Milen teller op een europeese versnellingsbak

• René Ruiter
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-05-2026 18:51 #1480838 door René Ruiter
Milen teller op een europeese versnellingsbak is gemaakt door René Ruiter
Ik heb op dit moment een milenteller in mijn amazon met een bijpassende versnellingsbak. Nu ga ik de versnellingsbak vervangen voor een europese. Kan ik gewoon de speedometer gear omzetten? Of moet ik de KM teller ook ombouwen naar KM?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2026 18:58 #1480839 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Milen teller op een europeese versnellingsbak
Volgens mij hoeft dat niet. Ik had ook een mijlen teller in de 142 waarvan ik de automaat vervangen had voor een m41 bak. Het kan zijn dat je het aandrijf wieltje in de bak moet vervangen , zijn geloof ik 5 verschillende uitvoering van te herkennen aan de kleur.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-05-2026 22:33 - 12-05-2026 22:34 #1480840 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Milen teller op een europeese versnellingsbak
Dat er verschilende versnellingsbakken zijn voor mijlenteller of kilometerteller/Europees is mij nieuw (maar ik leer graag bij). Waarom zou dat het geval zijn? In de onderdelenboeken zie ik dat ook niet terug. Naar mijn weten is alleen de teller anders (logischerwijze is deze niet hetzelfde, daarom was het voor Volvo ook makkelijker om alleen daarin alle nodige aanpassingen te maken en niet ook nog andere onderdelen die men weer op voorraad moest houden). Natuurlijk zijn er verschillende tandwieltjes in de bakken, maar dat al naar gelang de overbrenging van de achteras, dus het heeft wel zin om te kijken of er hetzelfde tandwieltje in zit en anders uitwisselen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 12-05-2026 22:34 door Rudi.

• Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-05-2026 11:40 #1480848 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Milen teller op een europeese versnellingsbak
Hoi!

Het gaat om de verhouding van het wormwiel en het tellerwiel waarbij je aan de hand van het nummer van de versnellingsbak kunt achterhalen welk wormwiel in de bak zit. Het tellerwiel kan je dan overzetten van de ene bak naar de andere als het aantal tanden op het wormwiel gelijk zijn.
De meeste M40 bakken hebben een wormwiel met 5 tanden, de M40 bakken in de vroege 240 hadden 6 tanden. Dus goed kijken naar de serienummers. Maar ombouwen van je km-teller hoeft niet!

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
13-05-2026 13:07 #1480849 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Milen teller op een europeese versnellingsbak
Zoals al gezegd: de tellernit doet precies zoals hij heet: tellen, van de omwentelingen. Dat wordt vervolgens door de teller weergegeven in km(/h), mijl(/h).
De verhoudingen hierin kunnen verschillen per teller, dat is meestal als een getal op de teller aangegeven, bv r=0.605 of k=2516 oid) 
Het wormwiel draait mee met de uitgaande bak-as. Het tandwiel pakt dat op en doet de draad draaien om het aan de teller door te geven. Het aantal tandjes van het wiel kan varieren, en is bedoeld als correctie  voor de verschillende achter-as reducties. Meer tandjes: draait langzamer, minder tandjes draait sneller.
Zoals ook al genoemd: er zijn verschillende wormwielen, waarop elk een specifieke groepje tandwieltjes past. Dus even opletten daarbij.

Verder kun je ook een teller-afwijking iets proberen te corrigeren door een tandje meer of minder toe te passen. Denk erwel  om dat ook iets als bandenmaat al een effect heeft!

• Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-05-2026 10:19 #1480856 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Milen teller op een europeese versnellingsbak
Hoi, is eenvoudig te berekenen aan de hand van je bandenmaat en de reductie van de achteras welke combinatie je moet hebben van worm- en tellerwiel!

gr, Justus