Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs

Lees meer
10-10-2017 17:25 #172358 door Peter Rumen
Bij de zaterdag j.l. gehouden sleuteldag bij Volvo Kallen in Geleen bleek het gemeten CO2 van mijn P1800S royaal 9 te zijn. Ideaal voor deze motoren met 2 carburateurs is hoogsten een CO2 van 3-4. Dan lopen deze B20 motoren het fijnste. Toch maar eens de sproeierbuis van de 2e carburateur gecontroleerd en deze was ovaal i.p.v. rond. Omlaag stellen van de hoge waarde CO2 gaat dan niet meer. Mijn laatste revisie van beide Strombergs dateerd van 10-2009 en 50.000 km verder, dan is revisie weer aan de orde.
Nu zit ik er aan te denken om de carburateurs van verstelbare mengsel stelschroeven te voorzien (zie foto). Bij Scandcar Moergestel en Martens Autoparts Deurne te koop. Kost een paar centen maar dan kun je de carburateur aan de onderzijde makkelijk bij stellen zonder gebruik te maken van speciaal gereedschap. Het enige wat bij een volgende revisie nodig is een nieuwe sproeierbuis met naald.

Graag wil ik jullie ervaringen lezen van rijders met een (after market) verstelbare mengstelselschroef in hun Volvo. Ik ben erg benieuwd naar de voor- en nadelen.



Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2017 16:16 #172384 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Hoi Peter ik heb de verstelbare versie nu ongeveer 2 jaar geleden gemonteerd.
Ik rijd meestal op lpg, maar op benzine rijd hij ook perfect en ook goed af te stellen.
Ik ben ook benieuwd naar de bevindingen van andere.
Succes met je beslissing. Groetjes Carol

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2017 18:00 #172385 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Beslist interessant! Ik heb al eens gekeken om een oudere , verstelbare, Stromberg op de B20 te zetten, maar daar zijn niet de goede naalden en buizen voor te krijgen...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2017 20:49 #172387 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Vind ze niet heel fijn afstellen, omdat de buis niet vast gecentreerd zit is het niet mooi lineair.
Een kleine stap kan een groot co verschil maken en een grote stap een klein verschil.

Maar.. ik heb het originele gereedschap, als je dit niet hebt wat ik me kan voorstellen kan het wel nuttig zijn.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 00:56 #172395 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Voor SU schrijft Volvo om de 20000km naalden en sproeierbuis wissellen lijkt me ook voor Stormberg.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 10:06 #172400 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs

Tom Steverink schreef : Beslist interessant! Ik heb al eens gekeken om een oudere , verstelbare, Stromberg op de B20 te zetten, maar daar zijn niet de goede naalden en buizen voor te krijgen...

Tom, ik heb de rekening van okt.2008 er op nagekeken en ik heb toen sproeiernaald B20B onderdeelnummer 237442 en sproeierbuis 237572 gekocht. Ik mag aannemen dat je voor een verstelbare mengselschroef ook dezelfde sproeibuis en naald gebruikt!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 11:34 #172408 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Het gereedschap dat Kevin noemt was lange tijd slecht/niet verkrijgbaar, maar is inmiddels bij het VOD in Elshout beschikbaar : zie onderdeel nummers 9992896, 9992897 en 9992898.

Dat gereedschap is natuurlijk vooral zinvol als je met enige regelmaat Stromberg 175CD-2SE 's moet afstellen.

Ik zou voor die verstelbare sproeierbuizen gaan - lijkt mij voor privé gebruik veel makkelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 13:13 #172416 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Hallo ,Voor de sproeierbuis word de B18 versie gebruikt en de naald blijft de zelfde als voorheen. groetjes,Carol

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2017 16:29 #172420 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
@ Peter: nee, de één heeft een busje aan de naald, de ander niet...en het is m.i. niet zomaar over te zetten.
En de B20 heeft toch echt een andere naald dan de B18. Bovendien heeft mijn B20 een TT3 nokkenas en hogere compressie met grotere kleppen. Met de B18 naalden gaat dat niet goed komen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2018 12:17 - 26-04-2018 12:19 #176649 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Mengsel stelschroef voor Stromberg carburateurs
Het heeft even geduurd maar op de sleuteldag van 14 april bij Volvo van Roosmalen in Den Bosch de verstelbare sproeiers gemonteerd. De oude vaste spoeierbuis die na 10 jaar lichtelijk ovaal was geworden er met een drijver uitgetikt. Tevoren er wat WD40 op gespoten om de geleiding naar beneden soepel te laten verlopen. Je wilt toch zo min mogelijke beschadiging van de zijwand. Beide carburateurs tevens voorzien van nieuwe sproeiernaalden. www.volvokv.nl/producten/product/1974-sp...g/category_pathway-2
Vervolgens is de P1800S aangesloten op de CO meetapparatuur. Martien Dorenmalen en Han Misdom hebben de B20B netjes afgesteld op een CO2 van 2,5. Op de laatste sleuteldag kwam de motor niet lager dan een CO2 van 9!!!!
Op de terugweg naar Limburg de motor goed kunnen testen. De motor reageert goed op het gaspedaal en rijdt lekker vlot door het verkeer. Stationair loopt de motor stabieler in zijn toeren.
Nu nog even afwachten op het benzineverbruik omlaag is gegaan!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.