123 ontstekingen hoge HC waarde

Lees meer
06-03-2018 10:03 - 06-03-2018 11:56 #175626 door Justin van Orsouw
123 ontstekingen hoge HC waarde is gemaakt door Justin van Orsouw
Hallo,

Ik was pas bij de gasboer om mijn LPG mengsel in te laten stellen en deze gaf aan dat mijn b20a uit mijn 144 uit 72 niet perfect loopt omdat de 123 ontsteking niet lang genoeg is om altijd het mengsel te laten ontsteken.
Hij vertelde dat de hoge HC waarde (onverbrande koolwaterstoffen) hier een duidelijk teken van is.

Zijn advies was een mechanische ontsteking omdat die de contacten maar een langere dwell hebben vergeleken met een 123.

Mijn compressie is goed (overal 10.5/11) en ik heb verder geen koelwater/olieverlies. Het betreft wel een eerder model 123 (die de vorige eigenaar erin heeft gezet dus kun je niet met de pc afstellen).

Ik vroeg mij af of ik nog andere dingen eerst kan controleren zeker gezien iedereen op dit forum lyrisch lijkt over de 123.

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-03-2018 11:16 #175631 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hoi Justin;

Probeer je originele ontsteking eens; dan weet je of de ontsteking de oorzaak is. En...niet iedereen is lyrisch over de electronische ontsteking hoor; wellicht is die beter bij opgevoerde motoren ivm hogere toerentallen, maar bij een standaard motor en normaal gebruik voldoet de originele ontsteking uitstekend. ik heb al eerder vermeld dat bij de tour rond de adriatische zee slechts 2 autos zijn stilgevallen; en ja, door een defecte electronische ontsteking. Beiden zijn met hun traditionele ontsteking, die ze gelukkig hadden meegenomen, heelhuids thuis gekomen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2018 11:56 #175632 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Dank je Cor.

De oorspronkelijke ontsteking zat (jammergenoeg) niet bij de auto toen ik deze kocht.
Ik heb van mijn donor 144 wel een bosch ontsteking die op de b20f zat, weet je zo of dat om te wisselen is of moet je specifiek de versie hebben die voor de b20a gebruikt werd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-03-2018 18:38 #175636 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
De ontstekingskromme van de voorontsteking is bij elke motor met de ontsteking berekend door Volvo; daarom is er bij elke type motor een andere ontsteking. Echter, de praktijk leert dat, als de motor niet hoog belast en maximaal in de toeren gaat, de Bosch ontstekingen wel door elkaar gebruikt kunnen worden. In mijn tijd in de jaren 70, dat ik bij een Volvo garage werkte, gebeurde het vaak dat de S-uitvoering met 2 carbs, werd gewijzigd in een enkele carburateur zonder verdere verandering aan ontsteking o.i.d. Ook als er een ruilmotor werd geleverd van B18 naar B20, werd dezelfde ontsteking gemonteerd. Dit leidde toendertijd nooit tot klachten.

De moraal: stel de ontsteking met punten af met 0,4-0,5 mm tussen de punten en het tijdstip statisch op 14 graden voorontsteking en elke B18 en B 20 zal lopen. Fijnafstellen met de stroboscoop bij draaiende motor volgens de instructieboekjes.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2018 20:39 #175640 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Heb je nog je originele bobine? 123 ontst. kan nog iets beter werken met een betere bobine. Zelf zegt 123 ontst dat het een hele goede dwell (laadtijd) van de bobine heeft. Beetje raar verhaal eerlijk gezegd van de afstelman . HC ontstaat eigenlijk alleen bij misfire, dus dat het mengsel helemaal niet ontstoken wordt , een 123 ontst. zou een betere vonk moeten leveren als een paar puntjes, 123 past dat nml aan(dwell) aan het voltage wat er op dat moment is. Een te lange dwell zou een zeer hete bobine opleveren ,een erg korte een koude bobine. Als samen met je 123 ontst je bougiekabels bougies en bobine in orde zijn, kan het daar volgens mij echt niet aan liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2018 00:10 #175643 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Beste Justin, hierbij alle onstekings curvers.
Ik heb trouwens hotsparks in mijn onsteking zitten werkt goed zowel op gas als benziene.
Ik heb een verdeler van een B20E met twee carburators een b20E cilicinderkop en een K nokkenas met Simons uitlaat

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2018 10:58 #175650 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hoi Rob,

Wat is een betere bobine icm een 123?
Is dit afhankelijk van
- het uitgangsvoltage, ik lees namelijk dat die van 40kv to 60kv gaan.
- of weerstand nog goed is, in het genoemde topic hieronder gaat het daar over
www.volvokv.nl/forum/motor/27127-waardes-bobine

Ik denk overigens dat ik eerst even de bobine zal checken, dat deze een alu omhuizing heeft is namelijk het enige wat ik erover kan zeggen.

@Johan, ik heb nog niet gespeeld met het onstekingsmechanisme (behalve de bougies vervangen dan), dus ik ben een beetje huiverig om de andere ongeteste onsteking er "zomaar" in te proberen.
Het haynes boek beschreef wel het een en ander, en heb ook electrisch systeem document van deze site bekeken.
Op de pagina hieronder staan wel een aantal stappen waarmee ik als volgende stap de mechanische onsteking ook kan testen.
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...afstellen-ontsteking

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2018 11:27 #175651 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hallo, deze bobine is bij de 123 ontsteking shops te bestellen. Beste is geloof ik de Bosch blue coil pr. weerstand 3.2 ohm 0221 119 027 Bosch nummer.

Dit staat er dan bij de 123 ontsteking : De door ons aanbevolen bobine (12V)!
Met deze bobine kunt u verzekerd zijn van een knetter van een vonk!
Let wel op, indien uw auto gebruikt maakt van een voorschakelweerstand dient deze verwijderd te worden en moet de bobine direct aangesloten worden op de door het contact geschakelde 12 Volt.

De primaire weerstand van de Bosch Blue Coil is 3,2 OHm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2018 20:33 #175659 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hoi,

Ik heb de bobine bekeken en het is er een met 27 op het einde (zie foto). Deze is 12 volt maar wel een variant in alu omhuizing en blauwe stikker.

De weerstand tussen het dopje van de kabel die van de 123 naar de bobine gaat met de + of - op de bobine is 9kohm. Van de + naar de - op de bobine 4.6ohm.

Die laatste is wel meer dan 3.2 ohm dat je aangaf.
Is dit een teken dat de bobine minder goed is of is dit nog binnen een acceptabel bereik?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2018 22:37 #175663 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hallo, lijken me beiden wat hoog voor deze bobine, klopt je meter wel ?
Zou toch echt wat lager moeten zijn, nieuwe kost volgens mij ook de wereld niet iets van 35 €

Groet Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.