Welk type weber carburateur?

Lees meer
08-08-2014 09:40 #142480 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welk type weber carburateur?

"Johan Geers" schreef:
Als je op LPG rijdt, kun je niet meer vermogen uit een motor krijgen als twee SU met TT gasstukken, kelken en een OMVL verdamper, dus voor mij alleen SU's.
Rijdt bij mij zowel goed op benziene als gas.

Johan Geers


Hoi Johan,

Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik durf te wedden dat zijstroomwebers met LPG mengstukken nog steeds meer vermogen geven tov twee SU's.

Wat is de doorlaat van een SU?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 01:17 #142487 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welk type weber carburateur?
Beste Boele, wedden doe ik niet, maar even de feiten zover ik ze weet, de doorlaat van een SU is rond de 44mm als wel de gasstukken van TT.
Een normaal standaart gasstuk heeft een doorlaat van 28 mm.
Dus oppervalkte doorgang is 0.25X3.14X44X44=1519mm2 en dat maal twee is 3038mm2 voor de TT gasstukken
Standaart gasstuk is .025X3.14X28X28=615mm2 en dat maal twee is 1230mm2.
Dus de TT stukken geven meer als een verdubbelling van de gasdoorstroming.

Ik weet niet wat de doorlaten zijn van Weber/Solex of wat dan ook maar dat kan jij mij beter vertellen dan ik.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 03:29 #142488 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welk type weber carburateur?
Die berekening is wat optimistisch, want middenin het TT-mengstuk steekt een buisje met een kelkje waardoor het gas de carburateur ingezogen wordt. Buisje+kelkje nemen nog aardig wat oppervlakte in beslag en dat gaat dus van de doorsnede af : de echte waarde zal er dus ergens tussen in liggen.

Ik weet niet hoe het bij SU's is, maar bij een Stromberg 175CD-serie - dus ook 1,75" - is de luchtinlaatzijde slechts 40,3 mm (terwijl de spruitstukzijde wel degelijk 1,75" = 44,5 mm is ........).

Dat SU's uitstekend op LPG kunnen werken is bekend, maar of dat ook zo is bij Weber zijstroom carbs ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 08:37 #142489 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Welk type weber carburateur?
Misschien vloeken in de LPG kerk, maar als je al van benzine naar gas bent gegaan…waarom nog nadenken over meer power en weber carbs? :roll:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 08:56 #142490 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welk type weber carburateur?
Terechte opmerking : heeft inderdaad niet zo veel zin, tenzij je de compressie fors verhoogd (hetgeen weer alleen kan als je uitsluitend op LPG zou rijden).

Er zijn echter mensen die doorgaans op LPG willen rijden, maar het wel prettig vinden om de mogelijkheid te hebben om af en toe naar benzine terug te kunnen schakelen, om dan tijdelijk meer vermogen te hebben ...... is wel een kostbare hobby .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 10:21 #142491 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welk type weber carburateur?
Ja, Rob en ik ben een van die mensen want waar ik op het moment woon is de eerste gastank 45km vanwaar ik woon en benziene is hier nog een euro en gas zo rond de 75 eurocent dus tank ik allen gas als ik toevalling in de beurt van de gaspomp ben.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 13:34 #142496 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Welk type weber carburateur?
Het probleem waar ik met mijn SU's vooral mee zit is dat ik alles kan proberen en dat hij dan nog steeds voor geen meter loopt.

De achterste 2 cilinders krijgen bijna geen mengsel binnen, stationair ploft hij moeizaam op 2 cilinders.
Wanneer ik hem rond de 3000-4000 toeren laat draaien loopt hij wel een stuk beter, maar alsnog blijft hij ploffen.

De ontsteking is zoals al gezegd goed afgesteld, dus hier kan de oorzaak volgens mij niet liggen.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 14:18 #142497 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welk type weber carburateur?
Dat zou niet zo mogen zijn .... zie Johan's ervaring eerder.

Maar dat is vooralsnog geen reden om ze te vervangen door Weber(s) - dan zou je wel eens 'van de regen in de drup' kunnen raken.

Ik zou op zoek gaan naar iemand die èn verstand van snelle nokkenassen heeft, èn verstand van SU's, bijv TT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 14:28 #142499 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Welk type weber carburateur?
Ik zal straks even een filmpje maken waarin het duidelijk te horen is!

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2014 17:45 #142503 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welk type weber carburateur?

"R Slijfer" schreef:
...De ontsteking is zoals al gezegd goed afgesteld...

:o Als de motor inderdaad zo slecht loopt, lijkt het mij onmogelijk om de ontsteking goed af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.