Volvo PV544 starten met Choke

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
29-03-2019 10:22 #182621 door Marco van Breukelen
Volvo PV544 starten met Choke is gemaakt door Marco van Breukelen
Beste clubleden,
Sinds kort heb ik een Volvo PV544 uit 1960, origineel uit Zweden.
Mijn eerste oldtimer en natuurlijk starten met Choke. Iets waar ik in het begin lichtelijke moeite mee had, maar na flink oefenen heb ik het onder de knie. Bij een koude start paar keer pompen op het gaspedaal, choke 1 cm uittrekken en bij starten van de motor slaat deze gelijk aan. Ik houd de motor aan de praat door een klein beetje gas te geven gedurende 1 minuut en de choke langzaam dicht te drukken. Hierna loopt de motor prima. Nu wilde ik gisteren starten zonder gas te geven en de motor op de choke te laten lopen, in het kader van experimenteren of de motor ook op de choke netjes blijft lopen. Na ongeveer 15 seconden sloeg de motor af en kreeg ik deze niet meer gestart...

Welke tips/trucs kan ik toepassen hiervoor? :) Kleine kanttekening, ik ben totaal niet technisch.
- De motor even met rust laten?
- Is de motor "verzopen?"
- Blijft de vlotter hangen?

Alvast dank voor de reacties!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2019 12:20 #182622 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo PV544 starten met Choke
Het lijkt er idd op dat je hem verzopen hebt, maar eigenlijk kan dit ook niet hij moet op de choke zelfstandig blijven draaien. Het is zelfs zo dat je met volledig uitgetrokken choke (ervaring met mijn eigen ama combi) gewoon moet kunnen starten en direct weg moet kunnen rijden. Zoals jij in eerste instantie in het begin aangaf, je trekt de choke een cm uit en pompt een keer met het gaspedaal en hij loopt en je houd hem met iets ingedrukt gaspedaal is al niet helemaal correct want als je het gaspedaal ingedrukt moet houden geeft dit al aan dat er iets niet in orde is. Lucht brandstof verhouding is niet in balans. Je hebt dit naderhand al zelf ondervonden door geen gas te geven bij het starten en tijdens het draaien van de motor.

Vlotter blijven hangen is het ook niet want dan merk je dat vanzelf, de carb gooit het nl via de overloop eruit en dat ruik je direct en je ziet het ook. En als de vlotter helemaal niet beweegt en dus boven in blijft plakken krijgt je carb ook geen benzine. En zal hij nooit starten.

Heb je de choke wel eens en keer helemaal uitgetrokken? Wees niet bang, hij loopt in toeren iets meer dan 1000 toeren dat hoort zo. Ik duwde mijn choke en vooral als het heel koud was buiten pas verder terug als ik op de grote weg was.

En misschien moet je is nagaan of je carb niet aan revisie toe is. Ik ga van het weekend mijn carb van de Ford Transit bus eraf halen en reviseren. Daar zit een automatische choke op die door koelvloeistof word verwarmd. En die blijft wel is hangen. Maar dat terzijde.

Leuk he die oude auto’s, lekker zelf onderzoeken met hulp van het net en je leert steeds meer van je auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2019 19:19 #182626 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo PV544 starten met Choke
Pompen heeft volgens mij alleen zin als je carburateur is uitgerust met een acceleratiepompje dat extra benzine geeft. Voor zover ik weet gaat er bij de carburateurs zoals gebruikt op onze klassieke Volvo's slechts een gasklep open en dicht. Vooraf pompen heeft dan weinig zin.
Ik weet echter niet wat voor carburateur je exact hebt dus wellicht dat mijn verhaal niet op gaat. Fotootje kan meer duidelijkheid verschaffen.
Verder is de werking van de choke over t algemeen tweeledig:
1 bediening chokeklep
2 verhoging toerental
Als die 2e functie goed staat afgesteld is gas bijgeven dus niet nodig.
Maar ook dit is weer afhankelijk van het type carburateur.
Dusss: foto!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2019 19:37 - 29-03-2019 19:44 #182627 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo PV544 starten met Choke
Nog even over de functie van de choke:
Een benzinemotor loopt op een explosief gasmengsel van benzine en lucht. De carburateur mixt dit mengsel optimaal, als hij goed staat afgesteld.

Een koude motor heeft om goed te starten en lekker te lopen een wat rijker mengsel nodig. Dat wil zeggen meer benzine in verhouding tot lucht.
Als je de chokeknop uittrekt sluit er een klep in de luchttoevoer waardoor de verhouding van het lucht-benzinemengsel dus wijzigt. Hoe verder je de knop uittrekt hoe verder de chokeklep sluit en hoe rijker het mengsel wordt.
Te lang een te rijk mengsel doet de motor verzuipen. Tijdje wachten tot het teveel aan benzine verdampt is doet dan wonderen.

Er zijn overigens ook carburateurs die geen chokeklep hebben die sluit maar een bypass in het benzinecircuit die open gaat als je de chokeknop uittrekt. Ook dit geeft dus een rijker mengsel. Een bekend Volvo-voorbeeld hiervan is de Zenith Stromberg die veel op Amazons en 140's is toegepast, maar waarschijnlijk nog niet op je overigens erg mooie 544 uit '60.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2019 14:54 #182632 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Volvo PV544 starten met Choke
Marco, mooie auto heb je aan geschaft laat ik daar eens mee beginnen.
Deze 544 uit 1960 heeft als het goed is een b16 motor met een valstroom carb, ik meen solex, tevens is de elektrische installatie 6 volt, echter dit kan in beide gevallen veranderd zijn, bv b18 motor en 12 volt.

Ik heb een 444 uit 1958 en is vergelijk baar met deze auto zelfs de zelfde kleur.
Het starten gaat altijd soepel, als de auto lange tijd heeft stil gestaan dat pomp ik de benzine op met het handeltje wat onder de benzinepomp zit, vervolgens trek ik choke uit en trap 2 keer op het gaspedaal, de motor slaat na een paar omwentelingen aan.
Na plus/minus 15 seconde duw ik de choke terug je merkt vanzelf of de motor dit prettig vind, even aftasten.
Na een paar minuten kun je weg rijden.
Vraag: waar woon je, het zou leuk zijn ervaringen uit te wisselen. Ik woon in Bennekom tussen Ede en Wageningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marco van Breukelen
  • Marco van Breukelen's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
08-04-2019 13:42 #182772 door Marco van Breukelen
Beantwoord door Marco van Breukelen in topic Volvo PV544 starten met Choke
Dag Kees,

Dank voor je reactie. De Volvo loopt intussen weer. Ik heb hem 2 dagen met rust gelaten en daarna met choke en pompen op het gaspedaal gestart en de motor sloeg gelijk aan. Inderdaad een B16A motor 6 volt. Ik woon in Maarssen, dus dat is in de buurt. Ik ben benieuwd naar jou auto. grappig dat de auto's dezelfde kleur hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.