Project: B20 + 4x Keihin CVK38

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-05-2017 18:14 #168882 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Prachtig project, schitterend gedocumenteerd!
Dat is toch een mooie grafiek zeg, als je dat dipje er nog uit krijgt of in elk geval iets minder dan mag je trots zijn op mooi resultaat.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-05-2017 19:59 #169005 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Knap resultaat!
Leuk zo'n dyno sessie, zou ik ook nog wel eens willen doen, het enige wat me tegenhoudt is dat de motor in een keer een flink stuk van zijn levensduur kwijt is, maar als je niet gaat tunen; gewoon één run om te zien wat er uit komt, dat lijkt me toch wel de moeite om eens te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 03:21 #169014 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Nu Ivo, dat ben ik niet helemaal met je eens dat van de levensduur, als je de auto normaal gebruikt en dat is in de meeste gevallen zal de motor net zo lang of misschien wel langer meegaan.
Het kost de motor n.l. minder vermogen om de brandstof in de cilinders te krijgen door 1, de carbuartors en 2, de nokkenas.
En ik denk niet dat Arco constant met gierende banden optrekt en met 160 door het dorp/stad gaat.
Ik ga er van uit dat Arco zich normaal gedraagd in het verkeer, want auto rijden is een seriuese bezigheid.
Het is voor hem leuk te weten dat er zoveel vermogen onder de kap zit en dat dat soms wel eens goed uitkomt, b.v. inhalen op de snelweg.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-05-2017 23:29 #169091 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Ik heb het niet op de carburatoren of Arco's rijstijl :unsure:
wat aan de levenduur vreet is zo'n dyno sessie..., maar ja, het levert natuurlijk een hoop informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
18-05-2017 23:41 - 18-05-2017 23:41 #169092 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
:)

Ik denk dat het meevalt. Het maken van de runs (zo'n 7 of 8 in mijn geval) gebeuren natuurlijk gecontroleerd.
De auto wordt geforceerd gekoeld, de rem van de bank zorgt voor de belasting waardoor de motor niet onbelast draait. Je hebt geen hobbels in de weg zoals op de reguliere snelweg welke je aandrijflijn belasten.

Enkel het hoge toerental zou voor mijn gevoel meer slijtage op kunnen leveren.
Maar ik denk dat weten dat je motor over de gehele toeren bereik de juiste brandstof/lucht krijgt en ontsteking goed staat, niet pingelt, weegt volgens mij ruimschoots op tegen de 8 keer naar 6500rpm doortrekken.

Zelfs bij gereviseerde blokken, nieuwe ontstekingen blijft het aannames maken dat alles goed is, zolang je geen lambda sensor hebt is uitgaan van de kleur van de bougie en op gevoel afstellen leuk, maar alles behalve exacte wetenschap. Er is na 50 jaar maar weinig nog origineel aan deze blokken (overmaats, compressie, verbrandingsruimtes, gevlakte koppen, andere brandstof dan 50 jaar geleden, nokkenassen ect. ect.)

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2017 10:23 #169093 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38

Arco Ruighaver schreef : Maar ik denk dat weten dat je motor over de gehele toeren bereik de juiste brandstof/lucht krijgt en ontsteking goed staat, niet pingelt, weegt volgens mij ruimschoots op tegen de 8 keer naar 6500rpm doortrekken.

Dat is absoluut een feit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2018 21:36 #177881 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Kleine Update,

Spruitstuk aangepast en de carburateurs vervangen voor CVK-D40 (40mm) varianten). De eerdere 38mm waren dmv een dynojet kit reeds gemodificeerd. Hierbij was een van de remlucht sproeiers kleiner gemaakt door hier een vernouwing in te lijmen. De huidige 40mm versies hebben deze achteraf modificatie niet, hierdoor ben ik van het extreem rijke dipje rond de 2000rpm af en trekt hij vloeiender door.

Voor foto's en meer info in mijn restauratie topic.

www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...67-techniek?start=80

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.