stroomverdeler monteren bij Volvo amazone na revisie B18A motor

• Titus van Summeren
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
26-09-2019 20:52 #185363 door Titus van Summeren
Beste amazone liefhebber/kenner,
Ik heb een Volvo amazone uit 1965. Ik had fors olieverbruik; bij scopie door een zeer slechte 3e cylinder. Ik kon aan een gereviseerd B18A blok komen en dit heb ik er in kunnen plaatsen.
Ik ben nu bij de ontsteking. De stroomverdeler heb ik netjes schoongemaakt, geolied, nieuwe contactpuntjes, vacuumvervroeger is intact; rotor past goed. Nu het plaatsen ervan: hiervoor moet m.i. de zuiger van de 1e cilinder zich bevinden in het BDP aan het einde van de compressieslag (P. Olyslager, vraagbaak voor uw Volvo). Hiertoe heb ik de inlaatklep van cilinder 4 op tuimelen gezet. Nu moet volgens Olyslager "de uit het midden geplaatste groef voor de meenemer van de stroomverdeleras zich aan de kant van de motor bevinden". Bij mijn blok is dat nu andersom: de twee openingen staan excentrisch juist van de motor af (wel in een goede hoek van ca 35 graden met de lengteas van de motor). Als ik nu de verdelerkap monteer klopt de volgorde niet meer.
Wie weet raad? Is de motor misschien niet goed in elkaar gezet bij de revisie en zit het aandrijfasje niet goed? Of zie ik wat over het hoofd?
Bvd. Groeten, Titus van Summeren, Nederasselt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
26-09-2019 22:48 #185365 door Hans
Stand verdelerasje maakt eigenlijk weinig uit. Als zuiger 1 aan het eind van z'n compressieslag staat zal die bougie dus zo ongeveer moeten vonken. Als je de kabel van bougie 1 nu op de aansluiting waar de rotor heen wijst zet dan zit die goed. En zo verder met de rest van de kabels.
Als je de stand van het asje volgens de spec's wilt hebben kan je het asje er met een punttangetje uit trekken en in de juiste stand terugzetten (kan even lastig zijn ivm schuine vertanding).

Groet, Hans

Meer
27-09-2019 11:27 #185371 door Tom Steverink
Volgens het boekje moet het tandwieltje er zo inzitten als de voorste cilinder in BDP staat:

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:

• Titus van Summeren
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
30-09-2019 22:06 #185433 door Titus van Summeren
Beantwoord door Titus van Summeren in topic stroomverdeler monteren bij Volvo amazone na revisie B18A motor
hallo Hans en Tom.
Als ik de eerste cilinder in zijn BDP zet blijkt dat cilinders 1 en 4 onderin zitten en 2 en 3 bovenin. Dit komt niet overeen met het BDP: cilinder 1 moet dan bovenin zitten. Ik heb het nagemeten door alle bougies te verwijderen en de afstand te meten tot de zuigers (ongeveer 10 resp 12 cm).
Bij de 1e cilinder staan beide kleppen dicht; van cilinder 3 ook beide dicht; van cilinder 4: uitlaat dicht en inlaat open; van cilinder 2 uitlaat open en inlaat dicht: dit zou dan toch het BDP 1e cilinder moeten zijn; met zuiger dus onderin.
Waar zit mijn blinde vlek?
Kunnen jullie er nog eens naar kijken. Bvd. Titus van Summeren, Nederasselt.