Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17-11-2020 18:44 #190959 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml
We gaan het proberen, 3 volt DC is wel te regelen.
De spanning op de injectoren meten tijdens starten is denk ik niet te doen?
Zal te snel gaan denk ik .
Ik zal de injectoren er uit halen en dan 3 volt er op, dan moeten ze benzine geven.
De pompdruk hoeft niet hoger als 2 bar ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2020 19:41 #190960 door Erik Ciesluk
Ik het dit draadje eens doorgelezen, en een klein beetje ingelezen in de werking van de ECU.

Je hebt de trigger contacten getest, die werken prima en de ECU doet ook iets, want die stuurt de brandstofpomp aan als je de triggercontacten bediend. Ook de koudstartinjector werkt en de brandstofdruk is goed.

Alleen de injectoren worden dus alle 4 niet aangestuurd. Ik geloof niet dat ze alle 4 ineens defect zouden zijn.

Heb je de spanning op pin 24 van de ECU al eens gemeten? Als die niet aanwezig is (moet 12V zijn) werkt alles zoals verwacht, maar worden alleen de injectoren niet aangestuurd. Dat klinkt heel erg als het gedrag wat je nu hebt.

Ik ben benieuwd!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2020 19:45 #190961 door Erik Ciesluk
De druk moet 2.1 of 2.2 bar zijn, dus dat klopt met wat je gemeten hebt.

De spanning over de injectoren meten tijdens het starten gaat niet (niet echt) met een normale multimeter, maar kan wel met een oscilloscoop.
Ik verwacht echter dat je daar niet veel aan hebt, je weet eigenlijk al dat er geen stuursignaal naar de injectoren gaat.

Waar in het land staat de auto ergens?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17-11-2020 22:03 #190964 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml
Hallo Erik de auto staat in Leerbroek, vlak bij Leerdam.
Ik kan morgen nog proberen om er 3 volt DC gelijk op de injector te zetten.
Op de regelunit kan ik zeer slecht bij, er zit een airco voor gemaakt , dus die moet eerst weg.
Ik heb de verstuivers even in de bankschroef getest op 12 volt en toen gingen ze open , met 2 bar lucht druk.
Zou de spanning toch geen 12 volt DC zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2020 22:40 - 17-11-2020 22:41 #190965 door Erik Ciesluk
Ik krijg het vermoeden dat de injectoren wel voeding krijgen (12V heb je al er eens op gemeten) maar dat het aanstuurcircuit in de ECU geen spanning krijgt en daardoor de injectoren niet naar massa kan schakelen.

Dat kan komen als die pin 24 van de ECU geen spanning krijgt. Het zou toch mooi zijn als je die spanning kunt meten.

Ik las dat de spanning op pin 24 normaal gesproken via een relais geschakeld wordt, dat relais is misschien wél bereikbaar? Dan zou je in ieder geval kunnen meten of die wel netjes 12V richting ECU stuurt.

De injectoren werkten prima toen je er even 12V op zette. Dat betekent dat ze goed zijn. Ze zijn bedoelt voor een veel lagere spanning, (dus niet meer testen met 12v) maar heel kort 12V er op zal wel goed gaan, het is intern gewoon een soort relais, en dus een spoel. Als ze stuk zouden zijn, zou je ook geen weerstand meer meten. De test herhalen met 3v kan geen kwaad,maar brengt ook niet zoveel ben ik bang.

Leerdam is helaas niet echt (echt niet) om de hoek, anders had ik graag geholpen met meten en/of meetapparatuur.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2020 01:18 #190967 door Johan Geers
Je zou i.p.v. de injectoren een 3 volt lampje kunnen gebruiken zien of het aangaat een voudige manier om te testen.

Dan even over de vervroeging c.q. verlating zie aangehecht document haal ik uit het boekje van Olyslager van Volvo 142. 144 en 145 1967 tot 1974 .

m.vr.gr.


Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-11-2020 08:26 #190972 door Arnold de Groot
Ik woon in Delfgauw, Delft. ook niet echt naast de deur maar je zou mijn reserve set injectoren kunnen lenen om te testen. Als je lid bent kun je b.v. op de 1800E afstel dagen je systeem laten testen met de originele Bosch testapparatuur. Een andere optie is Jan Ooms, de specialist op dit gebied, woont in Monster.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
18-11-2020 08:36 #190973 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml
Hall Erik.
Het is een hardnekkige storing moeilijk te vinden, vorige week starte hij opeens.
En liep normaal, je kon gas geven en reageerde overal goed op.
En bleef zeker 15 min lopen, sloeg te vanzelf af en niet meer te starten, alleen 2 sec op de koud start.
Als het niet lukt, ik kan de Volvo op de autoambulance zetten, die hebben wij zelf en rij naar je toe .
Weet jij misschien welk relai de CU aanstuurt.?

M.vr.gr. Aart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-11-2020 09:00 #190974 door Arnold de Groot
Het relais, het kan misschien ook de zekering of aansturing relais zijn van de brandstof pomp er zit een logica in de aansturing van deze drie relais.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Aart 't Lam - Koelster B.V.
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
18-11-2020 09:25 #190977 door Aart 't Lam - Koelster B.V.
Beantwoord door Aart 't Lam - Koelster B.V. in topic Probleem injektie system Volvo P1800E van 1971 unit de USA slechts 48000 ml
Beste forum leden bedankt voor de vele tips, ga er zeker uitkomen.
Wil ook graag lid worden van deze club, er is veel kennis en een goede sfeer.
Ben eigenlijk een Mercedes man, heb er vele staan, maar deze Volvo’s zijn zo mooi!
Zit al meer dan 40 jaar in de koeltechniek en vroeger moesten wij bij Mercedes en Volvo de airco’s repareren, ze hadden toen nog niet die speciale testkasten , die alles voor de monteurs voorkauwen, ze hoeven zelf niet veel meer te doen.
Dus als er vragen zijn over de airco’s in de Volvo ‘s , ik hoor het wel.
Waar kan ik mij opgeven voor lidmaatschap?

M.vr,gr. Aart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.