Gereviseerde Zenith loopt slecht (UPDATE)

Lees meer
01-08-2018 22:22 - 13-08-2018 14:28 #178102 door 15559-dummy
Gereviseerde Zenith loopt slecht (UPDATE) is gemaakt door 15559-dummy
Ik heb recent van mn Amazon uit 64 de carburateur (Zenith) gereviseerd. Nieuwe gasklepas, body uitgeboord/geruimd, busjes ingeperst, die weer in lijn geruimd, nieuw membraan, nieuwe sproeiers, nieuwe pakkingen...
Alles geïnstalleerd volgens de service manual (heb er voor de zekerheid een brandstoffilter tussen gezet) en nu probeer ik het volgens die zelfde manual af te stellen en loop ik tegen problemen aan.
De motor loopt perfect op LPG. Daar rijdt ik dan ook op sinds ik hem heb, sinds vorig jaar. Met starten op LPG gebruik ik wel de choke zodat ie ook iets meer toeren krijgt. Op benzine heeft ie nooit goed stationair gelopen, waarschijnlijk door die versleten gasklepas.
Nu krijg ik heb niet lekker stationair lopen op benzine, koud of warm. Ik moet de stelschroef van de gasklep erg ver indraaien, waarvoor ie redelijk veel toeren maakt, ook al heb ik de stelschroef van het mengsel er bijna helemaal uitgedraaid. Die indraaien verandert er ook niet veel aan, hij blijft eigenlijk altijd stotteren.
Als ik hem vervolgens weer op LPG start maakt ie veel te veel toeren stationair, omdat ik de stelschroef bij de gasklepas zo ver heb moeten aandraaien.
Iemand nog tips? Bedankt alvast!

UPDATE: Ik heb de carburateur weer gedeeltelijk uit elkaar gehad en opnieuw geinstalleerd. Ik heb de busjes ietsjes verder uitgeruimd, aangezien de gasklepas stroef begon te lopen en niet meer terug wou. Nu loopt hij wel goed op benzine, maar stationaar alleen door de stationair stelschroef te verstellen. De gasklep moet dus verder open staan om goed stationair te kunnen draaien. Als ik vervolgens weer op LPG overschakel, maakt hij dus te veel toeren. Ik wil zelf niet aan de verdamper gaan stellen, die heb ik een aantal maanden geleden nog professioneel af laten stellen.

Wat me trouwens met het reviseren opviel was dat het schroefje dat de venturi buis op z'n plek houdt (nr 71188 uit het boek) ontbrak waardoor er natuurlijk veel extra valse lucht aangezogen werd. Dit kwam nog bovenop de valse lucht die langs de ingesleten gasklepas werd aangezogen. Dit schroefje heb ik terug geplaatst.

Kan het zijn dat de LPG te rijk is afgesteld toentertijd om voor deze valse lucht te compenseren en dat ik nu dus gewoon opnieuw langs de LPG boer moet gaan voor een CO meting? Ik heb ze al wel gebeld, maar kreeg aan de telefoon te horen dat er door het reviseren van de carburateur geen nieuwe afstelling van de verdamper nodig is.

Iemand enig idee? Ik ga over twee weken op vakantie met de auto en verwacht vaak te moeten wisselen tussen LPG en benzine, dus wil het graag goed hebben voor die tijd. Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2018 12:53 #178369 door 15559-dummy
Beantwoord door 15559-dummy in topic Gereviseerde Zenith loopt slecht (UPDATE)
Heeft niemand enig idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2018 13:30 #178372 door 14517-dummy
Beantwoord door 14517-dummy in topic Gereviseerde Zenith loopt slecht (UPDATE)
Dag Wout, ik heb eventueel nog een Zenith liggen met een gasverdeler er bij, is al een paar jaar niet gebruikt omdat ik omgebouwd heb naar stromberg enkel benzine, maar de motor draaide super op zowel gas als benzine, pb me maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2018 00:47 #178386 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Gereviseerde Zenith loopt slecht (UPDATE)
Waarschijnlijk door de busjes op te ruimen trek je iets valse lucht.
Je zult dus het stationar van de verdamper moeten verstellen om de auto normaal stationair op LPG te laten lopen.
Wat voor een verdamper heb je?
Voordat je begint te verstellen eerst de stand van stationair merken kun je altijd terug naar de oude stand.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.