Nieuwe benzinetank P1800S monteren

Lees meer
09-02-2019 10:05 #181872 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Bout 1 heeft een zeskant (steek 35 mm) en is 25 mm dik en heeft aan de binnenzijde een uitsparing waar het filter precies inpast.

In de onderzijde van de benzinetank van onze P 1800 zit de bout met onderdeelnr. 191026 ( zie de webshop) waar ( inderdaad) het benzinefilter precies in valt.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 10:27 #181873 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren

Henry van Leusden schreef : Bout 1 heeft een zeskant (steek 35 mm) en is 25 mm dik en heeft aan de binnenzijde een uitsparing waar het filter precies inpast.

In de onderzijde van de benzinetank van onze P 1800 zit de bout met onderdeelnr. 191026 ( zie de webshop) waar ( inderdaad) het benzinefilter precies in valt.


Henry, dat boutje wat jij bedoelt is een andere, n.l. de aftap van de benzinetank en die is ook veel kleiner en er zit ook geen filter onder. Bij de oude benzinetank zit aan de onderzijde maar een boutje en dat is het boutje wat jij beschreven hebt. De nieuwe benzinetanks worden schijnbaar geleverd met een benzinefilter in de tank (zie bout 1).

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 11:35 #181874 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Peter,
Ik zat ook te worstelen met die dikke puist onder de tank. Er zit een tapse schroefdraad in. Overigens de imbusbout nr 1 was bij mij niet meegeleverd. Misschien is dit een alternatief voor de dikke bout met filter.
Als je de tank goed inspecteert zie je dat er 2 aansluitingen zitten. 1 opzij van de tank. Deze komt uit in het filter onder de bout. De 2e aansluiting zit vooraan bij de achteras. Deze komt uit onderin naast het filter.
Voor een injectie systeem heb je beide aansluitingen nodig. Voor P1800(S) slechts 1.
Voor mijn P1800S heb ik aansluiting 2 gebruikt omdat dit origineel ook zo was. Dus zonder filter.
Helaas zit de dikke bout nog steeds als een lelijke puist onder de auto omdat tot nu toe geen goed alternatief gevonden heb in de vorm van een imbusbout of een juist tap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2019 11:56 #181875 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Hallo Rudy,
Dan hebben we beiden dezelfde nieuwe tank. De bout steekt inderdaad erg ver uit en waarvoor ik bang ben is dat deze een keer achter een obstakel blijft hangen, wat natuurlijk niet snel zal voorkomen hoop ik. De P1800 heeft van naturen weinig grondspeling vandaar mijn probleem met deze uitstekende bout! Mijn auto moet voor vrijdag 15 februari weer rijdend zijn want hij moet voor de Taxatie gekeurd worden.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2019 17:39 - 10-02-2019 17:41 #181892 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Vanmiddag de nippel van de oude benzinetank afgehaald om deze op de nieuwe benzinetank te monteren. Na het schoonmaken van de nippel deze op de nieuwe benzinetank gedraaid echter heb ik deze door dommigheid te hard willen aandraaien en is toen afgebroken.....stom,stom!



Vervolgens de achtergebleven nippel met kruipolie ingespoten en van ellende maar eerst een kop koffie gaan drinken. Daarna met een kleine beitel geprobeerd het afgebroken deel er uit te tikken. Geen succes! Vervolgens met hulp van Han Misdom geprobeerd met een linkse tap. Geen succes! Vervolgens twee gleufjes gevijld voor een passende schroevendraaier. Geen succes! Nogmaals geprobeerd met de beitel en de linkse tap. Geen succes!



Morgen ga ik een revisiebedrijf opzoeken om met misschien ander speciaal gereedschap het restant messing er uit te krijgen. Hoop dat het gaat lukken!

Als jullie nog goede ideeën hebben dan zie ik ze hier graag voorbij komen!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2019 20:38 #181898 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Hallo Peter,

een idee:

diameter van centrale opening van messing nippel nr 954336 is 5.5mm, buitendiameter is 10mm, zou men het gedeelte met draad verwijderen, dan blijft ongeveer 9mm over.

Ik zou dmv. een kleine 3-hoekige ijzervijl, of dmv. het uiteinde van een kleine 4-kantige ijzervijl, de centrale opening van 5.5mm uitvijlen naar een 4 kant van 5.5mm. Met enige precisie kan dit in +-30min gebeuren (: eigen ervaring). Diametraal is de opening dan ongeveer 7.8mm, wat kleiner is als bovengenoemde 9mm, en raakt men niet aan de draad in de benzinetank - daar mag absoluut niet aan geraakt worden!

In deze 4-kantige opening van +-5.5mm, past nu bvb. het 4-kantige uiteinde van een M10 tap. Met een griptang op de tap, kan geprobeerd worden de afgebroken nippel er terug uit te draaien. Alternatief kan uiteinde van een doorslag dmv. slijpschijf tot 4-kant van 5.5mm over +-10mm lengte afgeslepen worden (+ daarna wringen met griptang op doorslag).

Vooraf afkoelen van de afgebroken nippel, met enkele uit diepvriezer gehaalde grote 5-duim nagels (diameter is 5mm) kan eventueel helpen diameter van nippel te doen krimpen.

Succes met poging om uiteinde nippel te verwijderen.

Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2019 17:46 #181995 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
ik stelde deze week vast dat idee in voorgaande mail als volgt wat kan bijgewerkt worden, zie ook bij foto:

met speciale bit in de hand, met langs 1 kant een 4kant van 1/4"=6.3mm, en ronde hoeken, kan uitvijlen tot 4kante opening zelfs gebeuren tot 1/4"=6.3mm (afmeting diametraal is nu 7.7mm=kleiner als 9mm; zou draad M10 fijn zijn, dan is limiet voor uitboren 9.3mm). In die opening kan dan die speciale bit geplaatst worden, met daarop een gepaste ratel ipv. griptang.

De spanning van vastzittende nippel kan verder verminderd worden, door vooraf de plek wat op te warmen, en daarna de nippel zelf maximaal af te koelen, zoals eerder vermeld.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2019 17:15 #182021 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Met een behulpzaam Motor Revisie Bedrijf uit Weert een stiftfrees op perslucht kunnen lenen en daarmee voorzichtig 4 gleufjes in de messing nippel geslepen. Na twee pogingen met een platte schroevendraaier is het mij toch gelukt om het restant er uit te draaien. Het was binnen een half uurtje gefikst maar het was wel een secuur werkje want zo'n persluchtfrees maakt behoorlijk wat toeren en messing is toch wel een zacht materiaal t.o.v. ijzer. Ik heb het schroefgat op één plek even aangetikt met de frees maar dat was gelukkig op het diepste punt van het schroefgat. Met Loctite 5923 heb ik de nieuwe nippel op de benzinetank gemonteerd en er lekt op geen enkele plaats benzine uit de 4 schroefgaten waar momenteel het nieuw model benzinetank mee zijn uitgevoerd. Alle schroefgaten heb ik afgedicht met Loctite 5923 want deze is bestand tegen benzine en dat kan ik van het witte loodgieterstape niet bevestigen.
Op de sleutelochtend van 23 maart bij Volvo Kallen in Geleen ga ik de benzinetank met Dinitrol rondom afspuiten zodat hij goed beschermd is.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.