Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
28-02-2013 01:30 #124031 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Beste Wessel, ik denk dat popnagels en bouten niet toegestaan voor de upgrade die jij wil gaan doen.
Temeer omdat de tunnel die jij weg heb gehaald een deel is van de zelfdragende carrosorie, dus door en door lassen is in deze de enige mogelijkheid.
Zorg dat je auto goed recht staat voordat je gaat lassen anders heb ja straks een kromme zelfdragende carrosorie.

Volgens mij was het verstandige geweest om je motor zo ver mogelijk naar voren te plaatsen en een lange brede radiator of twee kleintejs acnter de grille voor de koeling had je ook minder problemen met je pendalen en de tunnel gehad.
Je had waarschijnlijk wel iets aan je motorsteunen op de brug moeten doen maar dan had je minder werk binnen in de auto gehad.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 11:40 #124042 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Johan,
naar de stand van de motor had ik al gekeken en goed opgemeten, dit zou de enige mogelijkheid kunnen zijn. als ik hem nu zo zou plaatsen zou hij alsnog al het uiterste van de neus berijken. ik heb het zo opgemeten dat ik nog net enige ruimte heb om mijn radiator te kunnen plaatsen. veel anders zat er dus ook niet op dan deze optie. ik moest trouwens ook sowieso al de motorsteunen verplaatsen, ik zie verder niet veel problemen als ik het maar goed en fatsoenlijk weer vast zet. het probleem met de gaspedalen lijkt me ook niet bepaald een grote klus, die zou ik wel op kunnen schuiven lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 12:27 #124044 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

morgen bezig om een nieuwe plek te maken voor de steun van de versnellingsbak, de motorsteunen een nieuwe plek geven en overmorgen (als het meezit) het blok gaan passen en hopen dat ik alles goed heb opgemeten.
trouwens nog superveel rvs platen gevonden voor de nieuwe beplating van het schutbord die m'n moeder nog had bewaard, zo zie je maar weer moeders blijven handig met dingen bewaren.

ook nog een paar vragen voor de mensen die dit weten, zou de beplating ook met popnagels/ bouten vast mogen worden gemaakt voor het apk? met eventueel kit ertussen zodat het echt dicht zit, of moet het echt helemaal dicht gelast worden?
alvast bedankt!


Ik vind het een wonder als dit project goed afloopt, hoeveel voor onderzoek heb je gedaan als ik vragen mag. Ik weet dat niet iedereen hetzelfde werkt maar zoals jij te werk gaat ben ik bang dat deze amazon als een gestrand project gaat eindigen. Volgens mij ben je je niet bewust waar je mee bezig bent.

Ik heb waardering voor je lef maar ben er niet gerust op dat dit voor de amazon goed afloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 13:32 #124046 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

"Wessel Renken" schreef:
ook nog een paar vragen voor de mensen die dit weten, zou de beplating ook met popnagels/ bouten vast mogen worden gemaakt voor het apk? met eventueel kit ertussen zodat het echt dicht zit, of moet het echt helemaal dicht gelast worden?

Zo, dat zijn flinke sprongen!
Wel houd ik net als Rene m'n hart een beetje vast als ik dit project zie en hoop dat het goed uitpakt.
Het wisselen van een B20 naar B30 is niet of je van B18 naar B20 gaat en in mijn ogen is het plaatsen van een B30 in een Amazon veel meer dan zorgen dat je de lengte ergens kwijt raakt. Denk bijvoorbeeld eens aan de extra kilo's. Hoe is de nieuwe gewichtsverdeling met het blok op die plek? Berekend, beredeneerd of gewoon een gokje?

Ik vind het super dat je je updates deelt en alle vragen stelt die je wilt stellen, maar als ik in combinatie met dit soort projecten popnagels hoor.....
Je hebt zojuist een groot gat gezaagd in dat wat in het Engels de "firewall" heet.
Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat het even flink slijpen was en dat er een hoop dubbele plaat zat. Dat is niet voor niets. Het is zoals Johan zegt onderdeel van de dragende constructie en bovendien voorkomt het dat er nare dampen uit de motorruimte in de cabine kunnen komen. Verder denk ik dat het er ook nog wel voor zorgt dat bij een eventuele aanrijding het motorblok zoveel mogelijk buiten de cabine blijft.
Omdat je van 4 naar 6 cilinders gaat, zul je via de RDW moeten voor een keuring. Zij beoordelen op deugdelijkheid. Ik denk dat popnagels hier niet onder vallen. Maar los daarvan zou ik het gebruikmakend van stevige plaat geheel doorlassen.

Op de foto die je eerder als voorbeeld aanhaalde hebben ze als ik het goed zie de firewall (het schutbord) in tact gelaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 16:54 #124050 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ rené en lars,
het project zal ten eerste sowieso nooit stranden, ik ga net zolang door tot het helemaal af is. ik ben namelijk niet iemand die het zomaar erbij laat zitten. de extra kilo's zullen niet meer zijn dan tussen de 50 en 100 kilo, daar maak ik mij geen zorgen om. heel misschien dat ik later nog de vooras/ brug ga verstevigen.
tevens heb ik al besloten om het toch te gaan lassen, lasapparaat is al geregeld bij een dichtstbijzijnde autogarage waar ik vroeger heb gewerkt. ik ben er ook prima van bewust waar ik mee bezig ben, dit is ook niet zomaar iets wat 1 2 3 klaar zal zijn. verder heb ik alles als eerst opgemeten en opnieuw en opnieuw zodat ik zeker wist hoeveel ruimte ik nodig had. morgen ga ik de motor testpassen, ik heb de beugels waar de motorsteunen invallen een stuk vast gelast (wel op een manier dat het nog los te halen valt) zodat ik zeker weet dat de motor er goed in komt te hangen. dus morgen komen er meer foto's en word de boel wat meer duidelijk voor jullie :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 17:39 #124056 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
He Wessel, k' heb even een tijdje niet naar je project gekeken, je gaat wel heel erg hard. Ik kan me voorstellen dat je even moest slikken toen het gat door het schutbord erin zat. Voor zover ik weet moeten reparaties aan vloerdelen en chassisbalken helemaal worden doorgelast. Een puntlas is dan niet toegestaan, en een popnagel helaas ook niet. Welk bouwjaar is jouw wagen trouwens...volgens de gril van 1965-1966....? Ik hoop dat dit niet het geval is anders heb je namelijk je chassisnummer uit de wagen geslepen :( . Tot 1966 stond dit namelijk naast de kachelkraan daarna is het boven de kachel ingeslagen. Misschien moet dit even nakijken.

Ik ga je weer regelmatig volgen...ander hou ik het meer bij :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-02-2013 18:00 #124057 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
ter inspiratie,

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-02-2013 18:18 #124059 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
je hebt wel lef :!:

je kan je inlezen in dit onderwerp tot je een ons weegt, maar feit blijft, dat je met dit soort projecten moet pionieren.

Maar ik neem aan dat je popnagels wilde gebruiken omdat alluminum Kwalitatief Uiterst Teleurstellend last, maar popnagels is in ieder geval afkeur. Dus je bent genoodzakt te lassen (aaneengesloten).

Maar niks dan lof voor je lef en durf, je denkt in ieder geval niet te moeilijk (veel mensen lopen vast in het problemen bedenken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 18:57 #124061 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ rob
haha ja het gaat inderdaad erg hard, schiet goed op. Klopt het was eventjes zweten toen ik de slijptol erin zette. wat het chassisnummer betreft bedoel je daarmee dit plaatje mee?

(voorbeeld van internet)
want die heb ik er nog wel zitten die zit namelijk achter mijn rem en koppelings reservoir, ik heb er een uit 66
haha dat is opzich een goed plan want de komende tijd ga ik veel vooruitgang boeken voor zover ik weet. :mrgreen:

@ joost
super bedankt voor de foto's!!! ik had deze oplossing voor de cardan as nooit bedacht, simpel en toch sterk, dit ga ik zeker toepassen en scheeld een hoop tijd!

@ ronald
klopt helemaal wat je zegt! ik krijg veel negatieve reacties van mensen die komen kijken of via het internet die denken dat ik het niet ga redden, omdat ik dan ''tig onmogelijk oplosbare problemen'' zal tegenkomen. dat soort problemen ben ik wel van op de hoogte maar probeer het met logisch nadenken gewoon simpel en effectief op te lossen.
zo kan je inderdaad wel blijven nadenken maar daar schiet je nog niks mee op. uiteindelijk zal je het gewoon moeten proberen, anders kom je nog nergens.
ik moet trouwens wel de mensen met kritiek bedanken, want het motiveert mij alleen maar meer om het af te krijgen :mrgreen:
wat betreft de popnagels heb je ook gelijk, het word inderdaad minder fijn lassen. misschien zou ik toch even moeten kijken voor wat stalen platen. maar daar kom ik nog op terug met een oplossing!

nogmaals mensen bedankt voor de waarderingen, tips, kritiek en andere reacties! hier leer ik namelijk erg veel van! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2013 19:04 #124062 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Volgens mij staat het chassisnummer boven de luchtinlaat van de kachel. En die is er nog niet uitgeslepen.

Ik vind het mooi hoeveel je er uit hebt geslepen. Ben erg benieuwd hoe je de stevigheid er weer in krijgt, zonder dat de auto tordeert in de vorm van een wokkel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.