- Berichten: 26
123 ignition combineren met Smith tachometer?
- Dick Klompsma
- Offline
- Junior Lid
Dick
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 350
Hier bv: www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...steking?limitstart=0
Als ik het goed begrijp, werkt de Smiths 3410 op inductie (zg. RVI). Dat is moeilijker te combineren met elektronische ontsteking, maar sommigen slagen er wel in het werkend te krijgen.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Let op de hele vroege 1800 tot ' 64 heeft een aparte spanningstabilisator.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Dit heb ik ergens op het internet gevonden.
Origineel aansluitschema toerenteller met conventionele ontsteking
Het originele schema is als volgt. Er loopt een draad vanaf de min van de bobine via de toerenteller naar de stroomverdeler (contactpunten).
Dit is van origine een witte draad met een deel met een rood streepje (van bobine naar toerenteller) en een deel met een zwart streepje (van toerenteller naar verdeler). Dit draadje maar een lusje bij de toerenteller. Dit is om de inductieve puls te genereren. In kleur vond ik het volgende plaatje (hier met positieve aarde, in geval van de Amazon dus voedingsdraden omwisselen)
Aansluitschema 123 ontsteking
In de handleiding van de 123-ontsteking staat voor auto’s met een negatieve aarding het volgende schema:
De rode draad gaat op de plus van de bobine en de zwarte draad op de min.
Nu die twee combineren levert: toerenteller in serie in de min draad van de 123-ontsteking, dus:
• Rode draad aan de plus van de bobine
• Uiteinde van witte draad met rode streepjes van min bobine naar toerenteller
• Uiteinde van witte draad met zwarte streepjes vervolgens naar zwarte draad van 123 ontsteking
Bij een Volvo 123GT was het een beetje zoeken omdat de originele draden verlengd waren met verschillende kleuren en bovendien helemaal waren ingepakt. Uiteindelijk was het een kwestie van de oranje draad van de verdeler aan de zwarte draad van de 123-ontsteking maken en de rode draad van de 123-ignition er bij op op de plus van de bobine.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
succes Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Deze loopt in de pantserkabel en kan je ergens in het verloop af tappen, of een permanente plus van de accu gebruiken.
Hier is ook al veel over verteld...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
qua aansluiten van de toerenteller wijzigt er in principe niets.
als het er eentje is die op inductie werkt kan het prima functioneren, werkt in mijn 145 ook icm 123.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Klompsma
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 26
Groetn,
Dick
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Béatse (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Ik zit met een issue dat nauw bij deze aansluit. In mijn 1968 P1800S zit ook een Smiths toerenteller en deze is dermate enthousiast dat hij zowat het dubbel aantal toeren aangeeft als de motor in werkelijkheid draait.
Dat was zo met mijn conventionele contactpuntontsteking, en nu ik een 123 heb geplaatst is dat identiek. Aansluiting is zoals in dit topic beschreven.
Iemand van jullie bekend met dit fenomeen?
Alvast dank
Hendrik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.