- Berichten: 5
Injectie problemen b30e D jet
- 14359-dummy
- Offline
- Nieuw lid
Ik heb een b30e gereviseerd en de motor terug in de auto gelegd.
Bij het testen slaat de motor even aan en daarna weer af.
De bougies zijn na veelvuldig starten niet nat en er hangt geen benzinelucht in de garage.
De ontsteking lijkt uitstekend te werken, mijn vermoeden is dat de 6 injectoren niet worden aangestuurd.
Benzinepomp werkt uitstekend, primer 2 sec en bouwt mooi druk op. Relais schakeld naar behoren.
Als je met het contact aan de gasklep bedient hoor je de injectoren niet klikken. Dit hoort toch wel te gebeuren?
Het starten en kort lopen wordt veroorzaakt door de 7e injector in het inlaatspruitstuk.
wat heb ik al gecontroleerd;
- triggercontacten in ontsteking, deze werken goed
- sensor gasklepstand, werkt prima.
- alle stekkers op hun plek en schoongemaakt.
- injectoren klikken als je ze voedt met 3 volt batterij, werken dus (?)
De tempsensor recht voor in het blok is aangesloten, hoe controleer je de werking?
Ik ga er vanuit dat de ECU voeding krijgt en functioneert, aomdat de relais, brandstofpomp en startinjector goed werken.
Geen idee meer waarom de injectoren niet worden aangestuurd.
Heeft iemand een idee waarom de injectoren niet functioneren?
Groet Coen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 308
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Dus even met twee personen werken een die meet bij de controlunit en een die start.
meestal is dat het probleem.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Dank voor jullie reacties. Het document waarin het systeem tot in detail wordt omschreven geeft een helder beeld.
Vanmorgen de stroomverdelen en de triggercontacten getest, deze open en sluiten goed. Het 1-0 signaal komt goed over op de uitwendige stekkercontacten.
Dadelijk zal ik meten of het signaal goed in de ecu komt.
Bijkomende vraag; hoe kan ik de injectoren ( openen en sluiten testen) ?
Ik heb een testopstelling van 3volt (2xaaa batterij) gemaakt. Je ziet een klein vonkje, dus het circuit is ok.
De klikgeluiden blijven uit en ze nevelen niet.
Ter informatie; de injectoren zijn 3 maanden terug ultrasoon gereinigd. Dit werd aangeraden om de werking te verbeteren, het electrisch circuit is ingegoten, zou toch geen probleem mogen geven?
Groet Coen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Multimeter aangesloten op de stekker van de ecu en weerstand gemeten van pin 12 naar pin 21 en daarna 22.
Motor laten rondgaan op de startmotor, weerstand was zowel op pin 21 als 22 afwisselend gelijk aan 1 en 0. Triggers openen en sluiten kennelijk goed en het signaal gaat ongestoord De ecu in.
Gisteren de aansturing van de injectoren gemeten, erg lastig met digitale multimeter. Je ziet wel wat gebeuren maar te kort om iets van te zeggen. De voeding van de injectoren (andere voeding dan ecu) komt in de ecu.
Mijn vermoeden gaat steeds meer richting injectoren, blijft de vraag hoe proper te testen.
Grt Coen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Weet je zeker dat de stapel witte draadjes goed contact maakt op het spruitstuk?
Ik heb ooit een D-jet testlampje gekocht. Zie www.oudevolvo.nl/blog/2010/02/03/d-jet-i...teem-lampje-gekocht/
Dat plug je op de plek van een injector. Die mag je evt we lenen of zelfs overnemen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Dank voor je reactie.
Het betreft een b30 van een 164 '74. De massa van de injectoren worden via de kabelboom teruggeleid langs de relais om onder de accu geaard te worden. Ook deze aansluiting gecheckt, prima aarding. Ik stuur je een pb-tje.
Groet Coen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Dank voor het meedenken en de adviezen.
Het vermoeden dat de injectoren vastzaten bleek te kloppen. Ze hebben de hele middag in een verwarmd ultrasoonbad gelegen en twee zijn weer los.
Getest met een 9 volt blokje en de compressor. Het spraybeeld is niet geweldig en ze druppelen na.
Toch blij dat het probleem nu bekend is.
Fijne avond, Coen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Ik heb nog 6 B30E injectoren liggen, kwamen van een rijdende auto een paar jaar geleden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.