Zwaardere dynamo of niet

Lees meer
17-05-2022 08:54 #198978 door Edwin
Zwaardere dynamo of niet is gemaakt door Edwin
Liefhebbers,

We willen volgende weekt met onze Amazon en BIOD caravan een klein rondtour maken in Zweden. Onze caravan is niet voorzien van een koelkast maar ik heb een 12 volt aansluiting gemaakt in de caravan waar we de koelbox (20A?)op aan kunnen sluiten.

Nu ben ik aan het rekenen geweest en ben bang dat mijn 35 Ah dynamo wel eens te licht kan zijn om alles van stroom te kunnen voorzien en onderweg mijn accu leegtrek, vooral als je bv (noodgedwongen) met verlichting, kachelaanjager en ruitenwisser moet gaan rijden.
Op dit moment heb af en toe een flauw oplichting "AMP" lampje als bv de aanjager en ruitenwissers aanstaan. 

Het veiligste is natuurlijk een nieuwe dynamo van bv 55 Ah, maar dat vind dat weer een beetje zonde als dit niet nodig is en het allemaal wel mee valt.
Maarja moet je voor € 200-250 risico willen lopen.
Graag jullie visie

Dank!

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 10:13 #198981 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Zwaardere dynamo of niet
Als je de zoek functie gebruikt dan zie je dat er heel wat geschreven is over het AMP lampje.
Bijna alle Amazons en Kattenruggen hebben hier last van. Staat los van de capaciteit en type dynamo.
Reden; Volvo heeft m.i. een ontwerpfout in het elektrische circuit zitten.
Al zet je er een 200A dynamo in, dan nog zal je AMP lampje oplichten als je de aanjager en ruitenwissers aanzet. En dat terwijl je accu voldoende wordt bijgeladen.
De enigste manier om te weten of je dynamo voldoende bijlaadt is het meten van de accuspanning.

Als ik met mijn oldtimercaravan onderweg ben heb ik ook altijd de koelbox aanstaan, nooit problemen ondervonden zelfs niet met een gelijkstroomdynamo. Zet hem overigens wel uit als de auto stil staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 10:44 #198982 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Zwaardere dynamo of niet
Han, 

Dank voor je reactie, heb net ook contact gehad met een (andere) techneut en gaf dat van dat "AMP" lampje ook al aan. Daar ga ik me dan ook geen zorgen over maken. 
Ik werd door hem er ook op geattendeerd dat de koelbox waarschijnlijk ook geen 20 A trekt maar max 7 A (75 watt) dus dan is het ook allemaal wat minder spannend.
Overigen ook bij mij is de 12 volt aansluiting in de caravan geschakeld, is dus spanningsloos als de auto van contact af staat.

 

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 11:42 #198985 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zwaardere dynamo of niet
Er kan ook oxidatie plaatsvinden, bv bij de zekeringen ... deze zijn rond en het is verstandig om ze 2x per jaar vene eruit te halen en op te schuren, zeker die kleine dikke ... 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 14:19 - 17-05-2022 14:36 #198986 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zwaardere dynamo of niet
Hoi Edwin,

Ik ben zelf na plaatsing van mijn verstralers overgestapt naar een 55a dynamo.
Ik had destijds ook laadproblemen en heb mijn 35a dynamo laten testen op een testbank (dat viel toevallig samen). Die bleek op zich nog prima, maar de man met de nodige ervaring in dynamo's en startmotoren drukte mij op het hart:
ga niet met je verstralers, achteruitverwarming en kachelmotor rijden op een 35a dynamo. Die wordt roodgloeiend heet als je gaat rijden en dan is hij zo kapot.
Gezien de grote stapel dynamo's en startmotoren onder zijn werkbank in een oude schuur in Velp (Gelderland) heb ik dat advies ten harte genomen.
Ik heb vervolgens een 55a dynamo bij R&D carparts gekocht (die waren het best geprijsd en ik heb goede ervaring met die jongens). Het geeft mij in ieder geval een fijner gevoel (voor wat het waard is)! 
Het ligt er dus een beetje aan hoeveel elektrische accessoires je op de auto hebt zitten en hoeveel 'speel-ruimte' je over wil houden.

Let op als je de overstap maakt: soms past de dynamo-beugel niet (dat was bij mijn B18 zo) omdat de dynamo een stuk groter is + de V-snaar moet waarschijnlijk langer zijn.

Als je van het AMP-lampje af wilt zijn kan je de grote gebruikers via een relais schakelen, dan gaat hij alleen nog aan als de auto echt niet aan het laden is. Ik raad zo'n klus alleen niet aan vlak voor je vakantie 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 15:05 #198987 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Zwaardere dynamo of niet
Hallo Stijn,

Dat is nu precies het gevoel wat ik heb, wat gaat er gebeuren als je uren de dynamo zwaar gaat belasten. Nu valt de koelbox achteraf mee qua vermogen maar toch het is en blijft een optelsom van verbruikers.
Ik had die dynamo van R&D ook voorbij zien komen en die schijn zo op de B20 te passen. Moet alleen de losse spanningsregelaar los koppelen. 
Voor wat betreft het AMP lampje, dit vind ik niet zo spannend,  je ziet het alleen zwak oplichten in het donker en bij ingeschakelde grootverbruikers.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 16:13 #198988 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Zwaardere dynamo of niet

Hallo Stijn,

Dat is nu precies het gevoel wat ik heb, wat gaat er gebeuren als je uren de dynamo zwaar gaat belasten. Nu valt de koelbox achteraf mee qua vermogen maar toch het is en blijft een optelsom van verbruikers.
Ik had die dynamo van R&D ook voorbij zien komen en die schijn zo op de B20 te passen. Moet alleen de losse spanningsregelaar los koppelen. 
Voor wat betreft het AMP lampje, dit vind ik niet zo spannend,  je ziet het alleen zwak oplichten in het donker en bij ingeschakelde grootverbruikers.
Klopt! De oude bovenste beugel past ook precies met een B20. Ik kan straks even kijken welke maat riem je zou kunnen gebruiken als je het gaat wisselen. Ik zal die wel even in een PB sturen. Ik heb verder geen klachten over de dynamo van R&D, maar de aansluiting was iets groter dan bij mijn 35a dynamo dus ik had een groter bevestigingsoog nodig. 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2022 19:04 #198991 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Zwaardere dynamo of niet
Dank voor jullie bijdragen, ik ben er uit en heb een dynamo van 55ah besteld, better safe than sorry. Kan de oude mee op reserve

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2022 00:57 #198993 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Zwaardere dynamo of niet
Ik heb mijn laadkabel van de dynamo rechtstreeks van de dynamo naar de accu gemaakt, dus laadkabel die via de startmoter gaat gebruik ik niet meer heb geen last van het rode lampje.
Ik moet wel zeggen dat ik geen kachelventielator meer heb maar een constant draaiende aircon.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2022 22:44 - 04-07-2022 22:44 #199554 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Zwaardere dynamo of niet
Ik heb er een Gates 6264MC (10X888mm) op liggen. Zit keurig halverwege de spanbeugel. Die snaar had ik er ook op liggen bij de oude 35a dynamo, maar zat toen bijna op het maximale van de spanbeugel.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.