Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?

Lees meer
08-10-2017 16:39 #172314 door Hans W.
Hallo, met onze b18D aan het werk geweest, en eigenlijk mis ik een flowmeter. Op het gehoor afstellen gaat, maar de laatste 10%... Ik kreeg het advies om met een schuin afgesneden vacuumslang te luisteren, maar daarmee hoor ik geen verschil.
De officiele die je ook bij SU kunt kopen kosten rond de 50-60 euro, enals je er twee moet hebben tikt dat net een beetje aan..

Ps, ik ga er namelijk van uit dat je er twee tegelijk moet gebruiken?

Daarom, iemand nog een goedkoop adresje, er een paar over of tips hoe dit voor een beetje vriendelijke prijs op te lossen?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2017 19:06 #172315 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Volgens mij kun je er 1 gebruiken; gewoon om en om tot de carbs gelijke waarden geven.
Heb het zelf trouwens nog nooit gedaan....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2017 19:41 #172316 door Simon Ennosz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2017 21:14 #172318 door Bernie van Eerden
Beantwoord door Bernie van Eerden in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Ik vraag me af of die laatste 10% nou echt zo interessant is. Immers je stelt de synchroniteit voor stationair lopen af. Interessanter lijkt me de gelijkloop bij hogere toerentallen. Kunnen die flowmeters de hogere flow aan? Kun je uberhaupt de bediening van de gaskleppen zonder ze los te koppelen en kijkend op een flowmeter verstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2017 22:30 #172320 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Bernie, je kunt ze individueel verstellen, de flow op hogere toeren zegt niet zoveel omdat de belasting nul is, dan moet je een vermognsbank hebben denk ik. En ik ben -slik- 30 jaar geleden begonnen met Alfa boxer en twin cam motoren, die hadden dubbele webers en kon je perfect afstellen met een kwik mano/ vacuum meter. En juist dat laatste beetje zorgde voor een trillingvrije, perfecte stationairloop en ook met rijden een verbetering.
Het mooie van een b18 tov een b20 vind ik de prachtige rustige loop, zeker stationair. En dat doet ie, alleen met 850 toeren. Als ik hem zo wat lager stel loopt hij minder mooi. En dat wil ik proberen , gewoon om te kijken of dat lukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2017 22:53 #172321 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Kijk eens bij BCCP, je hebt er maar 1 nodig.
Let op de juiste diameter van het hulpstuk

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2017 01:14 #172325 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Als je na iedere carburator een aansluit stuk heb zitten voor vacuum dan zpu je van doorzichtige plastic slang een Ubuis kunnen maken en deze gedeeltelijk vullen met benziene.
Bij het stationair lopen moet het niveau in bijde benen gelijk staan.
Ook bij gasgeven moeten ze nagenoeg gelijk blijven.
Op deze manier weet je dat je carburators syngroon staan.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2017 06:49 #172326 door Bernie van Eerden
Beantwoord door Bernie van Eerden in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Hans, dank voor je antwoord. Mijn B18D loopt stationair ook heel mooi. Echter bij niet geheel warme motor heb ik de indruk dat de voorste twee cilynders bij zo,n 1500 toeren een iets te arm mengsel krijgen (in ieder geval op lpg). Vandaar mijn interesse om ook bij iets hogere toerentallen de synchroniteit te checken. Kleppen en ontsreking staan goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2017 13:31 #172336 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Heb de indruk dat in bovenstaande reacties twee begrippen door elkaar heen gebruikt worden.
Een flow-meter is iets anders als een vacuum-meter.

Een vacuum-meter wordt aangesloten tussen de gasklep en de cilinderkop in. Hiermee meet je dus de onderdruk (vacuum) in het inlaatspruitstuk.
Op de B18/B20 B & D motoren werkt dit eigenlijk niet omdat er een balanspijp zit tussen de beide inlaattrajecten. (op Japanse morofietsen werkt dit overigens uitstekend!!)
Een flow-meter sluit je aan op de ingang van de carburateur, wel even het luchtfilter verwijderen. Zoals de naam al aangeeft wordt de luchtstroom door de carburateur gemeten. Dit werkt zowel voor stationair draaien als bij hoge toeren. Op deze wijze kun je de carburateurs zowel op stationair als op hoge toeren synchroniseren.
Regio zuid heeft in haar regiogereedschap een setje vacuum-meter te leen voor haar leden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2017 18:16 - 09-10-2017 18:17 #172338 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Flowmeter, adviezen/ gebruikerservaringen?
Han bedankt voor je aanvulling, ik bedoel inderdaad een flow meter. op een B18 of B20 werkt een vacuum meter niet. ik noemde het in combinatie met een Alfa motor om aan te geven dat het laatste zetje net zorgt voor een mooiere loop. ik zoek dus flow meters of een flow meter.
ps, is het zo dat je er met één ook uit de voeten kunt of heb je er twee nodig?

Bernie, ook wel interessant, hoe kom je erop dat je de voorste twee cilinders verdenkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.