- Berichten: 1133
HHO waterstof als extra brandstof
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
Middels elektrolyse wordt water omgezet in waterstof en zuurstof, de waterstof wordt in het luchtfilter bijgemengd.
Wat mij er nog van bijstaat is het volgende:
1. Wat je aan elektrische energie nodig hebt om de elektrolyse op te wekken win je terug middels een beter rendement van je verbranding.
2. Op oude diesels is de winst het meest spectaculair (~ +20%)
3. Op oude benzine motoren werkt het ook goed
4. Op LPG is het effect minder
5. Huke Basart heeft het ooit ingebouwd in zijn Duett, dus als er iemand iets zinnigs kan zeggen dan moeten we bij Huke zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
De motor verbruikt bij 100 km/h zeg 12 L/h = 144 g/min aan benzine, daar komt dan 0,09 g/min (H2 gas is erg licht) bij. Mijn klompen zeggen me dat 0,06% bijmengen van wat dan ook geen enkel meetbaar effect heeft in een motor.
Molair bekeken komt het iets beter uit, 0,045 mol H2 op 1,26 mol octaan is 3,5%, dan zijn er 3,5 H2 moleculen op 100 octaanmoleculen, en die gaan ook geen enkel meetbaar effect opleveren voor de verbranding.
De suggestie is dat H2 ontbrandt voor de benzine uit en zo het proces versnelt en efficienter maakt. Dat werkt bij LPG en diesel wel zo ongeveer (diesel in van zichzelf vrij slecht in verbranden, ze voegen 7-15 vol% LPG toe), bij benzine geloof ik er niks van. Het verbrandingsproces is chemisch toch al een enorme (snelle) soep van C H en O radicalen, zo af en toe een extra H2 erbij gaat niks uitmaken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Bij 5 vol% H2 vond hij al een meetbare afname van CO en HC emissie, dat is niet gek want H2 verbranding levert geen CO en ook geen HC op.
Hoeveel mol H2 is 5 vol%?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
(Dat soort hoeveelheden waterstof lijken me ook nog niet ongevaarlijk) .
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 536
Kort samengevat, ik vind het HHO verhaal onwaarschijnlijk omdat het om een minimale (symbolische) hoeveelheid waterstofgas gaat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik dacht dat waterstof-auto's altijd electriciteit opwekten om te rijden? Zijn er succesvolle verbrandingsmotoren op waterstof bekend?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Ruiter
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 113
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.