Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?

Lees meer
05-05-2018 18:51 #176768 door Hans W.
Al een aantal jaren ligt er een spruitstuk voor een dubbele carburateur te wachten, met twee te reviseren SU hs6 carburateurs, om gemonteerd te worden.. ik heb ook enkele Stromberg carburateurs liggen, en op de B20 zit op dit moment één SU Hif, eentje erbij zoeken zou ook nog kunnen.. we rijden 95% op LPG.
Het spruitstuk is veel groter en er zitten (gas)kleppen in die niet in onze andere Amazon met B18d motor zit. ik kan via de zoekfunctie niet echt iets terug vinden maar dacht wel eens gelezen te hebben dat je op LPG die kleppen eruit moest halen.
De kop is een late B20 met grote kleppen, gevlakt naar een B20B hoogte. de verdamper een recente OMVL.
K nokkenas (= niet de meest gelukkige combinatie met dubbele carburateurs?)

mag ik jullie mening, welke kombi op LPG werkt het best, twee Hif, 2 Suhs6 of twee Stromberg's? uiteraard aangepast met de goede naalden/ sproeiers?
en, welk spruitstuk is dit? er zit in het midden ook nog een afgedekt gat met 4 bouten ? ook een foto zoals op de B18d, een veel simpeler spruitstuk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2018 00:02 - 06-05-2018 00:04 #176775 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Hans,

welke kombi op LPG werkt het best, twee Hif, 2 Suhs6 of twee Stromberg's?


Antwoord :
- op LPG werkt het best 1 carburareur
- SU Hif, SU HS6 of Stromberg : zal allemaal niet veel uitmaken, want op LPG dienen ze uitsluitend als gasklephuis
- naalden/sproeiers maken om dezelfde reden niets uit : hebben alleen effekt op benzine
- SU's hebben theoretisch een marginaal grotere doorlaat dan Strombergs, en op benzine dan ook licht betere performance

Die 5% van de tijd dat je op benzine rijdt, zul je met 2 carbs wel een aanzienlijk verschil kunnen merken, inderdaad mits met juiste naalden/sproeiers en goed gesynchroniseerd. Dus dat zou een reden kunnen zijn om toch over te gaan op 2 carburateurs. Daarvoor lever je dan wel een hoop afstelgemak in.

Als je meer uit je motor wilt halen, maar afstelgemak wilt behouden, zou ik voor 1 Stromberg i.c.m. TinusTechniek mengstuk gaan, of 1 Stromberg i.c.m. BRC BLOS gasmixer.

Het nadeel van een standaard mengstuk is immers dat daarin door de venturi de toevoer tot ca 28 mm geknepen wordt (terwijl de luchtinlaatzijde van een Stromberg 40,3 mm is (spruitstukzijde is 1,75" oftewel bijna 45 mm). Met een TT mengstuk wordt minder geknepen en met een BRC BLOS mixer - die zelf een doorlaat van 70 mm heeft - hou je de maximale doorlaat van de carburateur.

Ikzelf ben ooit van 2 Strombergs met venturi mengstukken terug gegaan op 1 Stromberg met BRC BLOS mixer (ik rij 100% LPG, heb geen benzine) en merk geen achteruitgang t.o.v. 2 carburateurs.

Zo'n spruitstuk met kleppenmechanisme was dacht ik een poging om verder aan milieu eisen te voldoen en kwam - voor zover ik mij herinner - op de late Amerikaanse P1800 en 164 voor. Ingewikkeld afstellen (stangenstelsel). Als je dit spruitstuk per se wilt gebruiken zou ik dit kleppen mechanisme verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2018 02:15 #176776 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Ik heb een B20 met K nokkenas, Kop met grote kleppen (B29E), twee SU carburators, een OMVL verdamper, twee gasmengstukken van TTtechniek, twee kelken en een Simons uitlaat incl een Simons spruitstuk.
Van de OMVL verdamper heb ik bijde poorten gebruikt anders werkt het niet.
Motor loopt als een tierleir zowel op gas als benziene.
Ik heb in de SU carburators de standaart KN naalden. (ik dacht dat KN de standaart is)
Maar met dat spruitsuk jij heb ben ik niet bekend, maar als ik de kleppen eruit zou halen zou ik er voor zorgen dat de binnenzijde daar waar de assen doorheengaan glad afgewerkt is.
Ik moet wel zeggen dat ik hier (Filippijnen) bijna altijd op benziene rijdt.
Maar laats toen mijn benzienetank lek was heb ik nog op gas gereden geen probleem.
Bij mij is gas mijn reserve systeem.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2018 16:13 #176780 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Spruitstuk met kleppenstelsel werd in combinatie met de Hif-carburateurs gebruikt volgens mij, inderdaad vanwege milieu. Meestal wordt het verwijderd door de gebruikers, dacht ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2018 22:56 - 07-05-2018 22:58 #176796 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Ik heb met een Marine spruitstuk en drie Strombergs gereden, B30 met K-nokkenas, loopt prima.. wel wat gulzig
Voordeel van Stromberg is dat je vacuum kan aanbrengen om bij rijden op benzine de naalden omhoog te trekken.
In de zomer haalde ik de naalden er uit, reed dan alleen op LPG.
Dit laatste kan natuurlijk ook bij dubbele SU

PS. kleppen zijn wel aan reiniging toe...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2018 01:19 #176798 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Gulzig, ik kom hier door de slechte wegen hier niet verder dan 1 op 5.
Motor staat goed afgesteld bruine bougie's.
Maar je schakeld hier op een stukje van 50km nog meer als een ritje Nederland Spanje.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2018 23:02 #176815 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Bedankt voor de reacties, even iets nuanceren... 5% vd tijd is 30% vd km's./jaar... in de vakantie.. Met caravan en wel een paar duizend km. Mede daarom zoek ik wat meer koppel/ vermogen.
Ik ga eens puzzelen en na wat zoekwerk op het forum Ben Flierman eens een mailtje sturen.
Groeten, Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2018 10:48 #176818 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Met caravan .... dat moet ook op LPG kunnen, maar ik vermoed dat je dan vooral meer koppel wilt.

Misschien is die lange slag krukas optie van Ben Flierman iets ? Technisch interessant, kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat. Laat ons tzt weten waar je op uit komt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2018 08:58 - 10-05-2018 08:58 #176827 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Graag advies, dubbele carburateurs en LPG?
Met de B20B heb je een van de snellere blokken, met de enkele Stromberg heb ik jaren hiermee met LPG een 144-S gereden en ook met een kar erachter nooit vermogensproblemen gehad.
Zit de originele nokkenas er nog in ?, je zou nog naar de TT3 of 4 kunnen gaan.
Denk ook aan de uitlaat, Simons oid heeft grotere diameter, scheelt iets.
Die kleppen zouden wel eens een functie kunnen hebben bij backfire op LPG, ik verzin dit ter plekke en zou inderdaad Ben Flierman om advies vragen.
Je komt dan snel bij stevigere klepveren en tuimelaarshuis vervangen, relatief dure ingrepen en winst ??

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.