Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
03-03-2013 23:01 #124203 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"René Minnebo" schreef:

jemig, wat komt dat blok ver naar binnen!

ben benieuwd wat je ervan gaat maken


FF een bougietje vervangen, shit moet eerst het blok eruit.

ik kom er nog prima bij, ook als ik het plaatwerk ervoor maak ;)
en nee mijn blok kan niet verder naar voren aangezien ik dan met het achterste deel van m'n carterpan tegen de wielophanging aankom. en tevens zal dan de waaier tegen de voorste chassisbalk aankomen, en zou ik geen ruimte hebben voor mijn radiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2013 09:23 #124213 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Je kan natuurlijk ook je fan vervangen door een E-fan en dan heb je misschien weer wat meer ruimte om je blok naar voren te brengen..
Ben benieuwd wat het gaat worden! :)

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2013 12:08 #124218 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Je radiator kan in het frontje net achter de gril. Moet je alleen op zoek naar een rad die past. Verder kun je dan 1 of 2 electrische koelvinnen plaatsen. Olie pan is aan te passen, mits de olie pomp niet in de weg zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2013 12:14 #124219 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ik bekijk net nog even de foto van de binnenkant maar het is overduidelijk dat je schakelpook en dus ook de bak ver naar binnen steken. Ik kan me niet voorstellen dat als jij het schutboord en cardantunnel weer dicht maakt zoals het hoort nog bij de moeren van je spruitstuk komt en dat je aan de andere kant nog bij de bougie komt. Ik denk dat je van die inspectie luikjes moet gaan maken anders gaat het echt niet lukken denk ik.

Ik ben benieuwd maak maar een paar mooie foto's als je het schutboard weer dicht hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2013 18:41 #124228 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ik vind de plek wel prima zo, waarom zou ik hem naar voren moeten halen en de hele mikmak weer aan moeten passen als het niet nodig is. denk hier dus aan de motorsteunen, carterpan, elektrische fan enz. laat staan de kosten die er allemaal bijkomen om dat überhaupt te doen. als je het in het echt zou zien zou je zien dat ik voldoende ruimte heb om overal bij te komen.
tevens zou ik ook geen nieuwe plek kunnen hebben voor de houders van de motorsteunen. als ik die weer op de orginele plek zou zetten zou de poelie door de voorste chassisbalk heenkomen. kortom teveel werk en geld voor een nutteloos resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2013 10:14 #124262 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Je kunt ook overwegen om er een speciale kap omheen te maken net zoals de Mercedes Hanomag dat heeft.
Die kun je eraf halen en zo vanuit de cabine bij de motor of anders op z'n minst inspectie luikjes. Anders wordt een nieuw oliefilter plaatsen echt een uitdaging volgens mij.


Extra uitdaging die jij (dan) nog wel hebt is hoe je de stevigheid terugbrengt in je casco nu je een half schutbord mist. Maar misschien kun je iets met een H-profiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2013 15:25 #124274 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Wessel, Heb je nog de mogelijkheid om een deel uit de 164 te slijpen? Misschien dat je een deel van de 164 tunnel en vloer terug kunt zetten ik jouw Amazon, dan blijft het allemaal netjes in vorm, je krijgt stevigheid en kun je mogelijk ook de achterste motorsteun op de orginele manier terug zetten. Ik begrijp wat Rene bedoeld met "ver naar achter" :) . Ik neem aan dat je de versnellings pook nog gaat inkorten anders moet de passagier op de achterbank voor jou schakelen :) .
Heb je al weer nieuwe foto's, k'ben heel benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2013 18:55 #124277 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ lars,
dat is inderdaad een mooi idee, het lijkt inderdaad dat het onmogelijk word om er straks bij te komen, maar als je het in het echt zou zien zal je zien dat je er prima bijkomt. en mocht dat eventueel toch niet zo zijn kan ik er altijd nog van onderen erbij.
ik ga daar inderdaad iets goeds voor verzinnen zodat ik niet alleen de sterkte terughaal maar het zo doe dat ik het zelfs ga verstevigen. een H profiel ga ik zeker overwegen om te gebruiken! maar daar ga ik over nadenken als ik de rest een beetje voor elkaar heb en alles netjes op orde heb.
bedankt voor je tips!!

@ rob
dat is opzich een goed idee, maar het lijkt me niet haalbaar aangezien mijn blok ver naar binnen steekt, en bij de 164 stak hij juist niet naar binnen, alleen de versnellingsbak voor een deel. dus ik zou er zelf wat voor moeten maken. voor de versnellingspook ga ik inderdaad nog een oplossing voor verzinnen, ik dacht zelf om dit te verwarmen en netjes recht te buigen.

moet ik natuurlijk wel eerst de stoel erin zetten om goed te kunnen beoordelen om dit op de goede stand te buigen.
qua nieuwe beplating zat ik te denken aan een idee van een vriend van mij. hij kwam ermee dat rat rods vaak olievaten gebruiken voor de vorm van de beplating voor de versnellingsbak. en aangezien die vriend van me tientallen olievaten thuis heeft liggen, dacht ik om daar een paar van te gebruiken en meerdere lagen op elkaar voor de stevigheid. en aangezien die al een mooie ronde vorm hebben komt dat mooi uit. (vergeet natuurlijk niet het skelet die ik eerst ga maken om het chassis te verstevigen) leek me opzich een goed idee.
maar daar kom ik later nog op terug.

Ik heb een nieuwe plek bedacht voor de gasverdamper, zou dit laag genoeg zijn voor de koelvloeistof om erdoor te komen? beide koelvloeistof ingangen van de verdamper zitten onder het hoogte niveau van de thermostaat


verder nog even een beetje wezen nadenken voor een nieuwe plek voor m'n accu

lijkt me opzich een prima plekje, binnenkort dus een houder ervoor maken en nadat m'n motor helemaal voor mekaar is ga ik ook de kofferbak aanpakken want het ziet er namelijk niet uit :mrgreen:

trouwens echt super weertje om mee te werken!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2013 19:03 #124313 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
UPDATE

vandaag druk bezig geweest met de computer, bedrading en slangen aansluiten. en de kastjes een nieuwe plek te geven.
alles een beetje zo netjes mogelijk geprobeerd weg te werken.
ik heb trouwens doorzichtige slangen voor een compressor gebruikt om het koelvloeistof naar de gasverdamper te laten lopen, tegelijkertijd zodat ik kan zien of er koelvloeistof doorheen komt en dat alles werkt naar behoren :mrgreen:

daarna het filterhuis erop, past mooi (:


verdere updates en foto's volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2013 20:01 #124316 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
zijn die slangen bestand tegen hitte, lijken wel gewapende tuinslangen. Ik gebruikte deze in de loodgieterij ook voor het aftappen van een cv installatie en dan ging er ook wel is 90 gr water door maar daar worden ze erg slap van. Kan dus zijn dat je slangen door de druk (gesloten systeem) en de hitte kapot gaan. Wel leuk hoor doorzichtige slangen maar of de keus verstandig is weet ik niet. Ik had gewoon origneel koelwater slange gebruikt. kost misschien een paar euro's meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.