Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren

• Niels Jenster
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
20-08-2017 12:39 #171266 door Niels Jenster
Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren is gemaakt door Niels Jenster
De aandrijfas van mijn amazon moet uitgebalanceerd worden dus ik wil weten hoe ik te werk moet gaan om de aandrijfas te demonteren en hoe deze later weer te monteren. Ik geloof dat er 3 kruiskopellingen zitten.
Voor bij de versnellingsbak, midden en achter bij het differentieel. Moeten deze los en hoe en moet dit vervangen worden bij terugplaatsen van de aandrijfas?
met vriendelijke gr, Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
20-08-2017 21:39 #171285 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren
Demonteren; eerst bij de bak en de achteras de boutjes losmaken zodat de cardan los komt,
Dan markeren hoe hij in elkaar zit, dit moet precies zo weer in elkaar en zo gebalanceerd worden !.
Bij de '67 zit het middengedeelte met rubbers op een ophangdeel met asjes geschoven, de voor en de achteras kunnen uit elkaar worden geschoven.
Even het rubber bij de verbinding los schuiven en dan kan hij uit elkaar.
Een maal gedemonteerd, adviseer ik te kijken of er al merktekens op zitten, zo niet een rondje er bij beide in slaan zodat je weet hoe hij weer in elkaar moet.

Laat ook de kruiskoppelingen vernieuwen, het is te overwegen om er een smeernippel op te zetten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Niels Jenster
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
21-08-2017 08:26 #171296 door Niels Jenster
Beantwoord door Niels Jenster in topic Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren
Hartelijk dank Ed,
Ik ga er volgende week mee aan de slag en het zal vermoedelijk wel lukken met jouw aanwijzingen.
Nogmaals hartelijk dank en misschien kom ik nog in de lucht als ik er niet uit kom maar eea klinkt logisch.
mvg Niels Jenster

• Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
21-08-2017 22:40 #171312 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren
Beste Niels,
Zonder iets af te doen aan het verhaal van Ed, toch een kanttekening. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je vermoed dat er onbalans in de as zit. Dit kan ook meerdere oorzaken hebben, zoals versleten kruisjes, versleten ophangrubbers, slecht tussen lager of verkeerde montage van de aandrijfas. Daarom heeft het niet veel zin de gemonteerde as te merken. Wie zegt dat hij op de juiste wijze is gemonteerd?

Mijn idee is de as demonteren, alles door een goed opgeleid technicus laten controleren, slechte onderdelen vervangen, de as op de juiste wijze monteren en uit proberen. Waarom? de kruisjes, lager en rubbers moeten in uitstekende conditie zijn en vaak is de onbalans dan al opgeheven.

Zo niet, met 8 boutjes is de as er weer onderuit, amper werk dus. Let op, bij montage moeten de 2 buitenste kruisjes in de zelfde stand staan!!

Overigens, als je in de buurt woont kan ik je bij mijn of jouw auto laten zien hoe de as moet zitten.

Alle benodigde onderdelen zijn bij de webshop van onze vereniging te koop.

gr. Cor.

• Niels Jenster
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
22-08-2017 15:21 #171317 door Niels Jenster
Beantwoord door Niels Jenster in topic Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren
Dank je wel Cor,
Jouw bijdragen is zeker nuttig maar er is een half jaar geleden bij Toncar geconstateerd dat de as uitgebalanceerd moet worden en het rubber in het midden is toen vervangen vanwege slijtage door onbalans van de as wat ook nu nog duidelijk te horen en te merken is rond de 90km/p uur.
Dus het midden-rubber is nog goed de rest moet ik even bekijken.
gr, Niels

• Niels Jenster
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
22-08-2017 17:28 #171318 door Niels Jenster
Ik ga toch eerst het achterste gedeelte van de as 180 graden draaien tov de vooras en weer monteren en proberen. waarschijnlijk is de voor en achter as niet correct tov elkaar gemonteerd na het vervangen van de rubbers en kruiskoppelingen.

• Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
22-08-2017 21:28 #171322 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aandrijfas Amazon 1962 demonteren/monteren
Wellicht zie je op de assen enkele kleine metalen plaatjes, die zijn van het balanceren - net als bij banden -
Kijk ook eens goed of er merktekens wederzijds van de junction zitten, meestal wordt bij vervangen kruiskoppelingen ook gebalanceerd.
Soms zie dan een merkteken, een ingeslagen o of *

Wat maakt dat je denkt dat hij verkeerd om zit, wil je een foto posten ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Niels Jenster
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Meer
22-08-2017 23:40 #171328 door Niels Jenster
De as is flink gaan trillen na de vervanging van de kruiskoppelingen en midden rubber.
Dus het is het proberen waard, denk ik, om de stand van de voor en achteras te veranderen en te testen of de onbalans dan verdwijnt voor dat ik alles laat uitbalanceren.
gr, Niels