nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .

  • Jack Eland
  • Jack Eland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Meer
15-10-2016 20:34 #164226 door Jack Eland
nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten . is gemaakt door Jack Eland
hallo ,goedenavond
heb een volvo p1800 s 1966 heb hiervoor een nieuwe wisselstroomdynamo gekocht met ingebouwde spanningsregelaar , ik moet hem nu aansluiten als ik de schemas van de p1800 goed bekijk gaat de bruin/gele draad naar het
oude laadspannings relay ( heb ik laten zitten ) en door naar het laadlampje in de auto .
Bij het oude laadspanningss relais wil ik de 2 bruin/gele draden losnemen en deze door verbinden .
de bruin/ gele draad bij de nieuwe dyamo wil ik aansluiten op de D+ aansluiting .
De B+ sluit ik aan via een dikke draad aan de accu . de zwarte draad bij de dynamo sluit ik aan op het huis van de
dynamo .
Volgens mij moet het zo goed gaan , kan iemand dit bevestigen of ik op de goede weg zit :) ??.

alvast bedankt voor de reakties

groet Jack Eland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Henry van Leusden
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Meer
19-10-2016 16:20 #164329 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Dag Jack,

Ik lees je bericht nu pas. Ben je er al uit? Anders kijk ik het vanavond thuis wel even na voor ja.

Gr., Henry

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jack Eland
  • Jack Eland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Meer
20-10-2016 20:55 #164349 door Jack Eland
Beantwoord door Jack Eland in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
kan je me helpen henry .

groet jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Henry van Leusden
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Meer
21-10-2016 09:27 #164358 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Dag Jack,

Ik kreeg bij een dergelijke dynamo het volgende aansluitschema:

verwijder de oude spanningsregelaar en de bedrading. Dan blijven er 2 draden over: een dikke zwarte ( gaat door de draadboom naar de startmotor en van de accukabel naar de accu). Deze draad aansluiten op de B+ van de dynamo. Het dunne rode draadje ( voor het controlelampje) dat over is gebleven dmv een schuifstekkertje aansluiten op de D+ van de dynamo.

Dat is alles. Bij mij werkt het prima.

vr. groetend: Henry van Leusden

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21-10-2016 09:34 #164359 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Hallo Jack,
Bij mijn 1800S is de dynamo ook vervangen door een wisselstroom dynamo met ingebouwde regelaar.
Hij is als volgt aangesloten.
Plaats van oude spanningsregelaar:
- regelaar is verwijderd.
- de dikke bruine en de dikke bruin/gele draad doorverbonden. (plus 12V van dynamo naar zekeringen)
- de dunne bruin/gele draad en dunne bruin/groen zijn doorverbonden. (laadstroom lampje)

Bij dynamo:
- dikke bruin/gele draad aan B+
- dunne bruin/groen aan +61 of D+ (afhankelijk van merk dynamo)
- dikke zwarte aan massa dynamo

Als de dynamo nog een sensor aansluiting heeft kan deze met een korte draad aan de B+ gezet worden of als extra sensor draad door trekken naar zekeringkast en op de dikke bruine aansluiting. Met de laatste optie compenseer je het spanningsverlies in de + verbinding dynamo naar zekeringkast.

succes Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jack Eland
  • Jack Eland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Meer
24-10-2016 21:39 #164441 door Jack Eland
Beantwoord door Jack Eland in topic nieuwe wisselstroom dynamo aansluiten .
Rudi ,Henry hartelijk dank voor jullie uitleg .

Ik had een twee draad systeem .
De dynamo doet het , oude relais laten zitten .2x geelbruin los genomen en doorverbonden bij relais .
Bij de dynamo zelf groen/bruin dunne draad niet aangesloten ,zwarte draad dynamo aan behuizing dynamo .
De dikke geel/ bruin bij de dynamo op de D+ , De B+ via een dikke rode draad naar de startmotor .waar
hij samen komt met de plus accupool .
Na starten auto 14V gemeten op de Accu ,

groeten Jack
:) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.