Project: B20 + 4x Keihin CVK38

Lees meer
22-10-2016 18:27 #164390 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Gaaf hoor :)
hoe ben je tot de sproeiermaat van 2 mm gekomen??
Heb je de sproeiers in stappen uitgeboord waardoor je bij 2mm uitkwam of heb je gewoon gegokt , nee toch.
uitboren van sproeiers is altijd tricky omdat als je te ver gaat je niet meer terug kunt :huh:
in ieder geval , ik ben benieuwd naar het volgende filmpje en de uitdraai van de testbank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-10-2016 09:22 - 23-10-2016 09:25 #164397 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Hoi Rene,

Ik had nog een paar sproeiers liggen. De craburateurs kwamen met 190/200 (binnenste cilinder lopen vaak iets rijker op een motorfiets om de temperatuur te compenseren) daarnaast een setje 165 en een setje 135.

Dat waren de maten om mee te gaan testen in grove lijnen, daarnaast naaldhoogte (middengebied), stationair mengsel (lage gebied), remlucht sproeiers (hoge gebied), emulsiebuizen, diameter van de openingen in de luchtschuif (acceleratie verrijking), veren boven de luchtschuif (acceleratie verrijking) en vlotterhoogte.

Vandaar wat meer tijd genomen om hier zelf mee te prutsen en een goede grove afstelling te krijgen, alvorens ik een dure dag kwijt ben op de rollenbank om daar alles af te stellen.

Uiteindelijk liep hij op de 190/200 het beste in het hele toeren bereik en kleurde op de bougie's heel mooi. 200 stond gelijk aan 2.0mm bij deze Keihin sproeiers dus ik heb die 190 opgeboord naar 200 om overal gelijk te krijgen.

Nu verwacht ik op de rollenbank met een uurtje of 2 klaar te zijn voor de fijnafstelling. Verwacht dat ik iets armer uitkom op zo'n 185 ivm iets rijker lopen door het luchtfilter/airbox. Welke er nu nog niet op zit.

Daarnaast heb ik de brandstofpomp vervangen door een elektrische Mitshubisi van een motorfiets om de druk en volume goed te krijgen, de normale hevelpomp icm de brandstofdrukregelaar beleef een behoorlijk variëteit geven in druk.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2016 12:03 #164400 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Een logisch verhaal :side:

heb je dit eerder gedaan of ben je bekend met motorfietstechniek?
Eerlijk gezegd , ik was eerst sceptisch of dit zou slagen , nu denk ik daar anders over , succes en we wachten af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2016 12:32 #164401 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38

Arco Ruighaver schreef : Kennis van mij zit in de tuning en uitlaten van Motorfietsen, na een half uurtje brainstormen heb ik dit als project opgepakt.


Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-10-2016 12:50 - 23-10-2016 12:52 #164402 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Kennis van mij is hier beroepsmatig mee bezig (motorfietsen) Dus daar kan ik op terugvallen als ik bijvoorbeeld sproeiers nodig heb, de brandstofpomp lenen om te kijken wat dat doet. Hij had ook deze set carburateurs liggen van een sloop motor, heb later nog zo'n zelfde set op marktplaats gekocht, samen met een originele Airbox. Echter de afstelling kon hij buiten wat suggesties ook niet zo veel mee.

Dus het is vooral veel trial and error en niet bang zijn iets stuk te maken. Daarnaast gezonde kennis van zaken en logisch denken, beetje autodidact op dat vlak. Veel lezen op Internet, op zich werken CV carburateurs op basis van dezelfde principes, of je nu Keihin, Mikuni, SU of Stromberg hebt. Echter de manier waarop je afstelt is verschillend. En vooral veel experimenteren.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2016 20:32 #164437 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Gaaf om te lezen hoor! Ben benieuwd naar de vermogensbank sessie. Zelf uitzoeken is veel leuker. Zo heb ik het ook altijd gedaan. Kost wel al snel 100-150 euro aan sproeiers/emulsiebuizen. Maar eenmaal op een vermogensbank gaat het tarief ook hard. Wel bijzonder prettig meten trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-04-2017 16:55 #168409 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Afgelopen week weer uit de stalling gehaald. Fijn afstelling moet nog gebeuren, maar omdat ik nog geen luchtfilter had was dit nog niet mogelijk.

Nu zit het filter er. Morgen weer verder.


Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 10:54 #168454 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Re:Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Ziet er keurig uit. Ik ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-04-2017 11:07 #168455 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
Gisteren heel de dag met de Butt -Dyno bezig geweest. Eerst het brandstoffilter geplaatst, vervoglens aan het stoeien geweest met sproeiers. Ik merkte het volgende, stationair liep hij prima (+/- 1000rpm, wat goed is volgens Ben Flierman voor een TT6 as), tussen de 1000 en 2500 rpm veel inhouden/stotteren en slechte pickup vanaf stationair. Om vervolgens van 3000rpm in eens tuk door tot 6000 door te trekken.

De naalden (Dynojet Kit) hebben 6 afstel-groeven waarmee de hoogte bepaald kan worden, daarnaast sims om een halve groef te finetunen. Aan het testen geweest met andere hoofd sproeiers, naald-hoogte en dubbele veren om de piston meer te dempen en een soort extra acceleratie-verrijkeing toe te passen. Uiteindelijk is de setup als volgt geworden:

Pilot Jet 38
Main Jet 165 (was 200 zonder luchtfilter, en waarschijnlijk met een vacuumlek, dus overdreven rijk om te compenseren)
Naald middenstand
Dubbele Piston Veer

Nu loopt alles met het luchtfilter erop goed, goede pickup en trekt zonder inhouden door naar de 6000rpm. Starten met choke en netjes stationair. Moet nog wel finetuning doen, maar dat komt op de rollenbank. Nu kan ik daar heen zonder dat we een halve dag bezig zijn om eerst een basis te zoeken en dat te finetunen. De basis is er nu.

Kleine kans bestaat er nog dat ik een Lambda Bung op het 4-1 spruitstuk las om daar een LC1 in te zetten. Klein omdat ik dan wel de finetuning verder kan realiseren, maar nog steeds niet weet wat het vermogen is.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-04-2017 08:08 #168521 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Project: B20 + 4x Keihin CVK38
De afspraak voor de rollenbank is voor 6 mei ingepland.

Ben benieuwd.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.