Interieur verven (stoelen, bank, panelen)

Lees meer
24-01-2015 13:36 #147678 door LJ
Is het mogelijk om de kleur van het interieur (stoelen, bank, panelen) te wijzigen d.m.v. het verven er van? Ik weet dat er bijvoorbeeld leerverf gebruikt wordt, maar ik vraag me af hoe slijtvast dat is en of het er wel echt goed uit ziet.

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2015 15:28 #147692 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Ja, werkt goed; wel meerdere lagen toepassen.
Er heeft iemand zelfs gewone latex-muurverf gebruikt dacht ik, maar dat was voor hoofdsteunen op de achterbank; ben vergeten wie en welke auto.....en weet dus ook niet of het er nog steeds zo goed uitziet......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2015 17:35 #147709 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Ik heb zelf ZEER goede ervaringen met HG Leerverf. Het product is tevens prima geschikt voor het verven van nep-leer, zoals het vinyl dat je in het interieur van een Amazon vindt.

Zelf heb ik het volledige interieur van een 67'er Volvo Amazon in het bordeaux-rood geverfd met HG leerverf. Het ziet er ongelooflijk uit en mensen die ik het liet zien konden niet geloven dat ik dat zelf had geschilderd. Het geverfde interieur bestond zowel uit delen van een volledig verbleekt (oorspronkelijk) donkerrood interieur (achterbank en één voorstoel), als delen van een zwart interieur (tweede voorstoel en zijpanelen). Bij beide bereikte ik een optimale dekking. na twee lagen was het resultaat al zeer goed, maar bij de derde laag had ik dan ook echt overal een goede dekking.

Het spul verwerkt ZEER goed en is enorm gebruiksvriendelijk. Als je de 'kit' koopt zit alles wat je nodig hebt erbij: primer, rollers, penseel, uitrolbakje etc). De gebruiksaanwijzing is omstandig en zeer duidelijk. Voor een optimaal resultaat dien je wel zeer nauwkeurig de instructies op te volgen. Dat wil onder andere zeggen: gebruik de primer en VOOR de eerste behandeling (dus met primer) ook grondig schoonmaken, drogen en ontvetten met spiritus.

Als enige nadelen ondervond ik:
- zeer beperkt kleurengamma (bordeauxrood, zwart, wit, cognac, blauw...? )
- gezien je de flacon verf goed dient schudden en de verf vervolgens met een schuimroller aanbrengt, ontstonden veel luchtbelletjes in het oppervlak. De meeste verdwenen vanzelf bij droging, maar er bleven er toch een hoop achter waardoor het oppervlak niet helemaal glad werd. Echter: door na verven onmiddellijk met een fohn (koude stand!) er overheen te gaan was dit probleem geheel opgelost!

De verf droogt bijzonder snel en voor ik bijvoorbeeld de zitting van een achterbank volledig geschilderd had, was de eerste helf alweer geheel stofdroog). Weinig tot geen geurhinder en schoonmaken gebeurt eenvoudig met water (nat) of spiritus (droog).

Doe er je voordeel mee!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2015 17:37 #147711 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Elders las ik ook zeer goede recensies over het merk "Angelus" leerverf. Iets duurder, maar een zeer uitgebreid kleurengamma. Zelf helaas geen ervaringen mee.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2015 22:28 #147725 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Dat zijn goede berichten. Heb je er misschien foto's van Saskia de Vos? Mijn interieur is opzich nog prima, ik wil alleen graag van kleur wijzigen.

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2015 07:55 #147730 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Ik heb er een hoop foto's van, maar ben nog niet onmiddellijk in de mogelijkheid ze te plaatsen. Ik zit op het werk en daar heb ik geen toegang tot die bestanden. Ik probeer het zo snel mogelijk te doen!

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2015 10:12 - 20-08-2017 14:48 #147732 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
EDIT: een omwegje gevonden waardoor ik er toch een paar foto's op krijg. De rest zit thuis op de computer en daar kan ik niet aan. Maar dit lijkt me toch al voldoende om een idee te geven:

Originele achterbank. Oorspronkelijk donkerrood (bijna paars) maar dus helemaal verbleekt, tot zelfs beige;



Na schoonmaken en primer, tijd voor de eerste kleurlaag;


Na twee of drie lagen in kleur dit resultaat;


Zo ziet het er uit in de auto (daglicht). De zijpanelen waren oorspronkelijk zwart (nieuw overgetrokken door de vorige eigenaar);


Contrast met de nog zwarte voorste deurpanelen en voorstoel;


Het hele interieur klaar. Foto genomen in de nogal donkere garage, waardoor het geheel er nu eerder bruinrood uit ziet;


Overigens heb ik ook het dashboarddek in het zwart geschilderd. Het zag er dof uit en was bespetterd met spuitnevel of iets dergelijks, dat ik na schrobben niet verwijderd kreeg. Weer helemaal fris na een verfbeurtje;

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2015 11:22 #147735 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Dat ziet er mooi uit Saskia. Trouwens ook een mooie "hoedenplank" ;)
Nou Lammert-Jan je weet wat je kunt doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2015 13:17 #147745 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Hartdstikke bedankt voor de supersnelle reakties, dat ziet er inderdaad goed uit! Mijn interieur is nu bruin en ik wil het graag zwart hebben, zou dat een probleem zijn? Ik bedoel, zwart is wel te verkrijgen en zou het problemen kunnen geven als je zwart over bruin schilderd? (niet goed opgelet bij beeldende vorming ;) ).

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2015 15:16 #147747 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Interieur verven (stoelen, bank, panelen)
Dat is geen enkel probleem lammert-Jan. Als je voor zwart gaat, kan ik je de HG aanbevelen; zwart zit gewoon in hun gamma. Koop wel de kit (kost ongeveer 32 euro online bij bol.com of andere online drogisterijen), gezien die alles al bevat wat je nodig hebt en goedkoper is dan als je alles afzonderlijk dient te kopen. Voor het gehele interieur heb ik ongeveer anderhalve kit gebruikt. Met één zou misschien ook nét lukken, maar het is toch wat krap. Ik heb op veel delen toch drie lagen gelegd, just for sure en ik had de boel toch uit elkaar liggen.



De verf dekt zeer goed, rood over zwart was bij mij geen enkel probleem. Zwart over bruin zou dus al helemaal goed moeten gaan. Hoewel ze het niet aanraden, las ik recensies van mensen die zelfs wit over zwart verfden en zelfs dat leverde na een drie of vier lagen een uitstekende dekking op.

De voorbereiding is het halve werk: goed schoonmaken (sopje met dasty, gebruik gerust een schuursponsje), afspoelen en 24u laten drogen. Daarna met een schone doek goed ontvetten met lekker veel spiritus. Na een uurtje de spiritus laten wegdampen kan je al aan de slag met de primer. Plak de delen die je niet wilt verven af met schilderstape (de stoffen zijkanten van de bank bv). De primer moet tevens 24u drogen. Daarna kan je verven: meerdere lagen verf aanbrengen met minimum twee uur tussenin (maximum 24uur). Verf niet te grote oppervlakten ineens en ga er dan steevast eens overheen met de (koude) haardroger! Het vergt wat voorbereiding en redelijk wat vrije tijd, maar het is perfect zelf te doen. En voor een paar tientallen euri heb je een interieur dat er helemaal als nieuw uitziet. Laten verven of stofferen kost een veelvoud.

@ Perro: onder de hoeden gaan lelijke opbouw-speakers schuil. In afwachting van een iets kleiner setje komen deze hoedjes van grootvader wel van pas :D

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.