een B230 FK een injectie motor en met gasinjectie erbij heb je ook geen vermogen verlies op gas. Een 6 cill 3.0 ltr loopt mooi en soepel tenminste de carb versie, de injectie ben ik niet kapot van dit loopt wat meer rommelig stationair en daarbij is dit wel een zeer verouderd injectie systeem en om daar nog goed spul voor zien te krijgen is lastig en reviseren heel duur en om nou te zeggen wat een PK heeft zo'n blok nee dat nou ook weer niet en het zuipt als een gek. Mijn keuze zou het niet zijn. Wil je echt bruut doen prak er dan een V8 3,5 ltr van een rover erin of indien het lukt een 5,7 V8 van een chevvy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2013 23:55 #123375 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ rob, de remmen zouden het wel aankunnen lijkt mij, het punt is of het puur door de keuring zou kunnen komen. een aanhanger komt er sowiezo niet achter aangezien ik geen trekhaak heb, dus daar zou ik geen rekening mee hoeven houden gelukkig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2013 00:09 #123376 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ rené, bedankt voor de reactie als eerste. dat klopt, ik was al van plan om de spatborden uit te laten rollen en de wagen te verlagen zodat de velgen meer tot z'n recht zouden komen. aangezien mijn motor het dus begaf moest ik al m'n spaargeld wat voor het uitrollen en verlagen was bedoeld moeten besteden aan een andere motor helaas. aangezien ik de auto al heb gekocht kan ik er al weinig verandering aan bijbrengen. ik heb er een aardig stuk mee gereden en liep wat mij betreft als een zonnetje, en merkte totaal niets van dat hij stationair rommelig zou moeten lopen. en aangezien hij op gas rijd is het zuip probleem ook niet echt een zorg. een auto die 175 pk opleverd vind ik al aardig wat, uit eigen ervaring reed mijn 164 als een trein en dat voor een auto van 1500 kilo, laat staan als het blok in een auto ligt van 1040 kilo. en aangezien aanschaf van een ander motorblok al gauw ver uit mijn budget liep heb ik toch maar voor deze oplossing gekozen. kort samengevat: weinig geld is weinig keuze haha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2013 00:18 #123377 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Met de keuring ga je volgens mij inderdaad geen problemen krijgen. Gewoon laten zitten dus. Ik heb zelf een keer de vraag gesteld bij de RDW ivm de remmen. Ik ga mijn Katterug ombouwen van trommels naar schijven voor. Omdat de wagen nog op Zweeds kenteken staat was ik niet zeker of dit goed gekeurd zou worden. Dit was het antwoord, er wordt dus alleen volgens de APK eisen beoordeeld

Geachte heer Baeten,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het wijzigen van de remmen is geen probleem. Het heeft wel tot gevolg dat uw auto technisch bekeken wordt. We beoordelen of het voertuig voldoet aan de APK-keuringseisen. De kosten van de inschrijving hierdoor ook iets hoger uitvallen. Maximaal kost een kenteken voor uw Volvo circa 150,- euro.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2013 00:19 #123378 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Staar je niet blind op 175 sae pk, din blijft er nog maar 160 over en op gas nog minder ;)
Al loopt zo'n b30e wel errug lekker als het allemaal klopt :lol:

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.