B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg

Lees meer
15-07-2018 08:24 - 15-07-2018 08:40 #177715 door Remon Kosse
Goedemorgen,

Gistermorgen viel de B18 met Stromberg zenith 175cd carburateur opeens na een rit van 20km op benzine opeens stil. Na heel wat doorstarten begon de motor op benzine weer te lopen. Gisteravond viel na 2 minuten rijden op benzine de motor opnieuw stil. Doorstarten heeft geen zin want de motor slaat op benzine niet aan. Vervolgens overgeschakeld op lpg en toen liep de motor direct.
Op dit moment kan ik de motor alleen starten op lpg, eenmaal gestart op lpg en een stukje gereden om daarna overschakelen op benzine ook dan valt de motor stil. Dan weer terug naar lpg en de motor loopt direct weer verder.
Zojuist heb ik de brandstofslang eraf gehaald om te kijken als er wel benzine aangevoerd wordt. Dit is wel het geval. Ook rechtstreeks aansluiten vanaf de pomp naar de carburateur (dus zonder de onderbreker voor LPG) start de motor niet. Toen ik na wat starten de slang weer van de carburateur haalde zat er echt wel druk op de brandstofslang.
Ook heb ik het membraan van de carburateur gecontroleerd en deze is goed en dicht. De sproeiernaald is wel heel droog.
Kan de vlotter in de carburateur blijven hangen en hoe is dit te testen?

Heeft iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn? De carburateur is 30000km oud, de ontsteking is 10000km oud. Motor is zeer recent gereviseerd.

N.B: Ik rijd alleen maar op benzine en maar max 50km/jaar op LPG(hier graag niet in de discussie op ingaan, is mijn eigen keuze)

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 10:54 #177717 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
Waarschijnlijk is je membraam gescheurd, nakijken dus.
Vier sterschroeven losdraaien en het membraam uitnemen en controleren.
De vier sterschroeven zitten boven op de carburateur, bij terugplaatsen er om denken dat alles weer op de juiste plaats wordt gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 12:31 #177723 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
@Kees,

Zoals gezegd is het membraan al gecontroleerd en deze is goed. Wel is de sproeiernaald geheel droog. Hoort dit zo?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-07-2018 17:56 #177732 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
De vlotternaald heeft ook een zeefje, zit ook wel eens verstopt; dus even de 6 schroeven van de vlotterkamer verwijderen, vlotter controleren en naald er even er uit schroeven en evt. reinigen.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 19:07 #177735 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
Oké, vlotterkamer zou dus vervuild kunnen zijn.

Vanmiddag heb ik de motor nog gestart waarbij de benzine slang van de carburateur was. Per ongeluk spoot de benzine op het spruitstuk maar er kwam leven in de motor. Tot de benzine van het spruitstuk was.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 19:22 #177903 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
De oorzaak lijkt bij de vlotternaald te liggen die blijft steken. Morgen wordt alles weer opgebouwd en zullen de problemen opgelost moeten zijn. Er komt nu een vlotternaald in die iets ruimer is en is speciaal afgesteld op mijn carburateur.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2018 22:02 #177931 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
De motor rijdt weer op benzine en ook op LPG. Het enige wat opvalt is dat de motor stationair wat hoog in toeren draait. Het toerental is stationair zowel op benzine als LPG (te) hoog. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2018 15:14 #177941 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18 Stromberg loopt niet op benzine, wel op lpg
stationair schroef iets terug stellen... in de praktijk blijkt vaak dat hij op LPG eerst iets te hoog loopt en na opwarmen lager.... dus stel toerental niet te laag af

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.