- Berichten: 32
Brandstofpomp hardi plaatsen
- Robert Buitenwerf
- Offline
- Junior Lid
Uitschakeling van de pomp op lpg is het derde voordeel. De mechanische blijft dan nl gewoon zijn draaiuren maken met slijtage en lekkage tot gevolg.
Ik zit alleen met de vraag waar ik deze het beste kan plaatsen. Onder de auto bij de tank of gewoon bij de motor?
De pomp heeft trouwens 0.3bar druk met max 130 liter per uur. Dit is volgens hardi duitsland iig de goede voor een b30e met carbs.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
zie forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66943 is wel van Alfa maar het principe is hetzelfde.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Ik zienu pas dat het een Hardi is, die kan een meter boven de tank nog genoeg aanzuigen. volgens de specificaties, uitgaande van het goedkoopste model.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Net zoals Johan aangeeft heeft ook Volvo er destijds voor gekozen de pomp laag te monteren, net voor de achteras.
Deze (peperdure) pomp lag op een driehoekige plaat waar ook nog eens een accumulator op gemonteerd was om de pulsaties van de pomp te dempen.
De driehoekige plaat was opgehangen via 3 rubber silentblocks aan de bodemplaat.
Toen ik de auto kocht ben ik er nadrukkelijk op gewezen door de volvospecialist dat drooglopen van de pomp "dodelijk" is! Het is een pomp vlgs het rollenpricipe die in de 240's werd toegepast.
De Hardi is wat dat betreft een ongevoelige pomp voor drooglopen, dat is een membraampomp.
Wat ik je nog wel even mee wil geven is de kans op vapourlock, ik zeg kans want het is niet per definitie gezegd dat je luchtbellen gaat trekken. ( de oude K-jet injecties zogen een grotere hoeveelheid brandstof aan dan de motor verbruikte, rest ging retour tank) Juist dat aanzuigen gaf in het verleden problemen; bij extreme warmte en onderdruk ,ging de benzine koken, verdampen dus. Dan stokte dus de brandstofvoorziening.
Sommige fabrikanten kozen daarom óók nog eens voor een elektrische opvoerpomp in de brandstoftank, juist om dat koken te voorkomen.
Gezien de positieve ervaring van Simon zou ik er niet direkt heel bang voor zijn, houdt het gewoon in je achterhoofd.
Ik heb ooit een VW buggy gebouwd met de elektrische pomp achter bij de motor terwijl de tank voorin lag, daar heb ik vaak mee stil gestaan door aanzuigproblemen, pomp naast tank gezet, nooit meer problemen gehad, in de regel vinden pompen persen wat prettiger dan aanzuigen.
Laatste anekdote; een andere volvo van mij had een standkachel met hardi-pomp.
Om een of andere reden moest ik de brandstofslang eens verwijderen terwijl alles uit stond. Ik trek de brandstofslang van de slangpilaar en krijg een fikse straal benzine in m'n oog........
Moraal; een hardi-pomp kan ook zonder elektrische spanning nog z'n volledige persdruk vasthouden, het membraam staat immers nog onder veerdruk. Als dat membraam juist "een nieuwe slok benzine heeft aangezogen" voordat jij hert contact af zet kan bovenstaand dus gebeuren.
Verder alleen maar positieve ervaringen met deze pomp
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Tot nu toe geen problemen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Buitenwerf
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Het enige wat ik merk aan de pomp is dat hij even pompt bij op contact zetten en daarna merk je er niks meer van. Plaatsing is trouwens mooi op een beugeltje aan de stuurhuisophanging. Hierdoor kan ik indien falen pomp gemakkelijk de brandstogftoevoer terug bouwen naar de oude situatie ( de oude pomp ligt in de koffer gevuld met olie naast de contactpunten en reserve bobine). De pomp krijgt het in ieder geval gemakkelijk getrokken tot 150km/h. Ik vind het iig een waardevolle up grade net als mijn hot spark!! Groetjes Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Is bij mij ook ik heb geen Hardi maar een Japans merk doet het tot nu toe goed.
Ik heb als reserve een 3/4 tank gas.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Buitenwerf
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Groetjes Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Buitenwerf
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Gr Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.