stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders - en nu toch Volvo

Lees meer
03-08-2021 16:31 - 22-11-2021 23:10 #195153 door Rudi Dortangs
Ik dacht dat dit in de babbelbox past.
Onlangs heb ik een stuk fiber distributietandwiel zoals het in onze oude Volvo's ook gemonteerd is op een akker gevonden. Ik heb het meegenomen en na schoonmaken bleek het duidelijk niet van een Volvo te zijn daar het toevallig/gelukkig een stuk met het merk en het volledige onderdeelnummer erop was: GM 838436.
Even gezocht en ik kwam op "1937-1947 Chevrolet Pass 48-52 Truck", het blijkt van een 6 cylinder Chevrolet te zijn. Daar er op die akker veel spul lag dat van de Tweede Wereldoorlog stamt is het distributietandwielstuk waarschijnlijk van een Amerikaans legervoertuig. Verder geen onderdelen van een Chevrolet op de akker gezien, dus of het wrak is opgeruimd of iemand heeft dit distributietandwiel gewisseld en is verder gereden (waarna het door het tientallen jaren ploegen helemaal kapot gegaan is).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2021 08:34 #195158 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders
Geinig, zo'n archeologische vondst!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2021 22:07 #195241 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders
Cool!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2021 23:08 - 22-11-2021 23:09 #196724 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders
Of die vondst een voorbode was?
Zie hier wat ik aantrof nadat ik afgelopen zaterdag avond met pech onderweg gestrand ben, vaststelde dat de nokkenas niet meer meedraaide en daarom het distributiedeksel demonteerde (origineel tandwiel, geen repro):

 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2021 18:54 #196732 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders
Balen Rudi! Ik heb twee originele sets versleten binnen 50.000km een ben toen overgestapt op aluminium, bevalt prima en het geluid is niet noemenswaardig meer. 
Heb je het carter er onderuit?

Groeten en succes, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2021 20:00 #196733 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic stuk fiber distributietandwiel - maar dan anders
Hans, twee fiber sets binnen 50.000km gesloopt. Wat spook jij in vredesnaam uit?
Heb recentelijk een set vervangen omdat er wat speling op zat rond het BDP, dan is de belasting op de nokkenas het grootst omdat de kleppen op tuimelen staan. Maar echt versleten waren die tandwielen niet. Deze fiber set heeft er 180.000km in gezeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
23-11-2021 20:26 #196734 door Cor Kraaijeveld
Achter het  deksel zit een koperen spuitmondje gemonteerd, waaruit olie spuit op de tandwielen. 
Hierdoor worden de tandwielen zowel gesmeerd als gekoeld.
Het komt wel voor dat dit verstopt zit ofwel er te weinig olie uitkomt waardoor overmatige slijtage ontstaat.
Bij vervanging van de tandwielen altijd controleren en zorgen dat er voldoende olie uitkomt!
Hierdoor wordt bovenmatige slijtage voorkomen,

gr, Cor.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2021 18:58 #196767 door Hans W.
Han, het was op twee verschillende Amazon’s.  De set die erin zat toen ik hem kocht heeft het bij mij nog meer dan 100.000km volgehouden, en ik weet niet hoe lang die er al in zat, toen begon hij te nokkelen. Tijdens een technische ochtend in Nijkerk wees een clublid me hierop, hij
liep toen nog netjes (dacht ik) En geen idee hoe het kan dat ze sneller “verslijten”, een set via het VOD, een ergens anders vandaan. Spuitmondje stond goed maar het fiber had speling ten opzichte van het stalen binnenwerk. Ik gebruik Millers Classic olie. De andere was een soortgelijk verhaal, na 28.000km speling t.o.v. Het binnenwerk.

Maar prima geholpen door het VOD. 

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.