123 ignition combineren met Smith tachometer?

Lees meer
19-02-2018 13:36 #175243 door Dick Klompsma
123 ignition combineren met Smith tachometer? is gemaakt door Dick Klompsma
Ik heb mijn P1800S uitgevoerd met een 123 ontsteking en zou graag willen weten of er een mogelijkheid is om de bestaande Smith (3410/00) toerenteller hierop aan te sluiten. En als dit mogelijk is, hoe moet ik dan eea aansluiten/ wijzigen ?

Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-02-2018 14:23 - 19-02-2018 14:23 #175244 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Eens zoeken op dit forum, het onderwerp is al eerder aan bod geweest.

Hier bv: www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...steking?limitstart=0

Als ik het goed begrijp, werkt de Smiths 3410 op inductie (zg. RVI). Dat is moeilijker te combineren met elektronische ontsteking, maar sommigen slagen er wel in het werkend te krijgen.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2018 16:45 #175248 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
De S heeft geen injectie en kan dus gewoon volgens schema worden aangesloten.
Let op de hele vroege 1800 tot ' 64 heeft een aparte spanningstabilisator.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
19-02-2018 16:47 - 19-02-2018 17:01 #175249 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?


Dit heb ik ergens op het internet gevonden.
Origineel aansluitschema toerenteller met conventionele ontsteking
Het originele schema is als volgt. Er loopt een draad vanaf de min van de bobine via de toerenteller naar de stroomverdeler (contactpunten).

Dit is van origine een witte draad met een deel met een rood streepje (van bobine naar toerenteller) en een deel met een zwart streepje (van toerenteller naar verdeler). Dit draadje maar een lusje bij de toerenteller. Dit is om de inductieve puls te genereren. In kleur vond ik het volgende plaatje (hier met positieve aarde, in geval van de Amazon dus voedingsdraden omwisselen)
Aansluitschema 123 ontsteking
In de handleiding van de 123-ontsteking staat voor auto’s met een negatieve aarding het volgende schema:

De rode draad gaat op de plus van de bobine en de zwarte draad op de min.
Nu die twee combineren levert: toerenteller in serie in de min draad van de 123-ontsteking, dus:
• Rode draad aan de plus van de bobine
• Uiteinde van witte draad met rode streepjes van min bobine naar toerenteller
• Uiteinde van witte draad met zwarte streepjes vervolgens naar zwarte draad van 123 ontsteking
Bij een Volvo 123GT was het een beetje zoeken omdat de originele draden verlengd waren met verschillende kleuren en bovendien helemaal waren ingepakt. Uiteindelijk was het een kwestie van de oranje draad van de verdeler aan de zwarte draad van de 123-ontsteking maken en de rode draad van de 123-ignition er bij op op de plus van de bobine.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2018 16:54 #175250 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Inderdaad dames en heren, het lijkt moeilijk dan gedacht,ben het eens met meneer Arnold, Ik zal trachten hierbij een origineel Smiths aansluitschema te voegen.
succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
19-02-2018 17:49 #175255 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Heren, Ed heeft -gedeeltelijk- gelijk. Mijn P1800s uit vroeg 1964 heeft een aparte pulse generator die gemonteerd zit in het front gedeelte. (is beslist geen spanningsstabilisator) Dit kastje wil na 50 jaar nog wel eens de geest geven. Op een originele ontsteking werkt dit vaak nog wel goed dus is wel belangrijk om de electrische installatie na te kijken wat gemonteerd zit. Ook hierover staat op het forum geschreven, er is zelfs iemand die de pulse generator heeft nagemaakt.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 09:37 #175262 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Als de wagen met pantserkabel is uitgerust, zul je ergens je plus vandaan moeten halen.
Deze loopt in de pantserkabel en kan je ergens in het verloop af tappen, of een permanente plus van de accu gebruiken.
Hier is ook al veel over verteld...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2018 11:30 #175265 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
als ik het goed lees heeft Dick al een werkende toerenteller in zijn P1800 zitten en wil hij zijn conventionele ontsteking vervangen door een 123-ignition.
qua aansluiten van de toerenteller wijzigt er in principe niets.
als het er eentje is die op inductie werkt kan het prima functioneren, werkt in mijn 145 ook icm 123.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2018 13:15 #175296 door Dick Klompsma
Beantwoord door Dick Klompsma in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Dank allemaal voor jullie antwoorden, hier kan ik absoluut verder mee !

Groetn,

Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hendrik Béatse (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-05-2018 13:48 #176706 door Hendrik Béatse (GAST)
Beantwoord door Hendrik Béatse (GAST) in topic 123 ignition combineren met Smith tachometer?
Beste allen
Ik zit met een issue dat nauw bij deze aansluit. In mijn 1968 P1800S zit ook een Smiths toerenteller en deze is dermate enthousiast dat hij zowat het dubbel aantal toeren aangeeft als de motor in werkelijkheid draait.
Dat was zo met mijn conventionele contactpuntontsteking, en nu ik een 123 heb geplaatst is dat identiek. Aansluiting is zoals in dit topic beschreven.
Iemand van jullie bekend met dit fenomeen?
Alvast dank
Hendrik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.