5 blads koelfan voor Amazon??

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2012 09:18 #111698 door Pieter Singelenberg (GAST)
5 blads koelfan voor Amazon?? is gemaakt door Pieter Singelenberg (GAST)
mijn Amazon heeft in principe geen koelingsprobleem; toch wil ik de koelcapaciteit iets verhogen en vraag me af of de standaard 4 blads koelfan vervangen kan worden door een 5 blads koelfan; ik ben niet erg goed thuis in de andere Volvo modellen maar dacht dat een 140 of 240 serie een 5 blads fan heeft en wellicht is dat makkelijk te transplanteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 09:25 #111699 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
5-blads plastic 240 fan past inderdaad prima. Ik heb er echter geen merkbare verbetering door ervaren, itt Kenlow etc.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 10:01 #111700 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Een blad meer zou moeten helpen inderdaad. 1800's hebben ook een vijfblad's fan. In ieder geval de latere.

Zelf heb ik geen fan meer op de waterpomp zitten. Alleen een kenlowe die aanslaat wanneer nodig, de spanning staat er zo op dat hij ook na koelt zolang dat nodig is. Dit werkt perfect. Zelfs in de file met 32graden koelt hij nog niet continu. Dus capaciteit genoeg!

Kosten zijn wel rond de 175euro, dat moet je er voor over hebben.... Een vijfblad's fan is dan wel goedkoper maar minder effectief.

Het effect zou je juist omgekeerd willen, bij hoge toeren langzaam draaien, bij lage toeren hard draaien ivm stilstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 10:50 #111702 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Een elektrische fan uit een Citroen BX schijnt ook zo voor de radiator te passen, dus dat is op de sloop een mooie low budget oplossing. Heb er een klaar liggen, maar nog niet geplaatst. Dan kun je je mechanische fan inderdaad verwijderen (scheelt weer wat vermogen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 10:57 #111703 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
De Visco-gekoppelde fan van de injectiemotoren past in de 1800S niet voor een B18. Dat heb ik al gemeten. Ik houd het dus bij de originele 4-bladen fan, zolang dat geen problemen oplevert. De afgelopen 45 jaar is het in Californie geen probleem geweest, dus het zal wel meevallen...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 12:30 #111706 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
mijn ex combi uit california waar airco in zat heeft een 6 bladige fan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 12:44 #111707 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Mijn Amazon heeft deze kunststof (vaste) 5-bladige fan:



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 13:02 #111710 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

"René Minnebo" schreef:
mijn ex combi uit california waar airco in zat heeft een 6 bladige fan


Dat is de fan die voor de visco-koppeling gebruikt is, maar dan voor conventionele, vaste montage. Met visco heb je achter de standaard rad van een B18 niet genoeg ruimte. Bij de B20 is die tussenruimte vergroot.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2012 23:14 #111721 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Hij koelde goed iig,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2016 20:26 #162956 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Onlangs heb ik de vierblads ventilator van de B20A in mijn Amazon vervangen door een plastic vijfblads (geen visco). Sommige modellen van de 140 en 1800 werden daarmee uitgerust, maar die vind je tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Daarom mijn toevlucht genomen tot een exemplaar van een 240, waarvan alleen de boutgaten iets uitgevijld moeten worden om hem te kunnen monteren.
Toevallig ontdekte ik (nu pas... :blush: ) in het onderdelenboek dat de ventilator op een B20 in de Amazon werd gemonteerd met een spacer van ca. 6 mm. In het onderdelenboek van de Amazon B18 zie je die spacer niet. Toch vermoed ik dat die werd geïntroduceerd met het gesloten koelsysteem in 1967, toen ook de radiateur iets werd aangepast. In ieder geval had ik zo’n spacer er niet tussen gezet toen ik vorig jaar de B18A verving door een B20A en het open koelsysteem verwisselde voor een gesloten systeem met tropenradiateur. De fan stond nu dus blijkbaar iets te ver van de radiateur af (afstand was ca. 19 mm), maar of die 6 mm nu veel effect heeft op het koelend vermogen? De 240-fan plus een spacer verkleinde die afstand echter maar weinig, dus misschien had ik nog een tweede spacer moeten monteren. Maar nu kon wel goed worden uitgetest of zo’n vijfblads fan verschil maakt t.ov. een vierblads. Tegenstrijdige berichten hierover op dit forum hadden mij niet wijzer gemaakt, zie ook hier .
Voor de vergelijking heb ik de motor met een 82 gr thermostaat op een warme zomerdag op bedrijfstemperatuur gereden en vervolgens een aantal minuten stationair laten draaien bij een buitentemperatuur van 31 gr. C. Bij de vierblads fan duurde het ca. 6 minuten voordat de wijzer van de watertemperatuurmeter het eind van de schaalverdeling had bereikt, bij de vijfblads fan duurde dat ca. 9 minuten. Het maakt dus wel enig verschil, maar niet echt spectaculair. Ook met een vijfblads fan is een extra elektrische fan dus geen overbodige luxe, althans in mijn geval (en die heb ik dan ook al jaren). Toch vind ik het in de praktijk wel prettig dat de watertemperatuuur een ietsje langzamer oploopt als je bv. in de file staat, zodat de elektrische fan ook wat later geactiveerd kan worden.

In het onderdelenboek zul je er tevergeefs naar zoeken, maar naar men zegt (zie ook de bijdrage van René) was er voor de Amerikaanse markt ook een zesblads mechanische fan voor de B18 en/of B20. Die werd gemonteerd op wagens met airconditioning. Toevallig heb ik zo’n ding kunnen bemachtigen (zie de foto hieronder), net nadat ik de vijfblads had gemonteerd. Met 1 kg gewicht is zo’n zesblads fan echter zo’n 400 gram zwaarder dan de vierblads fan, dus dat betekent wel een extra belasting voor het waterpomplager. En met inachtneming van het resultaat van de vijfblads, weet ik nog niet of ik die zesblads überhaupt ga monteren of testen. Meer dan een paar minuten extra winst zal er niet in zitten, verwacht ik.

Opmerkelijk vind ik tot slot dat in het onderdelenboek van de Amazon B20 ook een fan met viscokoppeling staat afgebeeld. Heeft iemand zo’n fan ooit op een Amazon gezien? Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat daar ruimte voor is. Terwij het –afgaande op het onderdeelnummer 679276- hetzelfde exemplaar is als ook op sommige uitvoeringen (of voor sommge markten) van de 140-serie en P1800 werd gemonteerd.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.