GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON

Lees meer
08-03-2018 22:53 #175693 door Hans Havenaar
GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON is gemaakt door Hans Havenaar
Beste lezers,

Heeft iemand wel eens de uitzetter van een P220 Amazon combi achterklep vervangen door een gasveer?
En zo ja, welke druk moet die dan hebben?
En waar koop je die dan?
Kan je er aan de binnenkant van de raamlijst bij om de boel vast te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2018 23:34 - 08-03-2018 23:35 #175695 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Ha Hans, op een van onze combi's zit het gecombineerd. Aan de rechterkant de vergrendelbare uitzetter en links een gasveer. Het past net in de binnenrand. Ik heb er zo geen foto's van, maar het kan dus wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2018 23:43 - 09-03-2018 08:27 #175697 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Hé Hans twee,

Ik heb dat ook. Ik dacht dat het origineel was. In het onderdelenboek ziet het er zo uit:

Toch ietsje anders. Mijn gasveer is ook langer.

Edit: Zo staat de veer in de webshop.
Leo

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 10:01 #175703 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Die gasveer zat standaard op de combi's vanaf chassisnummer 17650
En inderdaad aan de linkerkant. Hiervoor zit dan een extra steuntje aan de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 10:39 #175704 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
/Bedankt Lars, het lijkt ook origineel te zijn. De Combi is een van de laatste, ik geloof van juni 1970. Ik had niet verwacht dat ze toen al gasveren hadden!.. Ik heb in het verleden eens geprobeerd om het over te zetten naar mijn Combi uit 1966 maar dat lukt niet. Uiteraard als ik het steuntje en dergelijke overzet wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 13:02 #175711 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
IK heb een 67'er en daar zit het ook al op. Op mijn vorige combi ook trouwens, van eind 1966 Links de gasveer, rechts de uitzetter (die je dus nooit gebruikt!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 13:34 #175712 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Als je kijkt in de productietabellen www.volvoamazonpictures.se/production/production.php dan is 17650 ergens eind modeljaar 1964 gemaakt. Dus vanaf iets van medio 1964 is de gasveer standaard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 21:16 - 09-03-2018 21:18 #175719 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Kijk dat vind ik nou leuk. Stel je een beginnersvraag en gelijk krijg je legio tips, tricks & linkjes naar wat je nog niet wist. Bedankt; Hans, Leo, Lars Hans 2, Tom. Als ik antwoorden een beetje vergelijk lijkt het er op dat in een bepaalde periode Volvo medewerkers een beetje om zich heen graaiden in diepe bakken en het eerste wat zij tegen kwamen, dat schroefden zij er op. Doet aan het product niet af maar is later (lees nu) verwarrend. Waar niemand antwoord op gaf was de vraag hoeveel kg/newton druk staat er op die veer en wat is zijn lengte?
VRAAG aan Lars: eigenlijk eerst even een opmerking. Ik ben nu eigenaar van de 1964er combi van Erik Routs. Die heeft goed voor de auto gezorgd en heel wat vervangen. Misschien herinner je je het nog? Voortrein revisie, uitlaat achterwiellagers en ga zo maar door. Waar hij in die bijna 2 jaar dat hij eigenaar was, niet meer aan toe is gekomen is, is TLC en daar stort ik mij nu op.
Nu de VRAAG aan Lars: Kan jij me aan een gebruikte gasveer helpen compleet met het 'plaatje' waar de andere kenners over spraken en wat toelichting op de montage? IK heb aan de linkerkant van de Volvo bovendeur een soort 'raamuitzettertje' zitten, moet dat weg enz. Gaarne info.
En mocht het antwoord; nee, dat heb ik niet zijn, help me dan toch met de lengte van de veer en de hoeveelheid drukweerstand. Deze vraag gaat ook voor de andere Volvo fanaten op wie heeft een gasveer met 'plaatje'over? Als ik de gegevens heb zou ik ook naar de sloop kunnen gaan, er moeten daar zat auto's zijn die een gasveer op achterkleppen gebruikten.Er is nog hoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 22:05 #175722 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Volgens mij valt het in dit geval wel mee dat Volvo medewerkers een beetje om zich heen graaiden.
Gezien het feit dat de gasveer al extra item aan de linkerkant geplaatst is vanaf chassisnummer 17650 en dat toen ook een andere uitzetter gebruikt werd lijkt me een weloverwogen ontwerp keuze / verbetering aan nieuwere modellen.
Er moet namelijk een extra steuntje aan de auto gelast worden. Het is niet een kwestie, wat zullen we doen, A of B.
Ook met gasveer blijft er een uitzetter aan de rechterkant (maar een die je op meerdere stappen vast kan klikken).
Dit is het gasveer steuntje.

Daar schroef je dan een kogelvoetje in en daar komt de gasveer in.
Die is 50 cm lang met aan de ene kant een kogel en aan de andere kant een oog.

Die is nieuw en origineel Volvo. Indrukken geeft een gewicht van 27 a 30 kg (kun je dat zo meten?).


Ik ken de auto / Erik volgens mij niet... Maar mooi dat hij het werk nu voortzet en een combi op de weg houdt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2018 22:29 #175723 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic GASVEER I.P.V. 'UITZETTER' VOOR EEN COMBI AMAZON
Excuus dat ik het ' om zich heen graaien' heb gebruikt. Ik had my beleefder moeten uitdrukken.
Fijn dat je reageert. En nog wel met foto's en al. TOP.
Plaatje lassen is geen probleem. Ik heb net van 2 auto's (achter elkaar, in 10 jaar) bodemdelen en rondom de eerste 20 cm vervangen.


Blijft de hamvraag; Heb jij er een voor mij?

Bijgevoegde foto's zijn 'just for fun'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.