Filter in benzinetank 1800E(S) --> Opgelost mbv "Voorfilter"

Lees meer
31-01-2020 16:09 #186878 door Bart Schilt
Filter in benzinetank 1800E(S)?? is gemaakt door Bart Schilt
Voor de zekerheid wilde ik het brandstof filter in de benzine tank vervangen aangezien de motor wat ongelijkmatig loopt.

Van te voren alvast het "pickup filter" [Volvo 688593] besteld. Beschikbaar via VP Autoparts / Skandix
Na het losmaken van de messing plug [Volvo 685625] aan de onderkant kwam ik echter het volgende tegen - zie fotos.

De benzineleiding loopt helemaal door totaan de bovenkant van de messing plug. Er zat geen filter op.
Er zat wat gruis in de messing plug. Waaschijnlijk was er alleen een smalle kier tussen de benzineleiding en plug, waardoor het niet kon worden opgezogen.

Het filter past niet op de benzine leiding. Verder is de benzine leiding vlak van onder, waardoor er het mogelijk zou worden afgesloten door het filter. Het lijkt ook niet op de andere fotos die onlangs zijn gepost.

Het filter past niet in de messing ring van de plug. Hierdoor zal het altijd boven de onderkant van de benzine tank uit steken, en kan de laatste cm bezine niet worden opgezogen. Lijkt me ook niet de bedoeling.

-->Is dit misschien een benzine tank van een carburateur versie, zonder filter? Suggesties?

Auto is van september 1971

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 10:40 - 02-02-2020 10:42 #186891 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Filter in benzinetank 1800E(S)??
Is al weer even geleden dat ik die heb vervangen... paste goed en het is juist prima dat de laatste 2 mm benzine niet wordt op gezogen omdat daar juist de meeste troep in zit.
Met de huidige ethanol toevoeging is regelmatig reinigen nóg belangrijker, voorlopig tank ik alleen Aral 102 die vlak over de grens te krijgen is voor minder dan de 98 in NL waar wel ethanol in zit
Post anders je vraag op facebook bij de 1800 pagina
Ga mijn E uit 71 de tank schoon maken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 10:31 - 08-03-2020 10:33 #187366 door Bart Schilt
Hier nog even de uiteindelijke oplossing. Een "voorfilter" voor de benzine pomp. Ja die bestaan.

Uiteindelijk heb ik geen bandstof filter in de benzine tank geplaatst. Het onderdeeltje wat ik had paste niet goed. Misschien was deze tank ook niet origineel voor een injectie motor. Mijn auto is een van de eerste 1800ES die is gemaakt met chassis nummer 00101 en is toen een andere tank gebruikt.

Wel heb ik het pijpje iets schuin afgeknipt met een tang, zodat de benzine makkelijker opgezogen kon worden.

Was uiteindelijk wat overmoedig geworden. De eerste keer had ik netjes kopervet gebruikt bij het vast zetten van de plug. De tweede keer bleef hij wat lekken en kreeg ik hem niet goed meer dicht - en ook niet meer los. Met Bizon metaal lijm heb ik het dicht geplakt. Zo was het checken of het filter misschien was verstopt wel een groot project geworden.

Een echt "voorfilter" heb ik nog niet gevonden. De slang naar de pomp is ook 10mm.
Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is de Mann WK32/7. Maar zou eigenlijk een wat grover filter willen hebben.
Vooralsnog zit er een 8mm filter op, wel met een grotere maat, zodat voldoende benzine kan worden aangezogen.

Bedankt voor alle tips!

Bart
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.