E5 niet meer beschikbaar, wat nu

Lees meer
13-11-2019 19:06 #185980 door 16283-dummy
E5 niet meer beschikbaar, wat nu is gemaakt door 16283-dummy
Hallo Collega Volvo rijders,

Ik heb een volvo amazon en tank e5 benzine. Ik voeg per tankbeurt een goedje toe voor smering enzo. Nu is bij mijn vaste pomp E5 vervangen voor E10. Wat te doen? Ik lees op internet best heftige verhalen. Wel vond ik op een site dat benzines als Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of Esso Synergy Supreme+ 98 wel kunnen.
Heeft iemand advies/tips.
Super dank alvast voor reactie.

Hartelijke groeten,
Rogier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2019 20:00 #185981 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Simpel, ga LPG rijden en zorg dat je tank uitsluitend gevuld wordt met een van de Supers zonder ethanol.
Er is al eerder op dit forum over geschreven over het feit dat ethanol wordt gebonden door water, dus zorg voor een reservoir van 20 liter (of meer) met een vulopening boven en een kraantje onderaan, vul met E10 benzine en voeg water toe.
Laat dit een paar dagen met rust en tap dan het onderste deel af...daar is de verzamelde ethanol met water en de benzine 'drijft' hier boven
Dus met of zonder ethanol, mij maken ze de pis niet lauw, rij ook moderne Volvo op LPG en kan het nog jaren volhouden...…
100 km/u rijdt nog zuiniger ook !!
Lange neus naar het kabinet

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2019 20:14 #185983 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Net als Ed rijd ik ook op LPG. In de normale tank zit nog E5 maar die wil ik wel een keer opmaken. Ik weet namelijk niet wat er precies in zit / hoelang dat er al in zit. In de andere topics lees ik dat de meesten BP Ultimate gebruiken omdat daar geen ethanol zit. Ik las laatst een topic waarin stond dat BP Ultimate op de pomp E5 heeft staan maar dat is alleen omdat er geen E0 bestaat, er zit dus in ieder geval 0% Ethanol in (een ander lid heeft dat nagevraagd). Ik woon zelf dichtbij de Duitse grens en ga er dus denk ik 102 in gooien bij de Aral in Deutschland. Kost evenveel als E5/10 in NL als het goed is en nu ik het zelden gebruik (af en toe even de carb doorspoelen) lijkt me dat de beste optie. Maar goed, zoals Ed al zei LPG is ideaal. Ik heb een 60L tank en kan daar tussen de 350 - 420 KM mee rijden.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 01:00 #185990 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Ik rijdt hier in de Filippijnen al 10jaar op E10 octaangehalte 95, tot nu toe geen problemen.
Het is voor mij E10 of niet rijden, LPG station ligt 50km hier vandaan.
Ik rijdt ongeveer 1500 a 2000km per jaar.
Wat ik wel doe is nooit een volle tank ik houd dus altijd verse benziene in mijn tank.


Misschien dat je wat moed geeft E10 lijkt mij zo slecht nog niet en hier rijden wat oude brakken rond en allemaal E10.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 01:08 #185991 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Volgensmij voorkomt het niet volledig vullen van de tank en het goed 'leeg' rijden van de tank ook veel problemen. Men zegt dat ethanol de rubbers aantast. Als het lang in de tank blijft staan kan het wellicht voor problemen zorgen (ik roep maar wat).
Overigens weet ik niet of 'E10' in de Filippijnen hetzelfde is/aan dezelfde strenge brandstofnormen moet voldoen als in de EU ;-). Ik gok het er niet op. + een volle tank met benzine zorgt ervoor dat de tank niet roest, althans daar geloof ik in als je zo'n Amerikaans programma kijkt op Discovery of Natgeo ;-)

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 09:39 #185994 door 16283-dummy
Beantwoord door 16283-dummy in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Ed,
Dankjewel voor je mail. LPG ga ik zeker overwegen. Voor nu heb ik ook gevonden dat je de volgende benzines kunt tanken:
Shell V-Power,
BP Ultimate,
Total Excellium
Esso Synergy Supreme+ 98
Firewomen competition 102

Maar kan dit zomaar of moet ik dan eerst aan mijn motor laten veranderen?

#amateuralarm haha

Dankjewel,
R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 09:39 #185995 door 16283-dummy
Beantwoord door 16283-dummy in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Ed,
Dankjewel voor je mail. LPG ga ik zeker overwegen. Voor nu heb ik ook gevonden dat je de volgende benzines kunt tanken:
Shell V-Power,
BP Ultimate,
Total Excellium
Esso Synergy Supreme+ 98
Firewomen competition 102

Maar kan dit zomaar of moet ik dan eerst aan mijn motor laten veranderen?

#amateuralarm haha

Dankjewel,
R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 12:00 #185997 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
En er is uiteraard ook nog Tamoil. (tamoil.nl/tamoil-superplus-98)
Van hun Superplus 98 zeggen ze oa op hun website: "Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof. Dat betekent dat Superplus 98 het beste alternatief is als uw auto of motor niet geschikt is voor Euro 95 (E10).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-11-2019 18:53 #186000 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Ed,
Mooie tip water toevoegen om de Ethanol ter binden...
en later het water drainen en weg Ethanol..

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2019 00:36 #186004 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic E5 niet meer beschikbaar, wat nu
Als E10 alleen de rubbers aantast en voor de rest geen kwaad kan moet je jeigen richten op de rubbers (carburators slangen)
Ik heb een jaar of negen geleden twee carburators op mijn B20 gezet maar heb deze eerst gereviseert nieuwe naalden etc.
Zover ik weet zijn de reviesie setjes van SU bestand tegen E10 en dat al zeker voor meer dan 10 jaar zeker die van www.bccp.eu/contents/nl/d28.html afkomen.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.