Dynamobout afgebroken

Lees meer
04-04-2017 17:01 #167896 door Berry Mensen
Dynamobout afgebroken is gemaakt door Berry Mensen
Hallo
In mijn 1800ES is de onderste bout van de dynamo afgebroken. De situatie is hetzelfde als bv in een Amazon.
Heb niet veel zin om de motor eruit te halen om het stuk dat in het blok is achtergebleven te verwijderen. Iemand een idee of dat in de auto lukt?? En hoe dan?? Bij voorbaat bedankt voor (haalbare) suggesties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-04-2017 17:23 - 04-04-2017 17:24 #167900 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Dynamobout afgebroken
Heb ik al eens gehad, de bout brak af tijdens het rijden. Mij is het toen gelukt met een klein schroevendraaiertje het achter gebleven stuk eruit te draaien. Het stuk zat dus niet vastgerot.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 17:26 #167901 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dynamobout afgebroken
Als er nog een stukje bout uitsteekt kan je met een scherpe beitel proberen het restant naar links te tikken , dit lukt alleen als het schroefdraad goed gangbaar is.
steekt er geen schroefdraad uit en zit het restant a.h.w. inwendig , neem dan maar een middag vrij.
je zult dan een linkse tap moeten kopen bij een specialiseerd bedrijf die dit levert.
ik denk aan m8.
je kunt het je niet permiteren het schroefdraad te vernaggelen , de radiator moet er dan ook uit.
houd rekening met het feit dat de dynamobout engels schroefdraad heeft en een voorgeschreven sterkte.
m.a.w. het is een speciale bout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 17:47 #167902 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Dynamobout afgebroken
Weinig hoopvol dus, wel positief dat dan alleen de grille en radiator eruit hoeven :(
Moet me morgen dus op een dagje kutselen instellen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-04-2017 18:13 - 04-04-2017 18:21 #167903 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Dynamobout afgebroken
Bij mij stak niets meer buiten het blok, gewoon een beetje gerommeld met eeb kleine schroevendraaier. Lukt dat niet is een goede manier een gaatje te boren en dan een kleine inmusdop of torcbit erin te tikken en dan losdraaien. Linkse tappen heb ik zelf een hekel aan, in mijn werk al te vaak gezien dat ze afbraken. Dan heb je echt een probleem.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 18:14 #167905 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Dynamobout afgebroken
Dit zijn van die dingen waarbij ik me dan afvraag wat de oorzaak kan zijn. Metaalmoeheid van een 50 jaar oude bout? Of geen originele bout met de benodigde sterkte gebruikt? Of nog iets anders...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 18:37 #167907 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dynamobout afgebroken
Ik heb het 2 keer gezien dat iemand een afgebroken onderste dynamobout had , tijdens volvo toerritten.
ik denk idd aan metaalmoeheid , niet zo vreemd , er komen nogal wat zijwaartse krachten op deze bout te staan , er wordt a.h.w. aan getrokken.
als je hier een te zachte of verkeerde bout voor gebruikt gaat het in ieder geval niet goedkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 18:38 #167908 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Dynamobout afgebroken
Als deze bout niet goed vast zit wordt de bout niet meer in de lengterichting op trek belast waarvoor hij gedacht is maar zal hij op buiging belast worden, de spanning van de V-snaar en de trillingen zorgen er dan voor dat de bout vanuit een schroefdraadkerf langzaam inscheurt tot de restdoorsnede het begeeft. Daarom kan het goed zijn dat het resterende stuk bout helemaal niet vast zit en er makkelijk uit gedraaid kan worden, het breukvlak zal het boven beschrevene dan waarschijnlijk duidelijk tonen.
Groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 18:44 #167909 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Dynamobout afgebroken
Wat moet de kwaliteit van de bout zijn. Ik lees alleen 1/2"x 57 mm. Moet het een bout met hogere trekvastheid zijn??
En hoe vast moet hij getrokken worden?? Iets ruimte geeft de dynamo de kans te draaien, maar daardoor wel buiging op de bout. Goed/niet goed??
Echt vasttrekken kan dus alleen als de bovenste bout (en de v-snaar) op spanning zit??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2017 18:46 #167910 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dynamobout afgebroken
Dat lijkt mij een correcte analyse B) , hopelijk is er geen sprake van roest maar wel van vet.
de rede dat die bout vaak niet zo vast wordt getrokken is omdat ook de V snaar nog gespannen moet worden en dat gaat niet met een strak vastgedraaide onderste bout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.