foto's van (toerenteller) meters gevraagd.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-12-2012 14:45 #121728 door Ronald Damme (GAST)
foto's van (toerenteller) meters gevraagd. is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo,

Als hobby probeer ik mij een klein beetje te verdiepen in het programeren. Daarom heb ik een kleine boordcomputer ontwikkeld, die het brandstof verbruik meet en deze uitzet tegen de tijd of afstand. Momenteel wordt dit (in de testopstelling) weergegeven op een LCD-scherm.

Omdat ik toch al een smartphone houder heb gemonteerd wil ik graag dat dit op het scherm van mijn telefoon weergeven.

Na vele tutorials gelezen en gedaan te hebben sta ik dan nu eindelijk op het punt om een eerste ontwerp in elkaar te gaan knutselen.

Alleen mij leek het leuk om de verbruiksmeter in een meter weergegeven die origineel op de amazon is gemonteerd. Hiervoor heb ik wel een paar foto's nodig van meters om die als achtergrond te kunnen gebruiken.

Om kort te gaan:
Heeft iemand foto's van een toerenteller gemonteerd in de amazon, liefst die gemonteerd zijn in het dekje of gemonteerd zijn op het dekje. Mijn voorkeur gaat uit naar foto's die loodrecht op de meter zijn gemaakt.

Andere meter foto's zijn ook welkom, evenzo andere ideeën.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2013 23:09 #122250 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
Ha, klinkt als een leuke uitdaging. Ik ben begonnen met iets vergelijkbaars (toerenteller app, met een Android IOIO boardje om de pulsen vanaf de ontsteking naar de telefoon te kunnen sturen) maar ben nog niet verder dan een 'hello world' app.. prioriteiten he, nog te weinig regenachtige koude winterdagen gehad.

Heb je de rest al werkend? De optische weergave is de laatste stap van 't programmeren.. zou je niet eerst gewoon de toeren als getal in beeld zetten?

Toerenteller in m'n groene Amazon:
Hoe rol ik een Amaz-om?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-01-2013 20:49 #122282 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
Hallo Erik,

Momenteel heb ik alles werkend op een lcd scherm, alleen het benzine niveau moet ik nog meten, maar dit stelt niet veel voor.

Met de app zelf ben ik niet super ver, maar wel iets verder dan hello world. Misschien is die stap niet geheel onverstandig, maarja ik hou wel van een uitdaging.

Ik heb ook gekeken naar de IOIO, maarja die werkt ook nog niet met bluetooth, dus voor mij heeft momenteel dat bordje geen meerwaarde en ik moet bovendien weer een nieuwe taal leren.

Zowiezo moet ik ook nog de arduino voorbereiden op bluetooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2013 20:15 #122356 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
IOIO met bluetooth werkt ondertussen al wel:

github.com/ytai/ioio/wiki/IOIO-Over-Bluetooth

Ik had nog nergens gelezen dat je met een Arduino bezig bent, ik vroeg me gewoon af welke hardware je gebruikte. Hoe communiceer je tussen Arduino en telefoon, of moet je 'm daarvoor eerst voorbereiden op bluetooth?

Zeker een leuk project. Als je dit mooi werkend hebt, ga je dan de boel uitbreiden zodat de Arduino de ontstekingtijdsstippen bijregelt voor een zo zuinig mogelijk verbruik? ;-)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2013 20:34 #122357 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
ja maar ik bedoelde dat het nog niet geïntegreerd was. (evenzo als de arduino ADK)

Momenteel communiceer ik nog niet tussen de arduino en android. Dit zou eventueel met een kabel kunnen, alleen mijn telefoon ondersteunt dat protocool nog niet. Via een arduino adk zou het wel moeten kunnen.

Dus ik wou dit ook uitzoeken door een bluetooth shield aan de arduino te hangen. Ik zat zelf te denken aan een bluesmirf, deze zijn relatief duur maar er is ontzettend veel informatie over te vinden.

In principe moet dit vrij simpel te zijn, de bluesmurf heeft alleen een 5v en ground nodig van de arduino en vervolgens moet je de tx en rx aan de arduino koppelen. In je software plak je een library en dan zou je de eerste tests moeten kunnen doen.

op papier klinkt het makkelijk maar ik denk dat de praktijk wat moelijker zou zijn, maar ja het blijft hobby ;)

Hoe ver ben jij al met je project?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-01-2013 00:28 #122363 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
Je bent wel lekker bezig met je elektronica, voor mij nog een stapje te veel.
Maak er wat moois van.

Als je wilt kan ik wel een foto maken van een toerenteller van een 123GT, die heb ik nog liggen, zie onderstaande foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2013 07:46 #122366 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
Deze al eens gezien? Handige tips om een 'echt-lijkende' wijzerplaat/toerenteller te maken:

mindtherobot.com/blog/272/androi ... ermometer/

Ik ben nog niet verder dan ideeen en een werkende ontwikkelomgeving; een LEDje die ik via een app zelf aan en uit kan zetten, om te checken of de communicatie tussen IOIO board en telefoon werkt. Dat werkt.. 'in principe' is het nu een kwestie van de scripts aanpassen, zo dat er in plaats van een LEDje aansturen, een pin ingelezen wordt. Er zitten in de IOIO library al functies die rechtstreeks de pulsbreedte en/of frequentie op een pin kunnen meten. Als ik die functie aan de praat heb hoef ik 'alleen nog maar' te zorgen dat de puls van de ontsteking in een mooi signaal tussen 0-5V omgezet wordt, en dan wat rekenwerk om de frequentie in Hz om te zetten naar toeren per minuut.

.. maar wanneer ik hier tijd voor heb.. geen idee!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-01-2013 20:03 #122376 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
@Arjan, ik heb zeker interesse in een foto.

@ erik, dank je voor de tip. Maar jij communiceert gewoon met een usb kabel? Jou telefoon ondersteund dat protocool gewoon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-01-2013 21:26 #122387 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.
Ik zal kijken of ik er morgenavond aan toe kom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2013 23:22 #122397 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic foto's van (toerenteller) meters gevraagd.

"Ronald Damme" schreef:
@Arjan, ik heb zeker interesse in een foto.

@ erik, dank je voor de tip. Maar jij communiceert gewoon met een usb kabel? Jou telefoon ondersteund dat protocool gewoon?


Ja, wordt door de telefoon volgens mij gezien als virtuele COM poort; waarbij het IOIO board als USB host werkt (zit daar al mooi ingebakken). Dat werkt perfect.. Ik heb trouwens een Samsung Galaxy Ace. Tussen het IOIO board en de telefoon heb ik dus gewoon een USB naar micro-USB kabeltje. Omdat de telefoon als 'slave' werkt, moet ik nog wel een externe voeding aanbieden om het IOIO boardje van spanning te voorzien (doe ik nu via een 5V voeding).

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.