Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml

  • Aart ‘t Lam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
22-11-2020 11:46 #191044 door Aart ‘t Lam
Zeker hebben wij een goede benzine druk, 2,2 bar .
Alle sensoren hebben de goede ohmse waarde.
De motor start even op koud start ventiel, ca 2 sec .
Als we zelf handmatig de injectoren bekrachtigen, op 3 volt hulpstroom bron, dan komt er meer leven in de motor.
Dus het brandstof systeem is goed, er is geen aansturing op de injectoren.
Alle massa kabels getest en er exstra bij gezet, geen resultaat .
Denk dat de CU gaat op zoeken zit achter de airco verdamper , lekker weg gestopt.
Heb nog een Volvo P 1800 E staan die ben ik aan het opbouwen, die is iets jonger, zou deze CU ook passen?
Er is nl een modificatie geweest, weten jullie bij welk chass no.?
Ik wil namelijk de CU even wisselen, of zijn er nog ander tips.

Gr Aart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23-11-2020 01:02 #191064 door Johan Geers
Beste Aart, bedankt voor de uitleg maar onderkoeling bij soms 45gr ik ga het niet geloven, in Nederland zou ik er anders over denken.
Wanneer alles goed werkt doe ik nog een verhaaltje.
Maar nu over je injection probleem je CU kast moet volgens mij ook goed aan massa liggen heb je daar al eens naar gekeken want vier injectors die het niet doen dat duidt toch op een massa probleem.
Ook de stekker aansluiting op de CU kast slecht zijn, corrosie, kun je misschien met contactspray oplossen.
Stekker kan je volgens mij zonder de kast te demonteren er uit halen.
En waarvoor ze die kast onder het dashbord hebben gemaakt snap ik niet bij een 142 zit hij onder een van de voorstoelen dat was iets gemakkelijker geweest oom aan te werken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
Meer
23-11-2020 07:49 #191065 door Arnold de Groot
Wat ik nog niet tegen ben gekomen bij de controles is de terugmelder van de aanzuigluchtklep. Deze heeft een begin (0) stand/signaal. Dat is volgens mij ook een voorwaarde om t starten.

Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart ‘t Lam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
23-11-2020 08:46 #191068 door Aart ‘t Lam
Hallo Arnold klopt daar is nog niet naar gekenken, ga het nog even uit zoeken of het aan een specialist vragen.
Dankje voor de tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart ‘t Lam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
23-11-2020 08:53 #191069 door Aart ‘t Lam
Hallo Johan.

Je krijgt wel wat onder koeling, een graad of 5 is al mooi, de vloeistof uit de hoofd vondensor kan wel 50 gr C zijn.
Dan krijg je wel wat onder koeling, maar ik maak mij meer zorgen over de interne weerstand van de kleine condensors.
Het zijn condensors en geen nakoelers, maar je kunt het proberen.
Heb zelf regelmatig in Tanzania gewerkt, daar was het ook heet en altijd met 1 grote condensor gewerkt met geregelde ventilatoren .
Het kon daar 40gr Czijn en soms ook 10 grC.

Ja de CU van mij zit tegen het schutbord met de verdamper van de AC er voor gemaakt .
Je kunt er slecht bij .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23-11-2020 10:23 #191071 door Johan Geers
Beste Aart, ze worden verkocht als condensers voor airco en de aircoboer waar ik vorige week was en die mij de grote condenser verkocht zei dat ik de zaak gewoon in serie kon zetten.
Ik was zelf eerst van plan om ze weg te laten maar de man zei niet doen.
Dus daar ben ik maar op afgegaan.
De pijpjes van die condenser zijn 12mmOD dus ze zullen niet veel onderdoen van de platte pijpjes in een zeg maar normale condenser.

Nu de injection die maar niet wil werken.
De nulstand is volgens mij geen voorwaarde om te starten ik starte altijd met wat gas.
De nulstand/gasklep standmelder is in princiepe geen standmelder behalve dan de nulstand deze geeft aan de CU door hoe snel dat je gas geeft, dus hoeveel pulsen dat er per tijds eenheid van uit de gasstandmelder richting CU gaan en een nulstand om voor de CU te weten of dat je vanaf nul af start.
Het is een combinatie van wat de onderdruktransmitter meet en de gasstandmelder pulsen per tijdseenheid dat naar de CU gaat en die bepaald hoe lang een injecteur open gaat en dat in combinatie met de triggercontacten.
Daarbij corriseert de CU ook nog de informatie die hij krijgt van de temperatuursensors.
Je kunt geen gasstand weergeven als er maar drie draadjes van een sensor komen tenzij het een weerstand (potentiometer) is en dat is die melder niet.
Daarom het hele ding CU stelt niet zoveel voor, het meestal iets van geen spanning krijgen of slechte massa en daar zijn ze wel gevoelig voor.

Dat is wat ik er van weet, maar ik kan het mis hebben.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meer
23-11-2020 11:16 #191072 door Ed van der Zee
De B20E heeft een CU met eindcijfer 17 tot eind '71, daarna B20F met de lagere compressie, minder pk's en (hopelijk) beter emissie.
Als de CU laatste drie cijfers 17 heeft zijn ze uitwisselbaar.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een CU het begaf, zou dus eerder de stekertjes etc. schoonmaken zoals eerder gesuggereerd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart ‘t Lam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
23-11-2020 17:25 #191089 door Aart ‘t Lam
Hallo John,klopt met wat gas kun je gewoon starten.
Ga nog even verder sleutelen.

De airco, Een hoofd condensor heeft echt voordelen, in de condensor komt eerst oververhit gas, wat in het einde van de condensor condenseert.
Als je alleen de 2 kleine condensor wilt gebruiken, kun je ze beter als ze exat het zelfde zijn paralel zetten, maar dat is vaak lastig te monteren .
Een goede grote condensor is het beste, koste hier ook niet veel .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart ‘t Lam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
23-11-2020 17:27 #191091 door Aart ‘t Lam
Hallo Ed, bedankt voor je tip, gaan we testen.
Het moet is kleins zijn, maar het te vinden is lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
24-11-2020 00:53 #191107 door Johan Geers
Beste Aart, ik heb nu alles in serie staan eerst de hoofd (grote condenser) en dan de twee kleintjes.
Het voordeel van de twee kleintjes is ik kan op elk niveau een temperatuur sensor monteren (dus ik kan de temperatuursensor de ik heb verplaatse)
Zo kan ik bepalen op welkniveau de freon vloeibaar is.
Ik kan deze condensors afdekken fans uitschakelen/ontkoppellen dus maximale flexibilteit.

Maar doe jij nu maar de stekker van je CU controleren kijken of de spanning 12 volt aankomt want het is een eenvoudig en betrouwbaar injection systeem.
Het enige van het systeem is onderdelen zijn stervens duur.
Daarom doen veel mensen net als ik het systeem vervangen voor twee carburators.

Maar succes gaat gegerandeert lukken.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.