B230F motor (240 1991) start niet

Lees meer
23-07-2018 09:43 #177886 door Eric Ouwens (GAST)
B230F motor (240 1991) start niet is gemaakt door Eric Ouwens (GAST)
Bij de eerste keer starten met koude motor slaat hij heel kort aan en direct weer af. Daarna slaat hij helemaal niet aan. We hebben het volgende gedaan /gecheckt:
- nieuwe relais brandstofpomp geplaatst
- allerlei contactjes gereinigd
- brandstof pomp gecheckt (via contact): die doet het
- opvoerpomp gecheckt (via contact) , die doet het
- met inspuiten van remmenreiniger in de luchtfilter slaat de motor aan (conclusie BDP sensor is ok?,)
- contacten ECU gecheckt: de aarde draad (groen/blauw) naar brandstofpomp relais geeft geen contact. (conclusie : in de ECU schakelt dit contact niet?) Andere contacten zijn goed, zowel massa als stroom.
- contacten injectoren gecheckt met 12V lampje: deze lijken geen puls te geven
Het lijkt er volgens ons op dat de injectoren geen brandstof spuiten, mogelijk alleen de koude start injector heel even misschien.
Weet iemand waar het verder aan kan liggen? Waarom schakelt de ECU niet? waar moet dan signaal vandaan komen? of is de ECU kapot?

alvast bedankt voor de suggesties

Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 11:40 - 23-07-2018 11:45 #177891 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B230F motor (240 1991) start niet
Beste Eric,

in onze 940 Estate uit 1991 zit ook een B230F, en de laatste 10 jaar is ECU 2x kapot gegaan, en vervangen.

Laatste maal gebeurde dit op dezelfde wijze zoals jij dit beschrijft: even starten en daarna niets meer. Ik probeerde eerst ook enkele zaken te vervangen en te controleren, maar helaas: ECU zelf bleek defect, en is vervangen bij grote Volvo dealer door 2de hands, op basis van ruilen met oude ECU.

Mogelijk adres voor reparatie is misschien: "Erich Technical Support, te Nieuwendijk Nl"? Ik vind in mijn documentatie volgend internet adres terug: www.ets1.nl/pageID_6126838.html. "Erich..." repareerde enkele jaren terug met succes mijn defecte Km-teller.

Hopelijk is identieke ECU nog ergens bij dealer te vinden, of bij afbraak bedrijf? Zie ev. ook eens naar de website van 740/940 vereniging.

Groet, WDB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 13:01 #177892 door Eric Ouwens (GAST)
Beantwoord door Eric Ouwens (GAST) in topic B230F motor (240 1991) start niet
Beste Willy,

onze ECU is inderdaad hetzelfde als die van een 740. Ik was er al bang voor. Heel hartelijk bedankt voor het reageren en voor de tips. Ik ga de ECU dan maar vervangen en hopen dat het probleem opgelost is.


vriendelijke groet,


Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2018 09:50 #177950 door Eric Ouwens (GAST)
Beantwoord door Eric Ouwens (GAST) in topic B230F motor (240 1991) start niet
Beste Willy,

we hebben de ECU verwisseld en........ hij doet het :-) ! loopt als een zonnetje

dank voor de tip!

vriendelijke groet,

Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2018 10:48 #177953 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B230F motor (240 1991) start niet
Hallo Eric,

dank voor de reply met melding van geslaagde plaatsing van andere ECU!

Vervanging van ECU door Volvo garage is meestal een dure grap. Toch wil ook ik mijn 945 Estate niet direct kwijt...

Mogelijks krijgen nog andere 240/740/940 bezitters af te rekenen met op 1ste zicht onbegrijpelijk gedrag van B230F, zoals wij meemaakten. Misschien is het nog interessant hierbij te vermelden hoe jij aan andere ECU gekomen bent: gewoon op zoek gegaan (en waar), bij Volvo dealer, reparatie bij "Erich...", of nog andere tip?

Nogmaals dank voor verdere info,

M.vr.gr.,

Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.