Zwaardere dynamo of niet
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
We willen volgende weekt met onze Amazon en BIOD caravan een klein rondtour maken in Zweden. Onze caravan is niet voorzien van een koelkast maar ik heb een 12 volt aansluiting gemaakt in de caravan waar we de koelbox (20A?)op aan kunnen sluiten.
Nu ben ik aan het rekenen geweest en ben bang dat mijn 35 Ah dynamo wel eens te licht kan zijn om alles van stroom te kunnen voorzien en onderweg mijn accu leegtrek, vooral als je bv (noodgedwongen) met verlichting, kachelaanjager en ruitenwisser moet gaan rijden.
Op dit moment heb af en toe een flauw oplichting "AMP" lampje als bv de aanjager en ruitenwissers aanstaan.
Het veiligste is natuurlijk een nieuwe dynamo van bv 55 Ah, maar dat vind dat weer een beetje zonde als dit niet nodig is en het allemaal wel mee valt.
Maarja moet je voor € 200-250 risico willen lopen.
Graag jullie visie
Dank!
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
Bijna alle Amazons en Kattenruggen hebben hier last van. Staat los van de capaciteit en type dynamo.
Reden; Volvo heeft m.i. een ontwerpfout in het elektrische circuit zitten.
Al zet je er een 200A dynamo in, dan nog zal je AMP lampje oplichten als je de aanjager en ruitenwissers aanzet. En dat terwijl je accu voldoende wordt bijgeladen.
De enigste manier om te weten of je dynamo voldoende bijlaadt is het meten van de accuspanning.
Als ik met mijn oldtimercaravan onderweg ben heb ik ook altijd de koelbox aanstaan, nooit problemen ondervonden zelfs niet met een gelijkstroomdynamo. Zet hem overigens wel uit als de auto stil staat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Dank voor je reactie, heb net ook contact gehad met een (andere) techneut en gaf dat van dat "AMP" lampje ook al aan. Daar ga ik me dan ook geen zorgen over maken.
Ik werd door hem er ook op geattendeerd dat de koelbox waarschijnlijk ook geen 20 A trekt maar max 7 A (75 watt) dus dan is het ook allemaal wat minder spannend.
Overigen ook bij mij is de 12 volt aansluiting in de caravan geschakeld, is dus spanningsloos als de auto van contact af staat.
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Afwezig
- Moderator
- Berichten: 458
Ik ben zelf na plaatsing van mijn verstralers overgestapt naar een 55a dynamo.
Ik had destijds ook laadproblemen en heb mijn 35a dynamo laten testen op een testbank (dat viel toevallig samen). Die bleek op zich nog prima, maar de man met de nodige ervaring in dynamo's en startmotoren drukte mij op het hart:
ga niet met je verstralers, achteruitverwarming en kachelmotor rijden op een 35a dynamo. Die wordt roodgloeiend heet als je gaat rijden en dan is hij zo kapot.
Gezien de grote stapel dynamo's en startmotoren onder zijn werkbank in een oude schuur in Velp (Gelderland) heb ik dat advies ten harte genomen.
Ik heb vervolgens een 55a dynamo bij R&D carparts gekocht (die waren het best geprijsd en ik heb goede ervaring met die jongens). Het geeft mij in ieder geval een fijner gevoel (voor wat het waard is)!
Het ligt er dus een beetje aan hoeveel elektrische accessoires je op de auto hebt zitten en hoeveel 'speel-ruimte' je over wil houden.
Let op als je de overstap maakt: soms past de dynamo-beugel niet (dat was bij mijn B18 zo) omdat de dynamo een stuk groter is + de V-snaar moet waarschijnlijk langer zijn.
Als je van het AMP-lampje af wilt zijn kan je de grote gebruikers via een relais schakelen, dan gaat hij alleen nog aan als de auto echt niet aan het laden is. Ik raad zo'n klus alleen niet aan vlak voor je vakantie
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Dat is nu precies het gevoel wat ik heb, wat gaat er gebeuren als je uren de dynamo zwaar gaat belasten. Nu valt de koelbox achteraf mee qua vermogen maar toch het is en blijft een optelsom van verbruikers.
Ik had die dynamo van R&D ook voorbij zien komen en die schijn zo op de B20 te passen. Moet alleen de losse spanningsregelaar los koppelen.
Voor wat betreft het AMP lampje, dit vind ik niet zo spannend, je ziet het alleen zwak oplichten in het donker en bij ingeschakelde grootverbruikers.
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Afwezig
- Moderator
- Berichten: 458
Klopt! De oude bovenste beugel past ook precies met een B20. Ik kan straks even kijken welke maat riem je zou kunnen gebruiken als je het gaat wisselen. Ik zal die wel even in een PB sturen. Ik heb verder geen klachten over de dynamo van R&D, maar de aansluiting was iets groter dan bij mijn 35a dynamo dus ik had een groter bevestigingsoog nodig.Hallo Stijn,
Dat is nu precies het gevoel wat ik heb, wat gaat er gebeuren als je uren de dynamo zwaar gaat belasten. Nu valt de koelbox achteraf mee qua vermogen maar toch het is en blijft een optelsom van verbruikers.
Ik had die dynamo van R&D ook voorbij zien komen en die schijn zo op de B20 te passen. Moet alleen de losse spanningsregelaar los koppelen.
Voor wat betreft het AMP lampje, dit vind ik niet zo spannend, je ziet het alleen zwak oplichten in het donker en bij ingeschakelde grootverbruikers.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Ik moet wel zeggen dat ik geen kachelventielator meer heb maar een constant draaiende aircon.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.