Revisie motor houdt in bij hogere snelheden

Lees meer
29-07-2018 23:01 #178020 door Michel Uytewaal
Revisie motor houdt in bij hogere snelheden is gemaakt door Michel Uytewaal
Hopelijk heeft iemand ervaring met het volgende probleem:

Ik heb een amazon combi (66) met B18D en dubbele SU6 carburateurs. Ik rijd de amazon al bijna tien jaar en meestal op LPG (dit zonder noemenswaardige problemen). Na een tijdje stil te hebben gestaan ivm de luxe van een pekelbak de amazon weer dagelijks gaan rijden. Daarbij merkte ik op dat het vermogen ver te zoeken was, en binnen een tijd van nog geen twee weken ging het vermogen van: zonder moeite een caravan trekken, naar amper stapvoets kunnen rijden. Compressie meting gaf aan dat het blok zijn beste tijd haf gehad (ondanks niet noemenswaardig olie verbruik), en met name de compressie op de voorste twee cilinders waren beduidend lager dan de achterste. In de cilinderwand van cilinder 2 zat daarbij ook een flinke groef.

Ik heb daarom een revisieblok (B18 met K-nokkenas) gehaald en deze met wat hulp (ik weet dat hij meeleest ;-) erin gezet, het probleem is deels verdwenen (al kan ik een nieuwe motor ivm het inrijden nog niet volledig belasten) echter bij snelheden boven de +/- 70 km/u houdt het blok wederom in en is er geen vermogen meer. Op het forum heb ik al wat rondgekeken en de hoofdverdachte in deze zaak zijn mogelijk de carburateurs (versleten naald/sproeier en/of valse lucht) dit wil ik nu ook als eerste uitsluiten. Maar hopelijk zijn er mensen die het probleem herkennen/zelf hebben gehad die mij alvast wat in de juiste richting kunnen wijzen, alle tips/adviezen/suggesties zijn welkom.


Alvast bedankt, mochten er vragen ter verduidelijking zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
29-07-2018 23:31 - 30-07-2018 00:15 #178024 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Is het vermogen op beide brandstoffen verdwenen? Zo ja zou ik ook zeker de ontsteking in je zoektocht meenemen. Zo niet, ligt het aan het brandstofsysteem waar het vermogensverrlies bij optreedt. We horen graag van je...

gr. Cor

ps Je hebt toch wel gecontroleerd of de zuigers van de carburateurs soepel omhoog gaan bij gasgeven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2018 00:21 #178027 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Op de naalden moet de letter D staan, Volvo heeft i.v.m. milieu eisen richt USA ook wel eens naalden met de letter A geplaats en die geven het probleem wat jij schets.
Dus kijk eens even naar de naalden.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2018 21:27 #178043 door Michel Uytewaal
Beantwoord door Michel Uytewaal in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Johan en Cor, bedankt voor jullie reacties. Vooral de tip om de ontsteking in de zoektocht mee te nemen is waardevol. Voor wat betreft de carburatie is de naald gemarkeerd met de letter D, het is een van origine dan ook een Zweedse dame. Het uitsluiten van een van de brandstoffen is er nog niet van gekomen omdat een probleem nooit alleen komt. Na een lege accu en een dynamo die eerst vervangen dient te worden is rijden op LPG er nog niet van gekomen.


P.S. de zuigers van de beide SU komen met gas geven mee omhoog

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2018 00:29 #178045 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Ik zou eens kijken of de centrifugaalvervroeger nog werkt, daar begint het een beetje op te lijken.
Kun je makkelijk zien door een stroboscoop.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-08-2018 15:35 #178094 door Michel Uytewaal
Beantwoord door Michel Uytewaal in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Heren, bedankt voor de tip met de ontsteking/centrifugaalvervroeging. Deze laatste zat inderdaad vast, na het overzetten van het binnenwerk uit een andere verdeler was het probleem verholpen. Het inrijden van mijn blok kan nu gelukkig gebeuren. Nogmaals bedankt voor het meedenken dit was niet het eerste waar we aan dachten namelijk.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
01-08-2018 21:17 #178100 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Revisie motor houdt in bij hogere snelheden
Mooi Michiel en nu inrijden. Wellicht ten overvloede, de originele Bosch ontsteking is vrijwel probleemloos, maar heeft wel onderhoud nodig:
-regelmatig een druppel olie in het oliepotje aan de zijkant;
-regelmatig een druppel olie op het watje in het asje;
-regelmatig een beetje vet op het asje waar de puntjes tegen draaien.

gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.