- Berichten: 75
123 ontstekingen hoge HC waarde
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
Ik was pas bij de gasboer om mijn LPG mengsel in te laten stellen en deze gaf aan dat mijn b20a uit mijn 144 uit 72 niet perfect loopt omdat de 123 ontsteking niet lang genoeg is om altijd het mengsel te laten ontsteken.
Hij vertelde dat de hoge HC waarde (onverbrande koolwaterstoffen) hier een duidelijk teken van is.
Zijn advies was een mechanische ontsteking omdat die de contacten maar een langere dwell hebben vergeleken met een 123.
Mijn compressie is goed (overal 10.5/11) en ik heb verder geen koelwater/olieverlies. Het betreft wel een eerder model 123 (die de vorige eigenaar erin heeft gezet dus kun je niet met de pc afstellen).
Ik vroeg mij af of ik nog andere dingen eerst kan controleren zeker gezien iedereen op dit forum lyrisch lijkt over de 123.
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Probeer je originele ontsteking eens; dan weet je of de ontsteking de oorzaak is. En...niet iedereen is lyrisch over de electronische ontsteking hoor; wellicht is die beter bij opgevoerde motoren ivm hogere toerentallen, maar bij een standaard motor en normaal gebruik voldoet de originele ontsteking uitstekend. ik heb al eerder vermeld dat bij de tour rond de adriatische zee slechts 2 autos zijn stilgevallen; en ja, door een defecte electronische ontsteking. Beiden zijn met hun traditionele ontsteking, die ze gelukkig hadden meegenomen, heelhuids thuis gekomen.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 75
De oorspronkelijke ontsteking zat (jammergenoeg) niet bij de auto toen ik deze kocht.
Ik heb van mijn donor 144 wel een bosch ontsteking die op de b20f zat, weet je zo of dat om te wisselen is of moet je specifiek de versie hebben die voor de b20a gebruikt werd?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
De moraal: stel de ontsteking met punten af met 0,4-0,5 mm tussen de punten en het tijdstip statisch op 14 graden voorontsteking en elke B18 en B 20 zal lopen. Fijnafstellen met de stroboscoop bij draaiende motor volgens de instructieboekjes.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Ik heb trouwens hotsparks in mijn onsteking zitten werkt goed zowel op gas als benziene.
Ik heb een verdeler van een B20E met twee carburators een b20E cilicinderkop en een K nokkenas met Simons uitlaat
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 75
Wat is een betere bobine icm een 123?
Is dit afhankelijk van
- het uitgangsvoltage, ik lees namelijk dat die van 40kv to 60kv gaan.
- of weerstand nog goed is, in het genoemde topic hieronder gaat het daar over
www.volvokv.nl/forum/motor/27127-waardes-bobine
Ik denk overigens dat ik eerst even de bobine zal checken, dat deze een alu omhuizing heeft is namelijk het enige wat ik erover kan zeggen.
@Johan, ik heb nog niet gespeeld met het onstekingsmechanisme (behalve de bougies vervangen dan), dus ik ben een beetje huiverig om de andere ongeteste onsteking er "zomaar" in te proberen.
Het haynes boek beschreef wel het een en ander, en heb ook electrisch systeem document van deze site bekeken.
Op de pagina hieronder staan wel een aantal stappen waarmee ik als volgende stap de mechanische onsteking ook kan testen.
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...afstellen-ontsteking
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Dit staat er dan bij de 123 ontsteking : De door ons aanbevolen bobine (12V)!
Met deze bobine kunt u verzekerd zijn van een knetter van een vonk!
Let wel op, indien uw auto gebruikt maakt van een voorschakelweerstand dient deze verwijderd te worden en moet de bobine direct aangesloten worden op de door het contact geschakelde 12 Volt.
De primaire weerstand van de Bosch Blue Coil is 3,2 OHm.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 75
Ik heb de bobine bekeken en het is er een met 27 op het einde (zie foto). Deze is 12 volt maar wel een variant in alu omhuizing en blauwe stikker.
De weerstand tussen het dopje van de kabel die van de 123 naar de bobine gaat met de + of - op de bobine is 9kohm. Van de + naar de - op de bobine 4.6ohm.
Die laatste is wel meer dan 3.2 ohm dat je aangaf.
Is dit een teken dat de bobine minder goed is of is dit nog binnen een acceptabel bereik?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Zou toch echt wat lager moeten zijn, nieuwe kost volgens mij ook de wereld niet iets van 35 €
Groet Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.