<p><strong><em><font style="BACKGROUND-COLOR: #339966">Ook de redactie heeft er een artikel over geplaatst.</font></em></strong></p><p><strong><em><font style="BACKGROUND-COLOR: #339966">Onderstaand een integrale weergave van het artikel.</font></em></strong></p><div>EZ powersteering: een high tech toepassing voor klassieke Volvo’s!</div><div> </div><div><em>Rijden met een klassieke Volvo heeft zo zijn charme. Je hebt in het verkeer veel bekijks. En altijd is er wel iemand die je aanspreekt. Maar …… rijden met een klassieker heeft ook zo zijn nadelen, alhoewel die steeds minder worden. Een van die nadelen is het enorme stuurwiel en het zware sturen, met name als de auto nagenoeg stil staat.</em></div><div> </div><div>Sinds kort is aan het zware sturen wat te doen. EZ powersteering heeft een high tech oplossing bedacht voor dit probleem. Roger Reijngoud en Ruud de Jong van dit bedrijf zijn sedert begin 2008 professioneel en full-time werkzaam in hun bedrijf. Beiden hebben een autotechnische achtergrond. Gezien zijn IVA achtergrond is Roger meer belast met de commerciële belangen en heeft Ruud zich op de research en montage gestort. Ruud is samen met Roger het technisch brein achter dit product. Daarnaast is Ruud deskundige voor Matra, een lang vervlogen Frans automerk. Beiden hebben als doel om zich te specialiseren op het gebied van stuurbekrachtiging en willen daar de beste in worden. Welnu uit onderstaand artikel blijkt dat ze goed op weg zijn.</div><div> </div><div>Het begin van de elektrische stuurbekrachtiging.</div><div>Autosport is de oorsprong geweest van de ontwikkeling van deze elektrische stuurbekrachtiging. Hiervoor zijn dan ook de eerste prototypes ontwikkeld. Manoeuvreren bij lage snelheden verliep vlekkeloos. Met heel weinig inspanning was het mogelijk om het stuurwiel van de ene uitslag naar de andere te draaien. Het probleem ontstond bij het rijden op de snelweg. Er was onvoldoende controle over de draaiingen van het stuurwiel, er was geen gevoel met het wegdek. Na heel veel testen en onderzoek is dit probleem onder controle gekregen. En kan er nu worden beschikt over een betrouwbaar systeem. Gebruik wordt gemaakt van elektro motoren welke reeds in andere automerken worden gebruikt. Een van de eerste exemplaren is ingebouwd in een Volvo P1800. Per definitie heeft dit type Volvo de naam zwaar te sturen. Ook is het inmiddels ingebouwd in diverse types Volvo: Amazon, Duett en zelfs in de 140. </div><div> </div><div>Het ziet er professioneel uit.</div><div>Het moet er allemaal gelikt uitzien. Ruud laat het prototype zien van een bevestigingssteun voor een Mercedes SL. Dit voorbeeld is gemaakt na veel lassen, boren, slijpen en vijlen. Het definitieve exemplaar is gemaakt met behulp de modernste lasertechnieken en ziet er degelijk en perfect uit. Zo zijn de steunen voor Volvo gemaakt zodat ze verstelbaar zijn. Zelfs binnen hetzelfde type Volvo kunnen er maatverschillen zijn. De te monteren unit ziet er degelijk uit en is perfect afgewerkt. Een van de problemen die bij Volvo opgelost dienden te worden was de draad voor de claxon die door de stuurbuis loopt. Na ombouw is dit namelijk niet mee mogelijk. Inmiddels is dit opgelost door een sleepcontact aan te brengen, hierdoor is het mogelijk om de originele claxonbediening te blijven gebruiken.</div><div> </div><div>Hoe werkt het systeem?</div><div>Het hart van het systeem is een metalen torsie staafje. In dit staafje wordt gemeten of er veel of weinig kracht nodig is om de wielen te kunnen verdraaien. In feite wordt de weerstand van de voorwielen ten opzichte van het wegdek gemeten, de wrijving. Een voorbeeld: pak je wijsvinger in je andere hand en knijp in je vinger terwijl je die probeert te draaien, dat gaat moeilijk. Er is dan dus veel “bekrachtiging” nodig om je vinger te draaien. Met behulp van geavanceerde elektronica en sensoren wordt dit gemeten. Met deze gegevens wordt de elektromotor ingeschakeld. Zo zijn er dus verschillende types aan elektromotoren leverbaar, de een met veel vermogen en de ander met minder vermogen. Het systeem is aan alle kanten beveiligd. Zou in een theoretische mogelijkheid deze torsieatastang breken dan blijft er een starre verbinding over tussen de beide stuurasdelen en blijft de auto gewoon bestuurbaar. Het gevoel in het stuur is dan alsof er geen bekrachtiging is ingebouwd. </div><div> </div><div>Inbouw is specialisten werk.</div><div>Alhoewel het systeem op de markt wordt gebracht om het door deskundigen in te laten bouwen is het – nog – niet de bedoeling om het door hobby Volvo monteurs aan te laten brengen. Een deskundige kan het systeem binnen één dag monteren. De reden hiervan is o.m. dat er binnen het zelfde auto type vaak verschillen voorkomen. Zo kan de afstand van de stuurkolom en het schutbord nogal eens verschillen en vraagt dit om veel deskundigheid om de delen correct te monteren. Sterk punt van dit product is dat men gebruik maakt van bestaande bevestigingspunten. Er hoeft niets gelast te worden aan de auto. Inmiddels heeft men vele automerken van een elektrische stuurbekrachtiging voorzien. Exclusieve Jaguars, vele Merdecessen maar ook zeldzamere merken als Alvis, waar er maar 400 van zijn gebouwd. Steeds is het voor Roger en Ruud een uitdaging om een voor hen onbekende auto van elektrische stuurbekrachtiging te voorzien.Voor de montage van een stuurbekrachtiging in een Volvo draaien beiden de hand niet meer om, dat is bijna een routine klus geworden. </div><div> </div><div>De praktijkervaringen.</div><div>Twee prominente leden van onze vereniging t.w. Huke Basart en Walter Verheijen hebben hun resp. Duett en Amazon van een stuurbekrachtiging laten voorzien. Beiden hebben veel kennis van Volvo’s en zijn dan ook niet over een nacht ijs gegaan bij de keuze voor dit systeem. Inmiddels hebben zij ruimschoots ervaring opgedaan met dit systeem en zijn er nog steeds enthousiast over. Het is een wereld van verschil als je aan het stuurwiel draait bij ingeschakeld contact. Je hoort niets en toch kun je het stuurwiel ronddraaien met maar één vinger. Met behulp van een potmeter kun je de bekrachtiging regelen. De ervaring leert dat je dat alleen in het begin doet en later de knop in dezelfde stand laat staan. Door een aansluiting op de kilometertellerkabel werkt de bekrachtiging ook nog eens snelheidsafhankelijk.</div><div> </div><div>De voordelen van een elektrische stuurbekrachtiging zijn dat het alleen werkt als het echt nodig is. De pomp van een hydraulische bekrachtiging draait continue en vraagt plm. 4 tot 5 pk aan motor vermogen. Andere voordelen zijn dat je er niets van hoort, en dat het nooit kan lekken ook is het systeem onderhoudsvrij. Een ander groot voordeel is dat je er niets van ziet. Het wordt namelijk welhaast onzichtbaar onder het dashbord ingebouwd.</div><div> </div><div>Tot slot</div><div>We hebben kennis gemaakt met een stukje hoogstaande en perfect afgewerkte technologie waarmee menig klassieke Volvo het niveau van een hedendaagse van ESR, ESP, ABS voorziene voertuigen kan benaderen.</div><div> </div><div>Een woord van dank gaat uit naar Roger en Ruud van Ezpowersteering voor het gastvrije onthaal in Herwijnen en de zeer deskundige uitleg van hét systeem van elektrische stuurbekrachtiging. Wilt u meer weten over dit product, kijk dan eens op
www.ezpowersteering.nl
. Een bezoek aan EZpowersteering is ook mogelijk: Lingedijk 12, 4171 KD Herwijnen, tel. 0345-652126.</div><div> </div><div>Tekst en foto’s: Henk Leenders</div><div>
hcvlndrs@planet.nl
</div>