Brandstofpomp hardi plaatsen

Lees meer
02-02-2018 21:50 - 02-02-2018 23:29 #174921 door Robert Buitenwerf
Brandstofpomp hardi plaatsen is gemaakt door Robert Buitenwerf
Voor mijn 164 heb ik vandaag een hardi brandstofpomp besteld. Redenen hiervoor zijn risico mechanische pomp en brandstof in olie.. ( helaas al meegemaakt) Ook de vlotterkamers snel voor het starten vol hebben spreekt mij wel aan.
Uitschakeling van de pomp op lpg is het derde voordeel. De mechanische blijft dan nl gewoon zijn draaiuren maken met slijtage en lekkage tot gevolg.

Ik zit alleen met de vraag waar ik deze het beste kan plaatsen. Onder de auto bij de tank of gewoon bij de motor?
De pomp heeft trouwens 0.3bar druk met max 130 liter per uur. Dit is volgens hardi duitsland iig de goede voor een b30e met carbs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2018 00:31 #174925 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
Een electriesche pomp moet je zo dicht mogelijk bij de tank plaatsen en las het kan op gelijke hoogte met de bodem van de tank.
zie forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=66943 is wel van Alfa maar het principe is hetzelfde.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2018 17:10 - 03-02-2018 17:13 #174932 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
De mijne ligt op het spatbord naast de carb, ik rijd er al sinds '92 mee en nooit problemen met de pomp gehad.
Ik zienu pas dat het een Hardi is, die kan een meter boven de tank nog genoeg aanzuigen. volgens de specificaties, uitgaande van het goedkoopste model.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-02-2018 18:34 #174933 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
Er zijn 240's met brandstofinjectie die ook een electrische brandstofpomp hebben.
Net zoals Johan aangeeft heeft ook Volvo er destijds voor gekozen de pomp laag te monteren, net voor de achteras.
Deze (peperdure) pomp lag op een driehoekige plaat waar ook nog eens een accumulator op gemonteerd was om de pulsaties van de pomp te dempen.
De driehoekige plaat was opgehangen via 3 rubber silentblocks aan de bodemplaat.

Toen ik de auto kocht ben ik er nadrukkelijk op gewezen door de volvospecialist dat drooglopen van de pomp "dodelijk" is! Het is een pomp vlgs het rollenpricipe die in de 240's werd toegepast.

De Hardi is wat dat betreft een ongevoelige pomp voor drooglopen, dat is een membraampomp.
Wat ik je nog wel even mee wil geven is de kans op vapourlock, ik zeg kans want het is niet per definitie gezegd dat je luchtbellen gaat trekken. ( de oude K-jet injecties zogen een grotere hoeveelheid brandstof aan dan de motor verbruikte, rest ging retour tank) Juist dat aanzuigen gaf in het verleden problemen; bij extreme warmte en onderdruk ,ging de benzine koken, verdampen dus. Dan stokte dus de brandstofvoorziening.
Sommige fabrikanten kozen daarom óók nog eens voor een elektrische opvoerpomp in de brandstoftank, juist om dat koken te voorkomen.

Gezien de positieve ervaring van Simon zou ik er niet direkt heel bang voor zijn, houdt het gewoon in je achterhoofd.
Ik heb ooit een VW buggy gebouwd met de elektrische pomp achter bij de motor terwijl de tank voorin lag, daar heb ik vaak mee stil gestaan door aanzuigproblemen, pomp naast tank gezet, nooit meer problemen gehad, in de regel vinden pompen persen wat prettiger dan aanzuigen.

Laatste anekdote; een andere volvo van mij had een standkachel met hardi-pomp.
Om een of andere reden moest ik de brandstofslang eens verwijderen terwijl alles uit stond. Ik trek de brandstofslang van de slangpilaar en krijg een fikse straal benzine in m'n oog........
Moraal; een hardi-pomp kan ook zonder elektrische spanning nog z'n volledige persdruk vasthouden, het membraam staat immers nog onder veerdruk. Als dat membraam juist "een nieuwe slok benzine heeft aangezogen" voordat jij hert contact af zet kan bovenstaand dus gebeuren.

Verder alleen maar positieve ervaringen met deze pomp :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2018 23:50 #174940 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
Ik heb ook een electrische pomp en is incl filter bij de tank gemonteerd.
Tot nu toe geen problemen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2018 12:24 - 08-03-2018 12:30 #175675 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
De hardi pomp heb ik 3 wk geleden geplaatst. Resultaat: veel beter af te stellen carbs en fijner rijdende auto.
Het enige wat ik merk aan de pomp is dat hij even pompt bij op contact zetten en daarna merk je er niks meer van. Plaatsing is trouwens mooi op een beugeltje aan de stuurhuisophanging. Hierdoor kan ik indien falen pomp gemakkelijk de brandstogftoevoer terug bouwen naar de oude situatie ( de oude pomp ligt in de koffer gevuld met olie naast de contactpunten en reserve bobine). De pomp krijgt het in ieder geval gemakkelijk getrokken tot 150km/h. Ik vind het iig een waardevolle up grade net als mijn hot spark!! Groetjes Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2018 23:38 #175696 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
Dat je de pomp even hoort is normaal er is geen druk in het systeem, eenmaal druk hoor je hem niet meer.
Is bij mij ook ik heb geen Hardi maar een Japans merk doet het tot nu toe goed.
Ik heb als reserve een 3/4 tank gas.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 20:43 #175717 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
Ik ga binnenkort de gereviseerde SU's monteren, en denk er over om ook over te stappen op een elektrische benzinepomp.
Ik heb toevallig ook nog een drukregelaar liggen, zou dat een goede aanvulling zijn samen met de Hardipomp.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 21:29 #175720 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
In principe zou de hardi de druk zelf moeten regelen op zijn ingestelde druk (er zijn meerdere drukken verkrijgbaar), maar de extra veiligheid van een drukregelaar kan geen kwaad. Ik heb een nieuwe pomp, maar ook een digitale weergave van de pompdruk om in de gaten te houden wat hij doet op wisselende belastingen. Stabiel houd de pomp het nu iig wel, ik ga dan ook geen regelaar plaatsen.

Groetjes Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 21:32 #175721 door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic Brandstofpomp hardi plaatsen
@ johan: is benzine jou hoofdbranstof en gas de reserve? Wat een verschil tov nederland!

Gr Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.