euro95 of euro98 ik weet het nu niet

Lees meer
23-02-2020 14:45 #187191 door Andre Koster
Beantwoord door Andre Koster in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
VOLVO geeft aan.....ALLES voor 1975 naar 98benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 16668-dummy
  • 16668-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Volvo 144, france, 1974
Lees meer
23-02-2020 15:30 #187193 door 16668-dummy
Beantwoord door 16668-dummy in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Bedankt iedereen!
Ik tank 98

1 woord
5 letters
Volvo !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2020 23:28 #187207 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Sorry maar een B20F is geschikt voor octaan 94, dus ik snap de uitspraak van Volvo niet.

m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2020 10:32 - 24-02-2020 10:46 #187210 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Om de verwarring nog wat groter te maken:
Gaat het hierbij om de octaanbepaling op de Amerikaanse (AKI) of de Europese rekenwijze (RON). De uitkomst van de AKI berekening is lager dan RON.

Bij de Amerikaanse rekenwijze wil Volvo nog steeds 98 octaan in Europa in de B20F.
Niet heel raar dat verschil in aanduiding want deze motor is voor de Amerikaanse markt ontwikkeld.

Want: Octaangetal in VS (en Amerikaans georiënteerde landen) is lager dan in Europa.
94 in VS is ongeveer 97/98 in Europa. 91 is ongeveer 95 en 87 ongeveer 91.

@Johan: mogelijk hanteren ze op de Filipijnen ook de AKI methode, vandaar het veel lager octaangetal daar. En tank je met 95 daar, naar Europese rekenwijze 98.

Zie ook: www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/informatie/verkeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2020 16:12 #187213 door Andre Koster
Beantwoord door Andre Koster in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Het heeft helemaal niks met octaan te maken. Euro 95 bestaat nu voor 10% uit methanol. En daar gaat het om. ALLE Volvo motoren van voor 1975, de gietijzeren blokken dus, moeten dus nu op euro 98 rijden. Eigenwijs doen mag, maar dat gaat geld kosten. Alle rubbers en een heleboel pakkingen zijn ongeschikt voor methanol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2020 23:59 #187221 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
De nieuwe revisie setjes van SU carburators zijn al sinds de invoering van Ethanol geschikt hier voor.
Dan rest alleen nog de slangen nu dat is zo moeilijk niet.
Hier verkoopt men in de grote steden ook 98 waar moet ik dat dan mee vergelijken?
Ik weet wel dat ik mijn motor kritiesch af heb moeten stellen om op octaan 95 te kunnen rijden maar het gaat en zonder gepingel.
En volgens mij is Ethanol ook een octaan boester.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
25-02-2020 15:03 #187227 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic euro95 of euro98 ik weet het nu niet
Als je regelmatig op benzine rijdt, kan je 95 (niet met 10% ethanol) rijden.
Als de auto regelmatig een paar weken stilstaat, of zoals in jouw geval je op LPG rijdt, zou ik je aanraden om benzine zonder ethanol (of in ieder geval met zo weinig mogelijk) te gebruiken (Firezone 102, BP Ultimate, Shell v-Power en dergelijke). Het is wat duurder, je moet er voor omrijden (ik 20 km), maar je voorkomt problemen.
Het grootste probleem is de het aantrekken van water door de ethanol; dit geeft zoals al in het draadje staat diverse corrosie-ellende. Daarnaast is inderdaad de aantasting van oudere rubbers/slangen, maar ook pakkingen en metaallegeringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.