Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 27 nov 2018 06:44 #180486

  • Thijs Remmers
  • Thijs Remmers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
Voor de leuk rijd ik een Volvo 164 uit 1970. Maar voor dagelijks woon-werkverkeer rijd ik in een Volvo 240 superpolar. Ik gebruik hem voor dagelijks verkeer en heb er daarom in 2017 LPG G3 in laten bouwen. Voor die tijd had ik nooit problemen met de auto maar na het inbouwen van LPG veranderde dat. Dit jaar heb ik al last gehad van een kapotte luchtmassameter, 4 keer een doorgebrande rotor (!) een kapotte lambdasonde; een kapotte (gesmolten!) katalysator. Vanzelfsprekend zijn alle bougiekabels al vervangen (2 keer) net als de bougies overigens. Afgelopen week was het weer raak: Lampje van de lambdasonde ging weer branden. De garage kan niks vinden, anders dan dat het mengsel te rijk is. De luchtmassameter is ok.
Ik heb inmiddels de luchtmassameter maar weer eens schoon gemaakt en na de accupolen losgemaakt te hebben is het lampje van de lamdasonde wel weer uit en blijft nu uit (inmiddels 500 km gereden).Het verbruik is echter iets van 20% hoger.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en waar ik moet beginnen met zoeken?

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 27 nov 2018 15:43 #180489

  • Rens Winnubst
  • Rens Winnubst's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 93
Heb je de problemen op zowel LPG als benzine? Weet je zeker dat de lucht massa meter goed is? En anders wellicht de ontstekingscomputer, volgens mij regelt die de timing, afhankelijk van de diverse sensoren. Er staat een item over injectie in het laatste magazine, misschien heb je er iets aan.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 27 nov 2018 19:26 #180493

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2882
Bel Timen Smit in Vaassen eens, die komt er meestal (nee, altijd) wel uit.
Ik denk dat de LPG computer zijn signaal krijgt van de benzine inspuitcomputer (ECU). Als daar tussen iets niet goed is, krijg je rare problemen. Maar het moet goed kunnen functioneren. Net als in de 940 B230FK's die ik heb gehad. De Superpolar heeft de B200FT motor geloof ik? Welke LPG installatie?
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laast bewerkt: door Tom Steverink.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 29 nov 2018 06:49 #180516

  • Thijs Remmers
  • Thijs Remmers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
Ja de problemen zijn zowel bij benzine als LPG a heb ik de indruk dat het meer speelt bij benzine. De LMM is volgens de garage helemaal in orde.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 29 nov 2018 06:51 #180517

  • Thijs Remmers
  • Thijs Remmers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
Ja de Superpolar heeft een B 200ft. Er zijn momenten dat hij goed loopt. Soms vraag ik me af of het verband houdt met de rotor want die brandt wel erg vaak door.

Enfin, Bedankt voor je reactie. We gaan eens bellen.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 29 nov 2018 11:26 #180519

  • RenĂ© Minnebo
  • RenĂ© Minnebo's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2300
De bekabeling in de motorruimte van de 2 serie en trouwens ook van oudere volvo modellen harden na verloop van tijd uit en breken waardoor de kern vrij komt. Het kan zijn dat je daardoor storingen krijgt die soms niet verklaarbaar zijn en de ene keer heb je wel een goed draaiende motor en de andere keer niet.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 30 nov 2018 06:21 #180541

  • Thijs Remmers
  • Thijs Remmers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
Bedankt Rene. Inmiddels ben ik al weer wat verder. Heb op goed geluk de rotor maar weer eens vervangen en wat blijkt: hij loopt weer als een zonnetje!
Op zichzelf is dat prima natuurlijk, maar blijft de vraag waarom ik 4 rotors in een half jaar verslijt?

Iemand hier een idee over?

Hoor graag.

Thijs

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 01 dec 2018 00:16 #180560

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
  • Berichten: 428
Speling op het asje van de ontsteking? Inwendige van de rotor heeft verkeerde maat t.o.v. asje? Verkeerd type verdelerkap?

succes met de zoektocht; post een foto van de defecte rotor..

gr. Cor.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 01 dec 2018 02:05 #180561

  • Rens Winnubst
  • Rens Winnubst's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 93
Waren er niet verschillende merken van rotor en huisje, met verschillende kwaliteit in omloop? Had laatst zoiets op het forum gelezen dacht ik. Was daar niet het probleem dat de afstand tussen de electronen en rotor te groot was? Ging wel over een amazon, maar wellicht speelt het hier ook.
Op mijn 940 vond ik trouwens ook dat de rotor en het huis erg snel tekenen van inbranden vertoonden en snel weer vervangen moesten worden.

Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel 03 dec 2018 06:38 #180606

  • Thijs Remmers
  • Thijs Remmers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
Dag Rens,


Bedankt voor je antwoord. Ik vrees dat ik de rotor al weer weggegooid heb. Overigens hoor ik dat het inderdaad wel vaker voorkomt. Naar het schijnt kan ik beter een rotor van Saab gebruiken?
He jij ooit zoiets gehoord?
  • Pagina:
  • 1