Elektrische benzinepomp inbouwen

Lees meer
29-11-2020 21:12 #191251 door Casper Ballast
Elektrische benzinepomp inbouwen is gemaakt door Casper Ballast
Dag iedereen,

Ik ben mij een klein beetje aan het oriënteren om een elektrische pomp in te bouwen in mijn 144 '71 B20A. Nou zit ik een klein beetje te kijken hoe en wat, maar dat levert een tal extra vraagjes op. Ik hoop dat iemand daar voor mij een paar antwoorden op heeft.

De volgende dingen vraag ik me af:
-Maakt het type benzine pomp nog uit? Je kunt al een Bosch ''in lijn'' pomp kopen voor een 3 tientjes bij wijze van. Heb een enkele Stromberg carburateur, moet ik dan nog op letten aan de druk of liters per minuut etc?
-Ik zie verschillende elektrisch schema's voorbij komen, de ene via een extra lpg relais (die werkt met een puls om de bobine) en een ander via de lie druk sensor (als de druk wegvalt, valt de pomp uit. Dus met een gewoon relais). Wat is handiger en veiliger? Ik wil hem via de schakelaar laten schakelen van de benzine/lpg schakelaar.
-Wat zijn de typische valkuilen van zo'n onderneming?
-Nog tips?

Heb wel gezocht met de zoek functie en een paar dingetjes te weten te komen, maar zoek nog wat aanvulling. Hoop dat er antwoorden zijn :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2020 22:15 #191252 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Beste Casper, ik heb zoiets www.lazada.com.ph/products/universal-12v...122109S6cS7&search=1 zitten achter bij de tank gebouwd.
Werkt tot nu toe goed.
De druk van de standaart pomp is 0,15 tot 0,28 bar, daar moet je niet boven zien te komen daar anders kans bestaat dat je vlotternaald mechanisme gaat lekken.
Maar als je de pomp achterin plaatst bij de tank is dat gevaar met de pomp die ik heb wel geweken.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2020 22:25 #191253 door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Elektrische benzinepomp inbouwen

De druk van de standaart pomp is 0,15 tot 0,28 bar, daar moet je niet boven zien te komen daar anders kans bestaat dat je vlotternaald mechanisme gaat lekken.
Maar als je de pomp achterin plaatst bij de tank is dat gevaar met de pomp die ik heb wel geweken.


Als ik het goed begrijp moet ik even goed opletten dat ik niet boven die druk uitkom als ik er 1 aanschaf. Jij hebt er gewoon een achterin gemonteerd en dan ben je van het gevaar af? Zou je dat willen toelichten? Heb jij gewoon een simpele relais set up gemaakt of heb jij er nog andere dingen bij getrokken?

Dank je voor je antwoord :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2020 23:07 #191254 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Grofweg heb je 2 type brandstofpompen:
Lagedruk pompen bedoeld voor carburateurs (inderdaad maximaal zo'n 0.3 bar oid), en hogedruk pompen (een paar bar), bedoeld voor injectiesystemen. Die laatste pompen zijn ongeschikt voor gebruik met carburateurs.

Je wilt dat als de motor niet draait, dat de pomp dan stopt. Ik vind het toepassen van een veiligheidsrelais een hele nette methode daarvoor.

Bij het gebruik van de oliedruksensor kan ik me voorstellen dat starten wat lastiger gaat? Het duurt even voordat er oliedruk is opgebouwd, en tot die tijd heb je dan geen brandstof, al zal er meestal in de vlotterkamers nog genoeg zitten om te kunnen starten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2020 23:29 #191255 door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Daar heb je een goed punt van de oliedruk. Dan vervalt deze automatisch en ga ik een systeem bedenken/maken dat ik een lpg veiligheidsrelais toepas. Misschien ietsjes duurder maar beter “safe then sorry”.

Bedankt voor de antwoorden, zie dat deze pompjes de kop niet kosten. Dus ga het er gewoon op gokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2020 12:12 #191264 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Je verliest over de lijn naar de carburator nog iets aan druk en dan kom je zeker niet boven die 0,28bar uit dsu dat probeelm is uit de weg.
Werken met veiligheids relais is wel mooi heb ik ook maar hou je er wel rekening maa dat wanneer je van gas naar benziene overschakelt je carburator leeg is dus op benziene starten met een lege carburator moet je wel doorstarten.
Want je moet oliedruk hebben om de pomp te laten lopen een betere manier zou zijn een low pressure switch op je benzienelijn.
Dus binnen een bepaalde tijd moet er druk in je benziene lijn zijn anders schakeld de pomp uit.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2020 15:33 #191272 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
De LPG-veiligheidsrelais geven bij het op contact zetten eerst kort stroom door en schakelen dan pas af als de motor niet loopt. Daarom kan men ook makkelijk op LPG starten: op contact zetten tot je het veiligheidventiel hoort sluiten, dan is er gas gekomen en start de motor meteen (als verder alles goed is). De electrische benzinepomp zal dan deze korte tijd dus lopen als je op contact zet, als een keer kort lopen niet genoeg is om de vlotterkamers goed genoeg te vullen kun je het contact terug op 0 draaien en weer op contact zetten, de benzinepomp zal dan dan weer kort lopen, en dan pas starten. Omschakelen op benzine tijdens het rijden zal geen verschil zijn met de mechanische benzinepomp, die dan ook evne moet pompen tot er benzine in de vlotterkamers is, maar dat is tijdens het rijden normaal maar door kort inhouden van de motor te merken.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2020 19:33 #191284 door Casper Ballast
Beantwoord door Casper Ballast in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Iedereen bedankt voor hun reactie. Ik heb er een duidelijk beeld van en heb een goed beeld hoe ik hem wil aansluiten.

Ik ben van plan een pulsrelais lpg veiligheidsrelais (bijv een lektron lss230 of een AEB 551) te gebruiken die krijgt vaste prik van de benzine/gas schakelaar of sleutelcontact. Denk het eerst want je zit natuurlijk dat die bij gebruik van gas niet moet gaan pompen. ;)

om te schakelen neem ik pulsen van de bobine (draad om de -1 gewikkeld zodat er inductie ontstaat) en de aarde van het relais natuurlijk aan de aarde door middel van een bout ofzo. Als het relais schakelt laat ik hem een sterker relais schakelen (omdat ik geen idee heb hoe veel stroom een lpg relais nou aan kan, want normaal schakelt deze alleen twee kleine relais. Dit kan ik ook niet vinden en wil bedrijfszekerheid). Deze schakelt een gezekerde vaste spanning die naar de pomp gaat. Dus maak van het veiligheidsrelais een voorschakelrelais.

Zo valt het lpg relais af als de ontsteking uitvalt. In die lijn die het tweede relais schakelt wil ik misschien nog wel even een bots-sensor plaatsen die tript bij een ongeluk, zodat je dubbele veiligheid hebt bij een ongeluk waar de ontsteking niet wegvalt. Maar dat weet ik nog niet zeker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2020 22:48 #191290 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Elektrische benzinepomp inbouwen
Je begrijpt het helemaal.
Ik heb zelf een Hardi pomp (verbeterde moderne versie van een SU pomp) en daarna een drukregelaar met filter gemonteerd van filterking. Hierdoor kan ik de druk prima instellen aan de drukregelaar. Te hoge brandstofdruk is gevaarlijk omdat de druk dan het benzineslot van de vlotter kan op duwen waardoor de carburateur dan overloopt.
Ik heb trouwens een overbrugschakelaar gemonteerd (die vanzelf terugspringt naar 0 als ik hem loslaat) over het veiligheidsrelais. Daardoor kan ik handmatig de pomp langer laten pompen voor het starten als de auto lang stil gestaan heeft. Maar een paar keer op contact zetten heeft hetzelfde effect.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.