Verdeler voor B20 in B18?

Lees meer
26-05-2018 00:00 #177037 door Pascal Kranen
Verdeler voor B20 in B18? is gemaakt door Pascal Kranen
Ik wou een aantal dagen geleden van de verdeler in mijn Volvo Amazon 66 (B18a blok) het contactpunt setje en condensator vervangen. Echter kwam ik er achter dat het setje dat ik besteld had niet paste? Ondertussen ben ik er achter dat het gaat om een verdeler voor een B 20 motorblok als ik het goed heb.
Type: Bosch JFUR4 0231146098. Waarschijnlijk ooit door een vorige eigenaar vervangen. Ik vraag me nu af of dit juist is. Kan hier verder geen info over vinden. ik vind bij scandcar wel info over welke verdelers bij welke motorbloken horen maar kom ook de laatste twee nummers (98) niet tegen in dit lijstje.

Dus wie o wie weet me te vertellen of deze verdeler ook daadwerkelijk compatibel is met een B18a blok aangezien ik van mening ben dat ie voor een B20 bedoeld is.
Want als dit geen probleem is ben ik aan het denken om er een hot spark kit in te zetten. Maar ook daarvoor ben ik aan het zoeken welke kit ik hiervoor nodig zou moeten hebben.

Met vriendelijke groet,

Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2018 00:52 #177038 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verdeler voor B20 in B18?
Beste Pascal. ik heb een boekje van Olyslager Volvo 144 en daar staat voor de B18A en de B20A een JFUR4 beschreven.
Dus ik zie geen problemen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2018 17:33 #177044 door Simon Ennosz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2018 18:18 #177045 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Verdeler voor B20 in B18?
Mooi overzicht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2018 23:10 #177081 door Pascal Kranen
Beantwoord door Pascal Kranen in topic Verdeler voor B20 in B18?
Bedankt Johan.

Super. Dan ga ik er vanuit dat het in orde is. De B18a doet ook weer wat ie moet doen. Alleen ben ik nu aan het denken om er een hot spark setje in te zetten in plaats van nieuwe contactpunten. Wat ik eigenlijk van plan was. Echter heb ik net een nieuwe bobine aangeschaft en zie in de info dat ze het hebben over een extra zware bobine (Flame thrower) in combinatie met de hot spark set. Ik meende een universele gekocht te hebben maar had mijn twijfels. Als ik het goed begreep is de waarde op de primaire spoel van belang voor de Hot spark. Ik heb deze doorgemeten en deze geeft 3,3 Ohm. Dus is het dan toch een zwaardere uitvoering? Lijkt me dus in orde. Ik moet alleen nog even kijken welk type hot spark ik dan nodig heb bij mijn type verdeler. Mocht ik het mis hebben, en ben je beter bekend met deze materie en je kunt me nog een stukje op weg helpen hoor ik het graag.


Mvg,


Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2018 23:18 #177082 door Pascal Kranen
Beantwoord door Pascal Kranen in topic Verdeler voor B20 in B18?
ik zie hier inderdaad in het overzicht dat de JFUR4 voor de B18a en B20a gebruikt word.

Bedankt Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2018 00:33 #177083 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verdeler voor B20 in B18?
Beste Pascal, ik weet niet waar je de hotspark ga bestellen ik denk bij Tines Techniek, maar gewoon type nr en een foto van het binnenwerk meesturen pak je nooit mis.
Voor directe aansluiting heb je een bobine nodig van meer dan 3ohm zie www.hot-spark.com/
Ik heb die van mij al meer dan tien jaar en ben er tot nutoe zeer tevreden over.
Ik heb nog de standaart bobine en heb indertijd mijn setje in Amerike besteld was in Nederland nog niet verkrijgbaar.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2018 07:22 #177087 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verdeler voor B20 in B18?

Pascal Kranen schreef : ik zie hier inderdaad in het overzicht dat de JFUR4 voor de B18a en B20a gebruikt word.

Bedankt Simon


Pascal, ik wil je feestje niet verpesten maar niet iedere JFUR4 is hetzelfde.
Als je naar het hele nummer kijkt dan zie je dat die van jou eigenlijk in een B20D thuis hoort. En die heeft wel degelijk een andere ontstekingskarakteristiek tov een B18.
Dat de contactpuntjes niet pasten kwam waarschijnlijk omdat je precies het spiegelbeeld nodig had (?). Als dat zo is werkt de vacuümvervroeging net de andere kant op en dan heb je nu dus vacuümverlating.
Nou zijn al die oude verdelers over t algemeen behoorlijk versleten (vervuild, opgedroogde olie, uitgerekte of gebroken veertjes) dus die karakteristieken van weleer zijn vaak ver te zoeken. En die B18's en B20's lopen toch wel. Maar met de juiste verdeler (schoon, gesmeerd, juiste veertjes)lstart, loopt en rijdt het toch nét ff beter.
Ik zou zeker dat vacuümvervroegings/-vertragingsverhaal even checken (stroboscooplamp, vacuumslangetje los van carb., zuigen en kijken wat er gebeurt).
Een 123-ignition kan eventueel een goede keuze zijn.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2018 00:26 #177105 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verdeler voor B20 in B18?
Als er een vertrager op zit kun je die gewoon afgekoppeld laten.
Die zaten er alleen op voor de Amerikaanse markt om de uitstoot te verminderen.
Het is wel raadzaam om te kijken of de veertjes en de gewichtjes nog goed werken (Centrifugaal).

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2018 00:27 #177106 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verdeler voor B20 in B18?
sorry ik bedoel een verlater.

nogmaals succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.