blauwe plaat op aanhanger ??

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-06-2006 17:03 #52199 door
Hallo

Wie weet 100% hoe het zit:

Wij hebben ook een oldtimercaravan (van 1969). Voor zover ik weet mag daar een blauwe kentekenplaat achterop zitten.(ja toch???)

Maar de vraag is, als ik met een gewoon aanhangertje rijd (geen oldtimer en onder de 750 kg), mag daar dan ook een blauwe plaat op, of moet dat dan weer een witte zijn ???
Ik kan het op de RDW site niet vinden.

bvd Andries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-06-2006 17:40 #80811 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
copieer onderstaande url even naar de adresregel, je komt dan uit bij de RDW en in het onderste stukje staat het antwoord op je vragen.
Jacq

www.rdw.nl/nl/beroepsvervoer/de_kenteken...aat_aanhangwagen.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-06-2006 19:10 #80810 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
Op een gewone aanhanger moet een witte. Ook als je dus een fietsendragen achterop je amazon zou zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-06-2006 20:29 #80809 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
oeps, ik heb altijd m'n derde blauwe plaat gebruikt voor aanhangers <750 kg. Blijkt dat dat dus alleen mag voor historische aanhangers <750 kg... Ach, altijd beter dan een handgeschreven kartonnetje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 00:17 #80808 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
Dat is dus iets wat veel mensen denken, maar dat is absoluut fout gedacht. Een plaat, een oude blauwe, een oude gele, een kartonnetje, zelfs al had je een gouden plaat, het is allemaal verkeerd. Een oude plaat is dus hetzelfde als karton is dus hetzelfde als niks. Betekend dus: boete!

Let dus goed op, zo`n plaat kost maar 10 euro, en je bespaard er zoveel op. Gewoon laten maken, achterin de auto leggen, altijd handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 01:49 #80807 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
"Historische aanhangwagens van meer dan 750 kg mogen een donkerblauwe kentekenplaat met witte letters gebruiken. Onder historische aanhangwagens vallen in dit verband alle aanhangwagens die voor 1 januari 1978 in gebruik zijn genomen. Wanneer het trekkend voertuig een donkerblauwe kentekenplaat voert, dan mag de aanhangwagen lichter dan 751 kg ook voorzien zijn van een donkerblauwe kentekenplaat. De kentekenplaat voert dan het kenteken van het trekkend voertuig."

Dit kun je nog altijd op 2 manieren lezen ,historische aanhanger zwaarder als 751 kilo mag een blauwe plaat ,of als de trekkende auto blauwe platen voert en de aanhanger lichter is als 751kg mag de aan hanger ook blauwe plaat.

Of zie ik het verkeerd?
Is er een jurist in het forum? ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 09:44 #80806 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
Het lijkt me voldoende duidelijk:Voorbeelden:
Een Amazon met blauwe platen mag blauwe of witte platen voeren op zijn nieuwe karretje of fietsendrager In de blauwe plaat komt dan geen officieel merk/stempel, want het heeft dezelfde status als een wit bord. Wanneer een caravan van voor 1 jan 1978 getrokken wordt die boven de 750 kg is inclusief lading, dan krijgt deze een eigen kenteken en mag een blauw kenteken voeren. Caravans na bovenstaande datum moeten een geel eigen kenteken voeren. Caravans onder de 750 kg mogen een blauw kenteken voeren als het trekkende voertuig blauwe platen voert. Deze blauwe plaat heeft uiteraard dezelfde letters. Een witte plaat is echter ook toegestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 12:35 #80805 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
Dus een auto met geelteken mag een caravan van zwaarder dan 750kg en van voor 1978 met blauw kenteken trekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 13:43 #80804 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
ja dat mag,al zal dat in de praktijk niet voorkomen, tenzij je met een nieuwe auto een oude caravan trekt die zwaarder is dan 750 kg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2006 21:52 #80803 door
Beantwoord door in topic blauwe plaat op aanhanger ??
<i>Een Amazon met blauwe platen mag blauwe of witte platen voeren op zijn nieuwe karretje of fietsendrager</i>
<p>
Eh nee, volgens mij dus niet. Als je het stukje op de site van de RDW bekijkt lijkt het in eerste instantie alsof je het op twee manieren kunt lezen. Maar het is niet voor niets opgedeeld in "aanhangwagens 750 kg en lichter" en "historische aanhangwagens". Het komt er dus op neer dat alleen <i>historische</i> aanhangwagens blauwe platen mogen voeren, en zelfs niet in alle gevallen.
<p>
Zo zie ik het:<br>
(TV = trekkend voertuig, AH = aanhangend voertuig)<br>
AH lichter dan 751 kg:<br>
TV<78 + AH<78 = blauwe of witte platen met kenteken van TV;<br>
TV<78 + AH>78 = witte platen met kenteken van TV;<br>
TV>78 + AH<78 = witte platen met kenteken van TV;<br>
TV>78 + AH>78 = witte platen met kenteken van TV;<p>
Zwaarder dan 750 kg:<br>
AH<78 = blauwe of gele platen met eigen kenteken;<br>
AH>78 = gele platen met eigen kenteken.<br>
De leeftijd en de platen op het TV hebben in dit geval dus geen invloed op de platen op de AH.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.