Motor upgrade

Lees meer
31-12-2020 19:27 #191785 door Ruben Schipper
Motor upgrade is gemaakt door Ruben Schipper
De 2.2 liter motor is nu verder aangepast met TT4 nokkenas, dubbele klepveren. HD volgers en stoterstangen, 123 Tune+ en langere TT carb. isolator blokken. De motor zit bijna weer in elkaar maar ontdekte een klein probleempje. Het nieuwe 4-2-1 spruitstuk is dikker aan de flens dan het carburateur spruitstuk. Ik zit nu te denken om driekwart rond aluminium ringen te draaien om het verschil op te vullen. Verder moet het hitteschild nog verder worden geklopt om het mooi passend te maken. Hitteschild raakt nu het spruitstuk. Morgen maar weer achter de draaibank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2021 00:49 #191788 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor upgrade
Had ik vroeger ook met een B20E en een manifol van Simons ik heb toen ook speciale ringen gemaakt.
Ik heb toen ringen half doorgezaagd en de halve stukjes op een iets wat grotere ring gelast.
Is ook een manier en snel gedaan.
Ik zie dat je ook heatwrap heb gebruikt zit bij mij ook rond het spruitstuk.
Alleen mijn thermische blokken tussen de carburators zijn niet zo dik ik heb 3 mm bakaliet.
Maar ja mijn motor is niet zo gekieteld als die van jou.
Als je op E10 benzien gaat rijden moet je dit artiekel eens lezen www.militarytrader.com/mv-101/notes-from...k-and-other-gas-woes


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2021 01:19 #191791 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Motor upgrade
Leuk project, ziet er goed uit!

Vraagje; die isolator blokken hoeveel invloed hebben die op het koppel/vermogen omdat je hiermee natuurlijk het inlaattraject verlengt. Is dit merkbaar en het doel van deze blokken of zijn ze alleen maar bedoeld om de temperatuur van de carbs/brandstof laag te houden.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2021 18:09 #191920 door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic Motor upgrade
Over de lange isolator blokken kan ik je alleen het volgende melden. Ik heb jarenlang in de radiografische modelboten sport gezeten en hebben daar natuurlijk veel geëxperimenteerd. De benzine tak van deze sport gebruikte 26cc motoren met ruim 7.5PK met een toerental van 19.000 plus. We hebben van alles geprobeerd o.a. VP racebrandstof met een octaangehalte van 107. en natuurlijk met isolatorblokken. Vanuit mijn gevoel en optiek leken de langere isolator blokken wel te werken. Dit werd ook waargenomen op de dyno in de fabriek in America.

Bij de invoering van de ethanol rommel zijn hier ook weer collega's aan het testen geslagen. Voor de geduld hebbers en puristen een duidelijk en simpel verhaal: Ethanol .

De blokken komen bij Ben Flierman van TinusTuning vandaan wie weet heeft Ben hier ook wel wat runs mee gedaan en kan hij het een en ander vermelden.

Het is juist deze setup geworden op gas omdat vader en zoon straks veel betaalbare kilometers willen afleggen om de amazon van top tot teen te leren kennen als alle opties straks gemonteerd zitten. Daarna is het plan om de auto uit elkaar te halen voor de laatste rallyaanpassingen en opknappen van de carrosserie en komt er weer een andere lekkernij in maar dan alles op de oude vertrouwde peut.

Johan: ringen zijn gelukt en een oude carterplug aangepast om als houder olietemp. sensor te fungeren nu alleen nog de bout vast lassen en is de motor klaar. Uitlaat komt een Lambda sensor in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2021 22:14 #191927 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Motor upgrade
Redelijk lange, liefst rechte, inlaatkanalen gelden in de serieuze tuning werdeld als het recept voor meer koppel door de resonatiewerking van de inlaatlucht. Als er dan ook nog een geringe en geleidelijke vernauwing in zit (een zogenaamde venturi) dan zorgt dit ook nog voor een versnelling en werveling van het mengsel wat ook weer beter is.
Leuke materie.
Het boek Tuning van Gert Hack (in het Duits) is daar een fantastische bron.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.