- Berichten: 237
Project: B20 + 4x Keihin CVK38
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Al eerder had ik op het forum aangegeven dat dit project eraan zat te komen.
Zojuist het concept spruitstuk teruggekregen van een kennis die dit voor mij omgelast heeft.
Project:
Volvo B20 + een set motorfiets-carburateurs, in dit geval een batterij Keihin's CVK38 van een Kawasaki ZXR750. Waarom? Geen idee, omdat het kan? Dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen.
Aankomende weekend bevestigen om te kijken hoe het spruitstuk past en in hoeverre er voldoende ruimte is tussen de carburateurs en het zijscherm.
Ingrediënten:
- Volvo Amazon B20B, 0.8mm koppakking, kophoogte 85mm
- TT3 Nokkenas
- 123 Ontsteking
- 4x Keihin CVK38, 38mm Vacuumcarburateurs
- Inlaatspruitstuk Volvo B20E
Stappenplan:
- Spruitstuk passend maken
- Gasbediening aanpassen (carb's middels stangenstelsel van de Amazon, of Amazon aanpassen naar gaskabel van bij 140 Series)
- Plaatsen en afstellen (Idee is om een LC1 in de uitlaatflens te maken)
Alvast wat plaatjes om het geheel een vorm te geven
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
In je andere topic zag ik dat je eerst een Weber DCD36 had en vervolgens dubbele SU's HIF6. Bevielen deze carburateurs niet of wil je meer vermogen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Afgelopen paar weken een andere set HIF6 klaar gemaakt om A. esthetische redenen en B. de drivability van de Set HIF6's is velen malen plezieriger dan dat van de 2 traps Weber. Daar waar de Weber meer aan/uit is zijn de SU's veel gemoedelijker, minder stamp werk en voor mijn gevoel meer eindvermogen (moet nog op de rollenbank). In de basis is 2x 44mm van een set SU HIF6 en maximaal 2x 240CFM aan flow, natuurlijk meer de dan 2x 36 (met chokes van 25 en 27) van de DCD36 en een flow van ongeveer 230CFM. Bij een B20@ 6500rpm zou je ongeveer op 227CFM uitkomen.
De stap naar de motorfiets carburateurs is eigenlijk een "poor-mans DCOE" Setup. Je koopt een set van deze carburateurs voor onder de 100euro in perfecte conditie. En heb qua doorstroming nagenoeg dezelfde speelruimte als een set DCOE's. Met als voordeel dat het Vacuum carburateurs zijn, dus ik verwacht de eerder aangehaalde voordelen van de SU tegenover de DCD qua drivability. Daarnaast verwacht ik een lager brandstofverbruik dan met een DCOE setup. Kennis van mij zit in de tuning en uitlaten van Motorfietsen, na een half uurtje brainstormen heb ik dit als project opgepakt.
De DCD36 gaat denk ik de verkoop in. Deze leverde 116PK op de rollenbank met een toen-nog-versleten B20B (slotspeling zuigerveren was ruim 1,5mm ten tijde van de Dyno)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Succes met je project!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Als er ruimte te kort is tussen de carburateurs en het zijscherm dan korten we hem aan de flens in, of we frezen de flens een paar graden schuin, waardoor de hoek omhoog scherper wordt. Voordeel van dit spruitstuk is dat de flens heel dik is, dus er vlees genoeg is.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3366
Is dit hier ook niet noodzakelijk? Wordt het afstellen anders niet heel moeilijk? (schuddend blok stationair)
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Is niet noodzakelijk zover ik kan inschatten.
Dubbele Webers hebben ook gescheiden runners per cilinder. Origineel deze carburateurs ook.
Voor het balanceren hebben we op iedere runner een aansluiting gemaakt (zie de inbusbout net voor de flens waar de carburateur aan komt te hangen)waar we de 4-voudige kwik kolom op aan kunnen sluiten. Hiermee moet het synchroniseren lukken.
Volgens mij is dat kanaal (balanceer-kanaal) in het spruitstuk van de SU's om de aanzuig-pulsen op te vangen bij lage toeren (correct me if i'm wrong).
Gr Arco
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Dat geeft meer speling tussen het zijscherm en de carburateurs. En meer ruimte voor een airbox.
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.