Thermostaat kapot?

Lees meer
21-06-2018 08:54 - 21-06-2018 08:57 #177389 door Ko Jobse
Thermostaat kapot? is gemaakt door Ko Jobse
Kan de thermostat van het koelsysteem open blijven staan of lek raken?
Ik heb de volgende ervaring:
Na de winterslaap vulde ik koelvloeistof bij en vergat de dop terug te doen op de radiateur. Daarna 70 km zonder dop gereden en maar weinig koelvloeistof verloren, het stond nog in de bovenbak van de radiateur.
Hierna komt de motor niet meer op bedrijfstemperatuur. De temperatuur loopt heel langzaam op en na 5 km staat de meter nog maar het 1e groene vak. Voorheen liep de temperatuur veel sneller en stond de meter altijd rechts in het 2e groene vak bij warme motor, dus zeg maar op 5 over 12.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2018 12:57 #177392 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Thermostaat kapot?
Een thermostat die defect is gaat meestal open staan.
Thermostaat demonteren en in een pannetje met water doen, water langzaam opwarmen en kijken wat er gebeurt.
Echter ook een temperatuurmeter kan wel eens de geest geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2018 08:22 - 10-07-2018 08:22 #177644 door Ko Jobse
Beantwoord door Ko Jobse in topic Thermostaat kapot?
De afgelopen weken heb ik het koelsysteem schoongemaakt. Na het aftappen van de oude koelvloeistof en het losmaken van het thermostaathuis zag ik een 88 C thermostat met een gat erin geboord van 6 mm, dat is de reden dat de motortemperatuur te laag bleef.
Het koelsysteem heb ik gereinigd met 5 ltr schoonmaakazijn aangevuld met water. Een flinke rit gemaakt en weer afgetapt, hierbij kwam veel drab los, maar ik maakte de fout door alleen de onderste slang los te maken van de radiateur, ik tapte niet de motor af via het aftapkraantje van de motor, hierdoor bleef er nog ca. 1 ltr azijn en troep zitten in de motor.
Daarna het koelsysteem doorgespoeld met de tuinslang in de radiateur en het motorblok. Nieuwe slangen en nieuwe thermostaat van 82 C gemonteerd. Dan gevuld met koelvloeistof G11 en motor gestart zonder radiateurdop om te ontluchten. De motor wordt warm, maar de temperatuur blijft stijgen en de koelvloeistof gaat koken vanuit de onderkant van de radiateur, dit klopt niet! de boel weer afgetapt en opengemaakt en wat bleek: de thermostat was verstopt door drab.
Dan tip gekregen van dorpsgarage om het koelsysteem door te spoelen met draaiende motor en de bovenste slang los van radiateur en kwart slag gedraaid naar zijkant auto. De tuinslang in de radiateur en motor laten draaien. Het bruine spoelwater spoot er uit en doorgegaan tot het water helder was.
Het spoelwater goed afgetapt en het koelsysteem gevuld met G11: eerst de motor gevuld, daarna thermostaat geplaatst en huis met slang gemonteerd en de radiatuer verder afgevuld.
Nu opent de thermostaat netjes als temperatuur in 3e groene vlak komt en loopt dan terug naar middelste groen.
De moraal van dit verhaal: reinig het koelsysysteem heel goed, zeker als je niet hoelang de koelvloeistof er al in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2018 12:17 #177647 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Thermostaat kapot?
Goede uitleg Ko,

Hartelijk dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2018 17:40 #177680 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
In navolging van het advies in het laatste VKM heb schoonmaakazijn in het koelsysteem gedaan. 5 liter. Niet bijgevuld met water, dus ik denk dat er nog koelvoeistof is achtergebleven bij het aftappen.
Een paar vragen. Na een paar dagen en een paar ritten wil ik doorspoelen met water.
Welke weg neemt de koelvloeistof in de radiator? Ik neem aan van boven naar beneden
Bij het doorspoelen zet je de tuinslang op de radiator, bovenzijde neem ik aan, waarbij de onderste slang naar het blok vastzit Het koelwater stroomt dan door de motor en komt bij de losgemaakte bovenste slang er weer uit, toch? Zet je je auto boven een rioolput? of hoe vang je al dat water op?
Laatste vraag, heeft een B20 een aftapkraantje op het blok en zo ja, waar zit dat precies?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2018 17:56 #177682 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Thermostaat kapot?
Radiateur spoel je schoon van boven naar beneden.

Kraantje zit aan de zijkant naast het oliefilter

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2018 19:52 #177685 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
En de motor van onder naar boven? Dus de thuinslang aan de onderste slang en zonder thermostaat ertussen?

Ik heb een plug in het blok naast het oliefilter. Er zit een draad op dus ik denk dat dat de tempertuurmeter is. Is dat dan tegelijk de aftapkraan?
Zo ja kan ik die er in zijn geheel uitdraaien en als ik die terugzet, moet er dan een speciale pakking tussen?
Veel vragen, maar ik leer snel:)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2018 20:19 #177687 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
Nog een vraagje. Waarmee wordt het thermostaathuis op het B20 blok geplakt? Ik kan nergens daarvoor pakking vinden. Is dat niet nodig of los ik dat op met vloeibare pakking?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2018 09:20 #177688 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Thermostaat kapot?
Joop,

De thermostaat plaats je zonder pakking op de cilinderkop. Op de thermostaat komt dan de pakking met nummer 418361, dat is een rubber ring, en daarop komt het deksel.

De aftapkraan zit als het goed is links naast het oliefilter, aan de rechterzijde zit een oliedruksensor. Die zou ik mooi laten zitten. Het schijnt dat het aftapkraantje niet altijd aanwezig is.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2018 10:26 #177690 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Thermostaat kapot?
Ter illustratie:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.