Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG

Lees meer
25-05-2017 10:37 #169231 door Marijn de Koning
Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG is gemaakt door Marijn de Koning
Hi allen,
Mijn combi had tot voor kort nooit startproblemen, sloeg altijd binnen 2/3 seconden aan op LPG. Recent heb ik de LPG op de rollenbankdag beter af laten stellen. Auto rijdt lekker en stukje zuiniger. Echter hij wil nu moeizaam starten. De motor slaat gewoon aan na de zelfde 2/3 seconden, maar valt vervolgens binnen een seconde ook weer uit. Na een keer of 10 is het me tot nu toe altijd wel gelukt om de motor lopend te krijgen. Zodra hij loopt is er geen enkel probleem en rijdt hij ook fijn. Als de motor eenmaal warm is is het ook geen probleem om opnieuw te starten. Aangezien het mengsel bij afstelling wat is gewijzigd is dit mijn eerste verdachte, de afplakking van het luchtfilter is daarbij verwijderd en de mengkraan iets verder geopend. Ik heb daarom een aantal maal geprobeerd om meteen te starten zonder de voorinspuiting af te wachten (voor als het mengsel te rijk zou zijn) en een paar keer met dubbele inspuiting door het contact twee keer aan te zetten (voor als het mengsel te arm is) maar beide zonder resultaat. Er komt geen benzine bij het mengsel te zien aan het filtertje wat droog blijft en achter de benzine afsluiter zit. Het betreft een B20 met TT3 as, Weber 38/38 carburateur met een gesloten luchtfilter, een OMVL 90R verdamper en 123 ontsteking op de B20A curve. Aangezien de motor nu zo goed loopt en op de rollenbank is afgesteld wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk wijzigen. Zou het iets kunnen zijn met de aansturing door het LPG relais, bijvoorbeeld de aansturing van de afsluiters icm de beveiliging voor afslaande motor? Dat zou ik kunnen testen door het LPG relais eens te vervangen. Ik zou ook kunnen testen of het probleem zich ook op benzine voordoet hoewel de motor niet echt is afgesteld op benzine. Iemand nog andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2017 00:36 #169248 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Beste Marijn, op een omvl verdamper zitten twee schroefjes aan de zijkant een grote voor het stationair en een kleintje voor de choke.
Dat kleintje voor de choke kan wel eens te ver dicht staan voor de nieuwe afstelling.
Deze zou je eens iets verder open kunnen zetten.
Ik zou de nu actuele stand wel even merken zodat je altijd terug kan naar de oude stand.
En denk er om met kleine stapjes tegelijk anders heb je kans dat hij verzuipt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2017 12:10 #169443 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Hi Johan, dank voor het meedenken!

Na wat testen bleek dat bij het starten de inspuiting bleef doorlopen waardoor de motor verzoop. De aansturing van het choke relais komt vanaf het LPG relais dus dat heb ik vervangen en het probleem lijkt nu opgelost!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 21:54 #169484 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Helaas, te vroeg gejuicht.
Als de motor koud is blijft het probleem optreden, ik had nog hoop dat het een kwestie zou zijn van 2x choken maar dat lijkt ook niet de oplossing. Het vreemde blijft dat er niet zo veel aan is versteld met het afstemmen, en dat hij tot voor kort altijd in 1x startte. Ik ga volgende week de tip van Johan proberen, en als er nog andere suggesties zijn dan hoor ik het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2017 00:11 #169493 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Beste Marijn denk er om kleine stapjes, misschien dat je achteraf ook iets moet doen met stationair, de grote schroef op de verdamper.
Alles goed merken voordat je start met verdraaien.

succes

Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2017 21:38 #170607 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Ik heb het probleem inmiddels opgelost! Het kleine schroefje (de by-pass) moest juist iets verder dicht. Hij staat nu een kwart slagje verder dicht, dus ik schat ongeveer nog 1 kwart draai open, en dat maakt al een wereld van verschil. De fine-tuning met dit schroefje luistert blijkbaar erg nauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2017 01:28 #170616 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor slaat aan en valt meteen uit op LPG
Daarom zei ik ook hele kleine stapjes.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.